ערב פסח בעיצומה של מלחמה: המוני ישראלים מציינים הערב (שני) את חג הפסח, שהשנה צפוי להיות שונה מאוד מהחגים הקודמים. לצד ההמונים שיקיימו עם משפחתם את ליל הסדר, ישנם אלפי חיילים ואנשי ביטחון שנמצאים בשטח ביום ה-199 למלחמה, רבבות מפונים שחוגגים את החג הרחק מבתיהם - וכמובן, 133 חטופים שעדיין נמצאים בעזה. ובכל זאת, יש מי שמשדר עסקים כרגיל. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון ה-X שלו: "חג כשר ושמח לכל בית ישראל!".
הדריכות בצה"ל לקראת החג
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
הגעלת כלים חג פסח כשרות חמץ ירושלים חרדים דתיים
הגעלת כלים חג פסח כשרות חמץ ירושלים חרדים דתיים
היערכות לפסח באזור ירושלים
(צילום: שליו שלום , REUTERS /Raneen Sawafta, עמית שאבי , Ronaldo SCHEMIDT / AFP)

דריכות שיא במשטרה ובצה"ל

פסח השנה, כאמור, נחגג בצל המלחמה. מערכת הביטחון, ובכללה צה"ל והמשטרה, השלימה את היערכותה לקראת ארוחת ליל הסדר וימי חול המועד פסח על רקע המשך הלחימה מול חמאס בעזה וחילופי האש עם חיזבאללה משני צידי גבול הצפון. אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים יתפרסו לאורך ימי החג במוקדי הבילוי השונים וריכוזי הקהל במטרה לתת מענה הולם לכל תרחיש ולהגביר את תחושת הביטחון של הציבור.
במהלך חג הפסח, ימי חול המועד והחג השני, יפקדו המוני ישראלים את הפארקים, האתרים, המקומות הקדושים, חופי הרחצה ומתחמי הבילוי השונים ברחבי הארץ. מטרת ההיערכות המשטרתית המוגברת היא להבטיח כי "כל אזרח בישראל יוכל לטייל, לבלות ולחגוג בבטחה את חג הפסח, ובעת מצוקה או מקרה חירום אנו ערוכים לתת את המענה הנדרש בכל מקום ברחבי ישראל עם כוחות משטרה גדולים, מהאוויר, מהיבשה ומהים".
משטרת מחוז ירושלים הציבה ברחבי הבירה אלפי שוטרים כחלק מהתמודדות עם המוטיבציה הגבוהה של ארגוני הטרור לבצע פיגועים - במיוחד לאחר הפיגוע הבוקר בעיר. בעיר מעריכים כי מספר המבקרים בתחומה יהיה גבוה מבשנים קודמות, בין היתר בגלל הירידה בהיקף הטיסות לחו"ל וגם בגלל המפונים שלנים בירושלים עקב המלחמה.
תפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים, הבוקר
(צילום: אלכס גמבורג)

