חברי קונגרס בארה"ב מקדמים חקיקת בזק דו-מפלגתית, שתטיל סנקציות על כל מי שעוסק בתיק צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בבית הדין הפלילי בהאג. ההצעה כוללת הטלת סנקציות על התובע הכללי קארים חאן, עובדי משרדו וגם השופטות שידונו בתיק.
השגריר ג'ק לו: "צריך לזכור איפה זה התחיל - במתקפה של חמאס"
(צילום: סנטרל הפקות )

ההצעה כוללת בין השאר איסור כניסה לארה"ב, סגירת חשבונות - וצעדים נוספים. חברי הקונגרס בוחנים אפשרות שהסנקציות יוטלו גם על בני המשפחות של אותם אנשים שעוסקים בתיק.
יוזם הצעת החוק הוא הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם, שמקיים מגעים מול המפלגה הדמוקרטית כדי להשיג את תמיכת הממשל למהלך - אחרי ההודעות החריפות שפרסמו הנשיא ג'ו ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. סנאטור רפובליקני נוסף שמעורב במהלך הוא טום קוטון, שתקף בחריפות את חאן.
גורמים יודעי דבר אומרים כי האמריקנים מבקשים למעשה בחקיקת הבזק הזאת להרתיע את בית הדין מלהוציא את צווי המעצר, ולכן יש דחיפות לאישור החקיקה בזמן הקרוב. עם זאת, יש חשש שהחקיקה תיתקע בגלל שיקולים אחרים שלא קשורים לישראל.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
הסנאטור לינדזי גרהאם. הרפובליקנים בונים על תמיכת הממשל - אחרי ההודעות החריפות של ביידן ובלינקן
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
הסנאטור קוטון. תקף בחריפות את חאן
הסנאטור קוטון. תקף בחריפות את חאן
הסנאטור קוטון. תקף בחריפות את חאן
(צילום: AFP)
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
ארה"ב, יש לציין, אינה מכירה בסמכות בית הדין בהאג - ומהלך כזה של חקיקה עשוי להרתיע אותו מלעסוק גם בארה"ב, ולא רק בישראל. התובע חאן עצמו, כבר הזהיר בעבר שהאיומים כלפיו וכלפי בית הדין מהווים עבירה פלילית - לאחר מכתב איום שקיבל מחברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים שהזהירו אותו מהוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים.
בינתיים, שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, שדיבר בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, התייחס גם הוא לבקשת התובע בהאג להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט - לצד מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, רמטכ"ל הארגון מוחמד דף ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה. "הניסיון לייצר הקבלה בין המתקפה של חמאס ב-7/10 לבין צעדים שנעשים בידי מדינה דמוקרטית, הוא לא נאות", אמר לו.
הוא הוסיף: "ישראל נלחמת באויב שמתחבא מאחורי נשים וילדים. אני חושב שהמציאות היא שמאז שהגעתי לכאן - אני לא חושב שיום עבר שלא עבדתי עם או ראש הממשלה או שר הביטחון, או מי מהמעגל הקרוב שלהם - באשר לסיוע הומניטרי. כשהגעתי בנובמבר זה לא היה דבר פופולארי, זה היה פצע פתוח. אני חושב שבצורה חסרת תקדים, הדגשנו את תשומת הלב לכמה עוד צריך לעשות. מאז תחילת המלחמה כרם שלום היה פתוח. מעברים חדשים נפתחו, השתמשו בנמל אשדוד, הניסיון לעצור את שיירות הסיוע נבלם על-ידי המשטרה. חשוב לזכור איפה זה התחיל - זה התחיל במתקפה של חמאס, בהסתתרות שלו מאחורי נשים וילדים".
לו נשאל אילו צעדים ניתן לנקוט נגד בית הדין, והשיב: "זו שאלה מאתגרת, כי אנחנו לא חברים בבית הדין (לא חתומים על אמנת רומא - נ"פ). מה שאני יכול להגיד הוא שדברי הנשיא ודברי מזכיר המדינה משקפים את עמדת ארה"ב. אנחנו דוחים את ההשוואה בין צעדים שננקטים בידי מדינה דמוקרטית להתנהגות של ארגון טרור שנלחם בצורה כזו שיצרה את התנאים הללו. לא הזכרתי את העובדה הזו שהם חטפו וממשיכים להחזיק בחטופים. אין שום מקום להשוואה בין שני הצדדים פה. זה מביש וזו חרפה".