ה"שטאזי" של חמאס: תחת ידו של מנהיג הארגון ברצועת עזה יחיא סינוואר, הופעלה יחידה חשאית ביותר שעקבה אחרי תושבים, וחיברה תיקים על עיתונאים או צעירים שהעזו להטיל ספק או לבקר את הממשל ברצועה. כך דווח בכתבה ב"ניו יורק טיימס", שמבוססת על גורמי מודיעין ושורת מסמכים שהגיעו לידי העיתון האמריקני מגורמים באמ"ן, אחרי שנחשפו במהלך המלחמה ברצועת עזה.
גלנט מציג: מעטפות מאיראן - הגיעו לסינוואר
(צילום: שחר יורמן)

לפי הכתבה ב"טיימס", שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, היחידה נקראת ארגון הביטחון הכללי – בדומה לשירות הישראלי. את המידע שלה השיגה היחידה באמצעות רשת מודיעים-מלשנים. חלקם עדכנו באשר למעשי שכניהם. תיקים נפתחו ביחידה לעזתים שהשתתפו בהפגנות נגד הממשל, מתחו ביקורת פומבית על חמאס – ובמקרים חריגים יותר, הרשויות בעזה אף עקבו אחר אזרחים כדי לבדוק אם הם מנהלים קשרים מחוץ לנישואים.
אחד המסמכים שהגיע לידי העיתון האמריקני הוא מצגת של 62 שקופיות, שעוסקת בפעילות היחידה של חמאס. היא חוברה שבועות לפני 7 באוקטובר – ומציגה עד כמה עמוק חדר ארגון הביטחון הכללי של חמאס לחייהם של אזרחים עזתים. אנשי היחידה עקבו אחר עיתונאים, או אחר מי שנהג באופן "לא מוסרי", הביאו להסרת פוסטים שכללו ביקורת מהרשתות החברתיות, וראו בכל מחאה פוליטית כאיום שיש להסיר מעל פני השטח.
3 צפייה בגלריה
 הפגנות חריגות בעזה נגד "יוקר המחיה"; חמאס מנסה לדכא המחאה
 הפגנות חריגות בעזה נגד "יוקר המחיה"; חמאס מנסה לדכא המחאה
ההפגנות בעזה, 2019. איום שצריך להסיר
3 צפייה בגלריה
 הפגנות חריגות בעזה נגד "יוקר המחיה"; חמאס מנסה לדכא המחאה
 הפגנות חריגות בעזה נגד "יוקר המחיה"; חמאס מנסה לדכא המחאה
איש חמאס יורה לעבר מפגינים ב-2019
המסמכים שהובאו מעזה, לפי אמ"ן, כוללים מידע על לפחות 10,000 אזרחים עזתים שהפכו מטרות למעקב ואיסוף פרטים של מודיעין החמאס. ל"ניו יורק טיימס" ניתנה אפשרות לבחון שבעה קבצים שונים – שגובשו בין אוקטובר 2016 לאוגוסט 2023. אחד המופיעים שם הוא עיתונאי עזתי בשם איהאב פספוס, ששחזר בפני העיתון כמה אירועים שבהם נאלץ להתמודד עם אנשי היחידה. "אנחנו מופצצים על ידי הכיבוש ועוברים בריונות על ידי הרשויות המקומיות", תיאר את המצב הנוכחי של תושבי עזה.
לפי גורם פלסטיני המעורה בפעילות חמאס ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס", ארגון הביטחון הכללי של חמאס הוא אחת משלוש זרועות עוצמתיות שמפעיל הארגון ברצועה. יחד איתו נמנים מנגנון המודיעין הצבאי שעוסק בישראל, ומנגנון ביטחון הפנים של הממשלה בעזה, שכפוף למשרד הפנים. המסמכים שנתפסו ברצועה מעלים כי ארגון הביטחון הכללי של ארגון הטרור מנה לפני המלחמה 856 פעילים – ותקציבו החודשי עמד על 120 אלף דולר. מבין הפעילים, 160 היו אחראים על הפצת תעמולה של חמאס ומתקפות נגד מתנגדי ארגון הטרור – מבית וחוץ. גורל היחידה כיום לא ברור – בין השאר לאור הפגיעה של ישראל בשלטון חמאס. באסם נעים, אחד מדוברי הארגון, לא הכחיש את קיומו של ארגון הביטחון הכללי החמאסי – אבל אמר שלא ניתן להשיג את האחראים עליו במהלך המלחמה.
המצגת בת 62 השקופיות, כך טענו גורמי מודיעין ישראלים בפני ה"ניו יורק טיימס", הוכנה באופן מיוחד עבור מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. לטענתם, המודיעין הישראלי סבור כי הזרוע כולה הייתה תחת אחריותו האישית של סינוואר, שהוא המייסד של היחידה בחמאס שכונתה מג'ד, שבשמה רצח חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל ומעשים לא מוסריים בחצי השני של שנות ה-80, מעשים שהובילו לכליאתו למאסרי עולם רבים, עד לשחרור בעסקת שליט. אחרי שהחמאס השתלט על רצועת עזה, הפך מג'ד לארגון מדינתי, כלל רצועתי, ושינה את שמו לארגון הביטחון הכללי.
במצגת מפורטת פעילות ענפה של אנשי הזרוע החמאסית: אבטחה אישית של בכירי הארגון, דרכים לבלום את הפגנות "בדנא נעיש" – אנו רוצים לחיות – שפרצו ברצועה בגלל המחסור בחשמל ויוקר המחיה, ואפילו מעקב אחרי אנשי הג'יהאד האיסלאמי – הארגון הקטן יותר בעזה, שלעיתים קרובות מאוד משתף פעולה עם חמאס.
3 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
אנשי חמאס ברצועה. עקבו גם אחרי פעילי הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: AFP)
באחד המסמכים, כאמור, הופיע שמו של איהאב פספוס, עיתונאי עזתי. במסמך נכתב כי הוא נעצר באוגוסט האחרון בדרכו להפגנה, צווה לעזוב את המקום - והטלפון הנייד שלו נלקח ממנו. לאחר חיפוש בטלפון שלו, נכתב במסמך כי הוא מקיים קשרים עם "אנשים חשודים" בישראל. עוד נכתב במסמך: "אנחנו מציעים לסגור עליו. הוא אדם מלא שנאה, שרק מציף את הבעיות ברצועה". אבל לא כך זה הסתיים: לדברי פספוס, אנשי ארגון הביטחון הכללי של חמאס השתמשו בטלפון שלו כדי לשלוח הודעות מפלרטטות לקולגה. "הם רצו להדביק לי עבירה מוסרית", הוא אמר לעיתון. במסמך מפורטות כמה דרכים "להתמודד" עם פספוס, ובראשן: "להשמיץ אותו".
"אם אתה לא איתם, אתה הופך לאתאיסט, כופר וחוטא", סיפר פספוס – שאישר כי הוא תומך בהפגנות ובביקורת על חמאס, אך דחה טענות שהוא נמצא בקשר עם אנשים בישראל – אלא עם פלסטינים בעלי חנויות.