7 צפייה בגלריה
מעצר אחר המחבלים
מעצר אחר המחבלים
מעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע היום. במשטרה ערוכים לכל תרחיש
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
כמו בעבר, המשטרה נערכה בבירה לאתגר הקבוע אל מול רצונם של גורמי ימין קיצוניים להעלות קורבן בהר הבית - והיא אכן עצרה 13 חשודים שניסו להסתיר גדיים בדרך להר הבית. בנוסף, נערכים במשטרה לספק מענה הולם למעמד ברכת הכוהנים בכותל המערבי שאליו צפויים להגיע עשרות אלפי מתפללים. במשטרת ירושלים הדגישו בהתייחס לאפשרות של שינוי ההנחיות בימי החג כי המחוז ערוך לכל תרחיש.
כוננות השיא בירושלים מתרחשת כמה שבועות אחרי סיום חודש הרמדאן, שעבר בבירה בשקט יחסי. במהלך ימי החג המוסלמי נעצרו בעיר 172 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), 100 חשודים בהסתה לטרור ויותר מ-60 חשודים בגין קריאות לאומניות במהלך התפילות בהר הבית. לפי נתוני מחוז ירושלים, השנה נרשמה ירידה של 70% בהפרות סדר ו-80% באירועי שיגור זיקוקים לעבר כוחות משטרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
קצין אגף מבצעים של מחוז תל אביב במשטרה, ניצב-משנה יחיאל בוהדנה, סיפר בשיחה עם ynet על ההיערכות בתחומו. "אנחנו נמצאים בתקופה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית, וכל המחוז מתגבר את כוחותיו במהלך ימי החג באזורים הומי קהל, במטרה לתת תחושת ביטחון ולאפשר לאזרחים לבלות בבטחה", אמר נצ"מ בוהדנה.
נצ"מ בוהדנה הוסיף: "ההיערכות של שוטרי המחוז כוללת הצבת מחסומים אקראיים בכניסה לערים ובמבואות, לצד פעילות לאיתור שוהים בלתי חוקיים. בנוסף קיימים כוחות המסומנים ככוח מענה מהיר לאירוע חירום במידה ויתרחש. במהלך הימים הקרובים תהיה תנועה ערה של כוחות שיטור, מג"ב, מתנדבים, כיתות כוננות ויחידות נוספות מהמחוז. אנו פונים לציבור להיות ערני, ובכל דבר שמעלה חשד לפנות מיד למשטרה ולא להסס".
זירה נפיצה שמצריכה היערכות גבוהה לקראת החג היא יהודה ושומרון. "הניסיונות של ארגוני הטרור ובראשם חמאס לפגוע באזרחים ישראלים לא פסקו", אמר גורם ביטחוני בכיר לנוכח כוונתם של אלפי בני אדם לטייל באזור במהלך הפסח. 22 גדודים של צה"ל נפרשו בגדה המערבית ובבקעת הירדן, כשהמטרה העיקרית היא סיכול פיגועים.
המוטיבציה של חמאס להוציא אל הפועל פיגוע משמעותי בחג היא גבוהה, ולכן צה"ל דרוך לכל אפשרות. באחרונה התרחשו באזור כמה פיגועי ירי קשים, והמחבלים שביצעו אותם עדיין מסתובבים חופשי. בין היתר מדובר בפיגועי ירי בכביש 55 ובצומת סינג'יל, וכמובן רצח הנער בנימין אחימאיר בבנימין.
7 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה לקראת פסח
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה לקראת פסח
צה"ל נמצא בכוננות מלאה בכל הגזרות. פעילות הכוחות בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בפיקוד צפון לקראת פסח
פעילות כוחות צה"ל בפיקוד צפון לקראת פסח
וגם בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך, צה"ל ממשיך בפעילות מבצעית ובכוננות מלאה בכל הגזרות. דובר צה"ל מסר כי בפיקוד הדרום, אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב של חטיבת הנח"ל פתחו היום במבצע לסיכול טרור במרחב מסדרון מרכז הרצועה, שם הלוחמים ממשיכים לחסל מחבלים, לאתר ולהשמיד תשתיות טרור. ביממה האחרונה, זיהו הכוחות חוליית מחבלים שהיוו איום על הלוחמים, תוך זמן קצר בסגירת מעגל מהירה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המחבלים.
בפיקוד הצפון, כך נמסר, כוחות רבים של צה״ל, ביבשה, באוויר ובים, פרוסים לאורך הגבול הצפוני מהחרמון ועד ראש הנקרה, בהגנה חזקה ובמוכנות להתקפה. הכוחות מבצעים מארבים, מאתרים ומחסלים מחבלים שמהווים איום על כוחותינו ותוקפים מפקדות, מחסני אמל״ח ותשתיות טרור של חיזבאללה.
בפיקוד המרכז, כוחות צה״ל פרוסים וממשיכים במאמץ ההגנה וערוכים לשמירה על הצירים ולסיכול טרור. בתוך כך, לוחמי צה״ל וכוחות הביטחון עצרו הלילה 13 מבוקשים בחטיבות המרחביות השונות. במהלך השבוע האחרון, פעלו הלוחמים במרחב בנימין ללכידת המחבל שרצח את בנימין אחימאיר. כוחות צה״ל פעלו בנוסף בעיר חברון בבתי המחבלים שביצעו את הפיגוע מוקדם יותר היום בירושלים ותחקרו גורמים החשודים בסיוע להם.
היערכות צה"ל לחג הפסח
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד 890 של צנחנים
לוחמי גדוד 890 של צנחנים
לוחמי גדוד 890 של צנחנים
(צילום: גדי קבלו)

