"אני, אלוף במילואים יואב גלנט, שר הביטחון של מדינת ישראל, מתחייב כאן, במקום הקדוש הזה לזכור ולהזכיר את כל חללינו" - כך אמר הבוקר (שני) שר הביטחון יואב גלנט בטקס בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל בירושלים בו נערך מעמד הקראת שמות החללים. בטקס השתתפו בין השאר מנכ"ל המשרד אייל זמיר, ראש אכ"א אלוף יניב עשור וגם ראשי אגף משאבי אנוש במשטרה ובשב"ס. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
במקביל, הבוקר נפתח ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים טקס לזכר גבורת החיילות והחיילים הבודדים, שעלו לארץ ונפלו במלחמה.

שה הביטחון גלנט בטקס 
(צילום: ניברן ברודקאסט)

2 צפייה בגלריה
טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל
טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל
"מחיר הדמים הכבד מנשוא". גלנט
(צילום: שלו שלום)
בנאומו אמר שר הביטחון: "עשרים וחמישה אלף וארבעים שמות - זהו מחיר הדמים הכבד מנשוא אותו נאלצנו לשלם". "כל שם, כאן בהיכל הזיכרון, בשורות הלבנים הדוממות, זועק חלומות ותקוות שהתנפצו, אהבות וחברויות שנגדעו ביעף, וכאב אין קץ – על שהיה ואיננו עוד".
"כל שם, כאן בהיכל הזיכרון, בשורות הלבנים הדוממות, זועק חלומות ותקוות שהתנפצו, אהבות וחברויות שנגדעו ביעף, וכאב אין קץ – על שהיה ואיננו עוד"
"השנה התווספו אל כותל הזיכרון לבנים רבות, רבות מדי – במלחמה שנפתחה עלינו מדרום ומצפון, איבדנו למעלה מ- 1,500 מטובי בנינו ובנותינו, מתוכם 716 אנשי מערכת הביטחון. מיד כאשר פרצה מתקפת הטרור הרצחנית כנגד אזרחי ישראל, הסתערו באומץ רב , לוחמי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, מגויסים ומתנדבים, כשהם נחושים לבצע את משימתם- להגן על מדינת ישראל".
"זו מלחמת אין ברירה", אמר השר, "מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".
"אני, אלוף במילואים יואב גלנט, שר הביטחון של מדינת ישראל , מתחייב כאן, במקום הקדוש הזה לזכור ולהזכיר את כל חללינו. קירות ההיכל מהדהדים את שמותיהם ויהדהדו אותם עד עולם. זו שבועתי, זו שבועתנו: להנציח את זכרם ולהעביר את מורשתם מדור לדור. יהי זכרם של חללי מערכות ישראל ברוך ונצור בליבנו לעד".
2 צפייה בגלריה
טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל
טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל
"זו מלחמת אין ברירה"
(צילום: שלו שלום)

אירועי יום הזיכרון

הטקסים השנה נערכים בצל האובדן הכבד בטבח 7 באוקטובר ובמלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבותיו. ב-11:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות, שלאחריה יחלו הטקסים הממלכתיים ב-53 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. מיד אחרי הצפירה, בשעה 11:02, יחלוף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.
לקראת ציון יום הזיכרון, עדכן משרד הביטחון את מניין חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום, שעומד כעת על 25,040. הנתון הזה כולל את חמשת חיילי צה"ל שנפלו רק בסוף השבוע בקרבות ברצועת עזה, וחייל נוסף שנהרג בתאונת דרכים. מיום הזיכרון אשתקד ועד היום נוספו 766 חללים למניין הנופלים, ו-61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 716 חללי מערכות ישראל נפלו מ-7 באוקטובר, בהם 642 חללי צה"ל, הכוללים 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ושישה חללי שב"כ.
לוח זמנים ליום הזיכרון ויום העצמאות
אמש, בנאומו ברחבת הכותל, אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי "כמפקד צבא ההגנה לישראל במלחמה, אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל בשבעה באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה. אני מרכין ראש לזכרם של האזרחים שלא הספקנו להציל, של עמיתינו חברי כיתות הכוננות וכוחות הביטחון, ושל חללי צה"ל, גברים ונשים במילואים ובסדיר, שנפלו בקרבות מאז פרוץ המלחמה ועד היום".