בבית הלבן זעמו, באופוזיציה תקפו, ארגון העיתונאים מתח ביקורת - ושר התקשורת נאלץ לבצע פניית פרסה: שעות אחרי החרמת הציוד מסוכנות הידיעות המובילה בעולם, הודיע אמש (יום שלישי) השר שלמה קרעי על ביטול הצעד שהוביל להפסקת השידור החי מגבול עזה.
לייב באל-ג'זירה, מבית בשדרות: הסרטון שהפיצו במשרד התקשורת

בהודעה שמסר השר קרעי, שעות לאחר שהתהדר בהחרמת הציוד מסוכנות AP עקב טענתו כי הפרה את חוק אל-ג'זירה, הוא כתב: "הוריתי לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות הידיעות, עד לקבלת החלטה אחרת על-ידי משרד הביטחון".
"משרד התקשורת פעל להחרמת ציוד שלמרות התראות חוזרות ונשנות העביר שידורים לאל-ג'זירה על מיקומי כוחותינו בצפון הרצועה תוך סיכונם, בהתאם לחוות הדעת הביטחוניות ולהחלטת הממשלה", אמר קרעי - כשהוא מנסה להטיל את האחריות על משרד הביטחון. "מאחר שמשרד הביטחון מבקש לבחון את עניין השידורים ממיקומים אלו בשדרות בנוגע לסיכון כוחותינו, הוריתי לבטל את הפעולה".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
קרעי והציוד שהוחרם
(צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת, דוברת משרד התקשורת)
רשת אל-ג'זירה היא רק אחת מאלפי רשתות תקשורת בעולם שמשתמשות בשידורים החיים של AP. לאחר הצעד החריג במיוחד של החרמת הציוד והפסקת השידור שנעשה משדרות, העביר ממשל ביידן מסרים בהולים לישראל, שבהם דרש לבטל את המהלך נגד AP, סוכנות ידיעות אמריקנית. נעשתה פנייה בנושא גם ללשכת ראש הממשלה.
החרמת הציוד כלל לא תואמה עם לשכת ראש הממשלה. להצדקתה, פרסם משרד התקשורת סרטון שבו נראה כי השידור החי שנראה באל-ג'זירה הוא למעשה צילום מבית בשדרות. הציוד שהוחרם - והוחזר לאחר מכן - כלל מצלמה, חצובה, מודה Live U ושני מיקרופונים.
לפני הזיגזג, אמרו במשרד התקשורת כי בשבוע שעבר "ניתנה התראה לסוכנות AP על כך שעל-פי החוק והחלטת הממשלה אסור להם לספק שידורים לאל-ג׳זירה, אולם הם החליטו להמשיך ולשדר בערוץ הגורם לפגיעה ממשית בביטחון המדינה".
2 צפייה בגלריה
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
החרמת הציוד
(צילום: AP Photo/Josphat Kasire)
"אנו מגנים את הצעד של ישראל ודוחים אותו בתוקף", אמרו בסוכנות הידיעות לאחר החרמת הציוד, והדגישו כי "ההחרמה לא התבססה על התוכן ששודר".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את פעולת משרד התקשורת: "החרמת הציוד של AP, סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, בידי אנשיו של שלמה קרעי, היא מעשה של טירוף. זה לא אל-ג'זירה, זה כלי תקשורת אמריקני שזכה ב-53 פרסי פוליצר. הממשלה הזו מתנהגת כאילו החליטה לוודא בכל מחיר שישראל תנודה בכל העולם. הם השתגעו".
לפני ההודעה על השבת הציוד, אמרו בארגון העיתונאים והעיתונאיות כי "משרד התקשורת חייב להפסיק מיד את הציד אחר כלי תקשורת ועיתונאים. זהו איום כבד על הדמוקרטיה וחופש העיתונות. זהו אינטרס ישראלי מובהק שתתאפשר פה עבודה מקצועית וחופשית של כלי תקשורת, זרים וישראליים, גם אם הם ממסגרים את המציאות באופן שונה מזה של ממשלת ישראל".
פורסם לראשונה: 22:04, 21.05.24