פסח בעזה ובגבול הצפון

בצל כלכלת חימושים שמאלצת את צה"ל לחשב את שיקוליו וצרכיו בין זירות הלחימה המתמשכות בצפון ובדרום, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה השלימו חלוקת אלפי מארזי מזון מגוון למאות הלוחמים שנותרו בפרוזדור נצרים ברצועת עזה, ואלו המשרתים בגזרות ההגנה. חיל הרבנות הצבאית חילק 120 אלף הגדות לפסח לרבבות החיילים שיסגרו את החג בבסיסים ובמוצבים - חלקם מתקנים חדשים שהוקמו בחודשים האחרונים עקב המצב הביטחוני - גם בעומק השטח העזתי.
במקביל, בצבא אומרים כי המנות השנה יהיו מגוונות ועשירות יותר מבשנים עברו, ויכללו מענה גם לחולי צליאק, לטבעונים ולצמחונים. בניגוד לשנים קודמות, הפעם יחמיצו את החג בבית גם חיילי מילואים רבים, שחלקם מחליפים בימים אלה חיילים סדירים.
בצבא מודים כי כלכלת החימושים מהווה חלק מהשיקולים ככל ששבועות המלחמה התארכו והפכו לחודשי התשה מול חיזבאללה וחמאס, בנוסף לגלי הפיגועים ביהודה ושומרון וההסלמה עם איראן. כחלק מהשלמת ההכנות לפעולה הצפויה ברפיח והתוכניות שאישר אמש הרמטכ"ל לפיקוד הדרום, באט"ל מציינים כי הוכשרו מחדש כ-87% מהכלים המשוריינים של כוחות היבשה שנשחקו או נפגעו בחצי השנה האחרונה.
בחיל הרפואה הציבו פי שלושה יותר מטפלים נפשיים לחיילים הרבים שיצאו מהלחימה ונזקקו לטיפול נפשי, ובהתאם גם חיילים אלו קיבלו תיעדוף ראשון ומהיר בהפניות לרופאים. בשל כוננות השיא של מערך ההגנה האווירית, באט"ל שדרגו גם את תנאי המשרתים בסוללות השונות שיישארו בדריכות גבוהה גם בימי חול המועד.
"איך אפשר לחשוב על שולחן ועל ברכות?"
(צילום: מטה משפחות החטופים)

"איך ניתן לחגוג את חג החירות כשהם בשבי?"

