משפחות חטופים מסרו אחר הצהריים (שבת) הצהרה לתקשורת בשער בגין בקריה בתל אביב, לקראת העצרת שהתקיימה בהמשך הערב. שורת הדוברים התמקדה במסר שלפיו לשיטתם ראש הממשלה בנימין נתניהו מונע עסקה לשחרור החטופים בגלל שיקולים פוליטיים. איילה מצגר, כלתו של יורם מצגר החטוף בעזה, טענה: "מי שלא מבין איך הגענו לעמדה הזו מוזמן ליצור איתנו קשר ולדבר. זה מבוסס על מידע שמגיע אלינו. זה לא סתם".
משפחות חטופים: "להציל את המדינה מידי נתניהו"
(צילום: עידו ארז)

חניכת שביל הברושים לזכר 38 החללים-החטופים

על פי הודעת המשפחות, האירועים יתקיימו לנוכח המבוי הסתום במשא ומתן לשחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה, הרחבת הפעולה ברפיח, והחזרה של כוחות חמאס לאזורים שמהם יצא צה"ל. מוקדם יותר פרסם חמאס סרטון קצר של נדב פופלוול (51) שנחטף מקיבוץ נירים בטבח 7 באוקטובר. ניכר ממנו כי פופלוול סובל מחבלה בפניו, ואין דרך לדעת מתי תועד. המשפחה ביקשה מהתקשורת לא לפרסם את הסרטון.
מצגר הוסיפה: "יורם בוא הביתה, ביבי לך הביתה. זהו היום ה-218 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. התכנסנו כאן היום כדי לצעוק - ממשלת ישראל ויתרה על החטופים והפקירה אותם למות בשבי החמאס. היום כבר ברור שרק ממשלה אחרת תוכל להחזיר אותם הביתה. בשבועיים האחרונים עסק ראש הממשלה בטרפוד פושע של עסקאות להצלת החטופים. בגלל נתניהו עסקה. הוא מפקיר אותם למוות משיקולים פוליטיים. כל עוד הוא בשלטון החטופים לא יחזרו. מי שלא מבין איך הגענו לעמדה הזו מוזמן ליצור איתנו קשר ולדבר. זה מבוסס על מידע שמגיע אלינו. זה לא סתם".
מירב סבירסקי, אחותו של איתי שגופתו מוחזקת על ידי חמאס: "נתניהו לא יושב לבדו בקבינט המלחמה. גלנט, גנץ ואיזנקוט - אתם מאפשרים לנתניהו לטרפד את העסקאות. דם החטופים הוא גם על הידיים שלכם. אתם שותפים להפקרה. נתניהו מוביל את מדינת ישראל כולה לכישלון מוחלט. אין אסטרטגיה, הצפון עולה באש, הדרום מטווח. אם נמשיך ככה - נאבד לא רק את החטופים אלא גם את המדינה. כדי להציל את החטופים צריך להציל את המדינה מידי נתניהו".
1 צפייה בגלריה
אילה מצגר
אילה מצגר
הצהרת המשפחות, אחר הצהריים בתל אביב
(צילום: יובל חן)
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר: "גנץ, איזנקוט, גלנט וכל בעלי המצפון בליכוד ובקואליציה: כדי להציל את החטופים, כדי להביא לעסקה במהירות, כדי לעצור את טרפוד העסקאות, אנחנו קוראים לכם: תפילו את הממשלה. תפסיקו לשתף פעולה. צאו לציבור ותגידו שכדי להציל את החטופים אפשר וצריך לסיים את המלחמה".
דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט: "לנו המשפחות אסור לוותר, וגם לציבור אסור לוותר. האדמה בוערת, החטופים מופקרים לעינויים למוות. אין תיקון, אין שיקום ואין עצמאות בלי החטופים. צאו לרחובות. כשנשטוף את הרחובות - נציל את החטופים ואת המדינה. ביבי, השנה משפחות החטופים הנרצחים לא יגיעו לבתי העלמין. אל תבואו גם אתם".

"אנחנו משפחה קרועה ותלויה באוויר"

אחר הצהריים נחנך בכיכר החטופים מיצב "שביל הברושים הארעיים" בהשתתפות האמנית וכלת פרס ישראל מיכל רובנר. לאחר מכן החלה עצרת משפחות החטופים בסימון "יזכור", לקראת יום הזיכרון. לקחו בו חלק בו בני משפחה של נרצחי הטבח שגופותיהם מוחזקות בידי חמאס, בהם אלי כהן, דודה של ענבר הימן; חגית ורובי חן, הוריו של איתי חן; רישל צרפתי, אימו של אופיר צרפתי, ואיילת סמרנו, אמו של יונתן סמרנו.
חגית חן אמרה: "מאז 7 באוקטובר אין חגים, אין תאריכים, אין ימי הולדת. יש לנו רק מספרים. סופרים את הימים מאז היום שבו הרסו לי את החיים. 218 יום עברו מאז שהילד האהוב שלי נחטף. האמנתי שהוא חזק ושורד אבל ביום ה-158 ניפצו לי את התקווה. הוכח שאיתי נפל בקרב ב-7 באוקטובר עם סמ"ר תומר לייבוביץ והמפקד שלו סרן דניאל פרץ, והוא לא יחזור בחיים.
"קיבלתי הצעות רבות להשתתף בטקסים ליום הזיכרון, אבל הטקס היחיד שבו אני אוכל להתייחד עם קברו של בני לא קורה. המדינה מונעת את זה. המדינה לא סיימה את ההתחייבות שלה לאיתי, לנו. אנחנו משפחה קרועה ותלויה באוויר. אף גורם ממשלתי לא שאל אותנו מה יהיה איתנו ביום הזיכרון. די. ראש הממשלה נתניהו, הגיע הזמן שתחזיר את כולם, החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".
צרפתי הוסיפה: "ליבי נקרע לגזרים כשאני נזכרת ביום הנורא, שמחת תורה, יום ההולדת ה-27 של בני אהובי אופיר. מה שהיה אמור להיות יום חגיגה והתרוממות נפש הפך ליום טראומתי. הוא נפצע קשה בידי מפלצות רצחניות ולאחר תקופת שבי רוויה ייסורים נרצח בידי שוביו. נשמתו נלקחה מאיתנו לנצח.
"המשפחות השכולות מדממות יום יום את כאבן. משפחות החטופים החיים והחללים הקדושים לא מפסיקות לבכות. ליבנו נקרע. איני יכולה שלא להשמיע זעקה נגד המצב הנפשע הזה. מדינת ישראל חייבת להחזיר את כל חטופינו לשיקום ואת חללינו לקבורה כמטרה עליונה. אני פונה לצה"ל האמיץ: הפעילו את מלוא הכוח הנדרש להשבת יקירנו. אל תרפו ואל תנוחו עד שישובו".
סמרנו: "הילד שלי זועק ומבקש - החללים לא פחות חשובים. מי הסמיך בן אנוש להחליט מי חשוב יותר - החי או המת, הפצוע או הקשיש, הילדה או האמא, הגבר או האישה. כולם כולל כולם חטופים, והאחריות להחזירם היא אחריות להחזיר את כולם מבלי לקטלג. אני זועקת: אל תצעקו 'את כולם' רק כסיסמה".