לא רק סכנה לשלטון

חמאס, כך עולה מהמסמכים, הפעיל את ארגון הביטחון הכללי שלו לא רק לטובת מה שעשוי לסכן את שלטונו ברצועה – אלא גם כדי לקדם סדר חברתי שמרני-איסלאמי. באחד המסמכים, מאוקטובר 2016, נטען כי צעיר ואישה קיימו "מעשים לא מוסריים" במטה אשף בחאן יונס בשעות הלילה. אף שלא סיפקו הוכחה לכך, במסמך הוצע לזמן אדם שטען שיש בידיו תמונות וסרטונים המעידים על כך.
במסמכים צוין כי הרשויות גם חקרו בדצמבר 2017 טיפ שלפיו אישה מתנהגת באופן "לא מוסרי" עם אדם שמנהל חנות בגדים. הדוח בעניינה העלה כי יום אחד היא ביקרה בחנות במשך שעה, ולאחר מכן שעתיים. אף שלא סופקה הוכחה שעשתה דבר "לא מוסרי", במסמך הוצע שהגורמים הרלוונטיים יטפלו בנושא. הארגון החמאסי גם שם לעצמו למטרה ארגונים זרים ועיתונאים, והציע לעקוב אחריהם.
כך או כך – ואף שלא ברור מהמסמכים אם חמאס ממשיך להפעיל את ארגון הביטחון הכללי שלו, לטענת העיתונאי העזתי פספוס, ההשפעה שלו מוסיפה להיות משמעותית על הנעשה ברצועה גם אחרי תחילת המלחמה. כשצילם אנשי חמאס מכים אזרחים שרבו על מקום בתור מחוץ למאפייה, הוחרמה המצלמה שלו. כשהתלונן, נאמר לו להפסיק לדווח ו"לערער את יציבות החזית הפנימית". ולדבריו, "אמרתי שאני מדווח את האמת – ושהיא לא תכאיב לו – אבל זה נפל על אוזניים ערלות. לא נוכל לחיות כאן כל עוד הפושעים האלה נותרים בשלטון".