פסח השנה מצוין לנוכח המציאות הקשה והבלתי נתפסת, שנמשכת כבר יותר מחצי שנה, שבה 133 חטופים עדיין מוחזקים בשבי. משפחות החטופים תוהות כיצד בכלל ניתן לחגוג את החג ללא יקיריהן. מטה המשפחות להחזרת החטופים הודיע כי כ-500 מחברי קהילת בארי יערכו ליל סדר פרטי במתחם סגור בכיכר החטופים בתל אביב הערב, שם גם יתקיים שיח פתוח של נפגעי 7 באוקטובר. בנוסף, קרובי חטופים יקיימו מיצג לציון 200 ימים בשבי מול בסיס הקריה, כשהם יושבים בידיים כפותות ובפה סגור.
אמש, ארבע אימהות שילדיהן בעזה קראו: "הזדהו איתנו ולו במעט - השאירו כיסא ריק ליד שולחן החג". "בעוד פחות מ-24 שעות העם היהודי יחגוג את חג החירות. אך חירותה של מדינת ישראל נלקחה ממנה לפני 200 ימים, והיא לא תשוב, עד לשחרורם של 133 החטופים והחטופות הנמקים בשבי חמאס", נכתב בהודעת מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים.
דלית שתיוי, איילת סמרנו, אסתר בוכשטב וגליה דוד; ארבע אימהות לארבעה בנים חטופים, נעמדו אמש בכאב ליד השולחן "החגיגי" הערוך בכיכר החטופים בתל אביב, והתקשו לדמיין את ערב הסדר בלי בניהם. דלית שתיוי, אימו של עידן שתיוי, אמרה: "200 ימים שהוא לא איתי. אני לא יכולה לשבת לליל הסדר כשהנשמה שלי איננה, אני לא יכולה לשבת ולקרוא 'מה נשתנה' ו'בני חורין'. אי אפשר לחגוג את חג החירות כשהם בשבי כבר 200 יום".
7 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
133 חטופים עדיין בעזה, כבר כמעט 200 ימים
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
איילת סמרנו, אימו של יונתן סמרנו, שיתפה בתחושותיה: "איך אפשר לחשוב בכלל על המילה 'חג'? איך אפשר לחשוב בכלל על המילה 'מסובין'? איך אפשר לחשוב על שולחן, על ברכות? הילד שלי נמצא שם ואני לא יודעת מה איתו, מה עושים איתו. אני קוראת לכל עם ישראל להזדהות איתנו, להרגיש טיפה ממה שאנחנו מרגישים: תשאירו כיסא ריק בשולחן איתכם ותאמצו חטוף אחד מתוך 133 חטופים, אחד שיישב איתכם סביב השולחן".
אסתר בוכשטב, אימו של יגב בוכשטב, קראה: "אני פונה למנהיגי המדינה: איך תוכלו לחגוג את היציאה מעבדות לחירות? איך תוכלו להסב לשולחן החג? כאשר בני והחטופים האחרים נמקים בתופת, במנהרות חמאס, בידיעה שאתם לא עשיתם ולא עושים הכול כדי להחזירם. הם היו צריכים להיות איתנו היום ולא להשאיר כיסא ריק. אני לא רוצה כיסא, אני רוצה את הבן שלי וכל החטופים איתנו במקום כל הכיסאות וכל הפוסטרים".
גליה דוד, אימו של אביתר דוד, שיתפה: "לנו אין סדר - כלום לא בסדר. עד שלא יוציאם לא נוכל לחגוג את חירותם ואת חירותנו שלנו. אנחנו עדיין ב-7 באוקטובר - עם עננה כבדה מעלינו. תחשבו שאביתר הוא בן משפחתכם, תחשבו על כל חטוף או חטופה שהיא בת משפחתכם - הייתם יכולים לחגוג את חג החירות בלעדיהם?".
7 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפונים בבית מלון. ייאלצו לקיים את ליל הסדר רחוק מהבית
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המפונים שחוגגים רחוק מהבית

רבבות מפונים ייאלצו לחגוג השנה את ליל הסדר הרחק מביתם. אסתר בן שטרית, למשל, בת 71 מקריית שמונה, מארחת בכל שנה את תשעת ילדיה עם נכדיהם והנינים בביתה. קצת אחרי 7 באוקטובר היא פונתה למלון כינר שנמצא בסמוך לטבריה ואת ליל הסדר השנה היא עדיין לא יודעת איפה תעשה. "אני כמעט שישה חודשים במלון. בקריית-שמונה יש לי בית גדול ואני מארחת כל פסח כ-30-40 איש. אני עושה מימונה עד שלוש לפנות בוקר ומארחת את נכבדי העיר”.
לדבריה, היא מיואשת מהמצב וחוששת בנוגע לחג. "אני אלמנה. בכל החגים אני רגילה לארח את הילדים. אני רגילה לבשל הרבה. זה מביא לי שמחה ואושר ואני זקוקה לזה. אני כבר שישה חודשים לא יכולה לארח".
"השנה", היא מספרת, "נהיה בחג פה במלון. נביא סירים וחמגזית אבל זה לא כמו בבית. זה מזכיר לי קצת את הקורונה שאף אחד לא בא להיות איתי בחג, כי פחדו שאדבק. שתי בנות שלי יבואו, אבל כואב לי שלא כל הילדים יכולים לחגוג אותי כי אין מקום לארח אותם".
גם רותי סגרון, בת 65 מקריית-שמונה, פונתה על-ידי המדינה מביתה רחב הידיים לדירת חדר, שבה היא תשהה עד שתיגמר המלחמה. רותי נמצאת בזכרון יעקב, שם אין לה אפשרות לארח. "כשמדברים איתי על פסח, הגוף שלי נדרך ואפילו קצת חרדה מתגנבת לליבי. אני כל הזמן חושבת מה יהיה. אני רגילה שכל המשפחה מתכנסת ואני מארחת, מכינה, מבשלת".
גם ילדיה של רותי שמתגוררים בקריית-שמונה פונו, ואין באפשרותם לארח אחד את השני: "התפזרנו. הילדים חלקם בזכרון וחלקם במקומות אחרים. כולם היו רגילים לנסוע להורים ועכשיו כבר חצי שנה זה לא קורה".