שבועות לפני שהחלה בפינוי האוכלוסייה ממזרח רפיח, ובצל לחץ בינלאומי יוצא דופן, הכריזה ישראל על צעדים חדשים להגברת הסיוע ההומניטרי שמוזרם לרצועת עזה. עם זאת, מאז נכנסו הכוחות אל "המעוז האחרון של חמאס", שהפכה לעיר מקלט ליותר ממיליון עזתים בשבעת החודשים האחרונים, זרימת הסיוע לרצועה נעצרה כמעט לחלוטין - בצל הירי המתמשך של חמאס לכיוון מעבר כרם שלום, הציר המרכזי לכניסת סחורות לרצועה.
משאיות סיוע נכנסות לרצועה, בתחילת החודש
(צילום: מתוך X)

4 צפייה בגלריה
שיירת סיוע הומניטרי לרצועת עזה
שיירת סיוע הומניטרי לרצועת עזה
"מוצרים חיוניים הולכים ואוזלים". הסיוע לעזה, החודש
(צילום: מתוך X )
בתחילת השבוע נסגר מעבר כרם שלום לכניסת סחורות, ועל אף שנפתח מחדש כעבור ימים, כעת הזרמת חלק מהסיוע מעוכבת על ידי מצרים. כך לפי גורמים רשמיים ששוחחו עם "ניו יורק טיימס". הרקע להחלטת קהיר: המתיחות עם ישראל, המחלוקות הקשות סביב המבצע ברפיח והחשש שהוא יגרום לנהירת פליטים פלסטינים לצפון סיני, שם הוכרזה "כוננות מוגברת" בשבוע האחרון לאחר כניסת הכוחות לפאתי רפיח.
בכיר בקרן החירום של האו"ם לילדים (UNICEF) הזהיר כי כעת, מוצרים חיוניים כמו מזון ותרופות הולכים ואוזלים "באופן מסוכן", וההתפתחויות האחרונות במלחמה מאיימות להחמיר את המשבר ההומניטרי החמור ממילא. "מעולם לא הייתי מעורב במצב כה הרסני, מורכב ולא יציב כמו זה", אמר המתאם הבכיר בקרן החירום שפועלת בעזה.
ברקע המצב הקשה, כ-300 אלף פלסטינים כבר עזבו את רפיח מאז החל פינוי האוכלוסייה מהעיר לפני ימים בודדים, כך לפי נתוני צה"ל. לפי אונר"א המספרים נמוכים יותר, ועומדים על כ-110 אלף בני אדם, בעוד שבכלי תקשורת אחרים נטען כי מספר העזתים שעזבו את העיר הדרומית עבר את רף ה-150 אלף בני אדם. דובר צה"ל עדכן היום כי בהמשך לפעילות צה"ל במרחב מזרח רפיח ובהתאם לאישור הדרג המדיני, ולנוכח פעילות טרור וירי של חמאס מהמרחב, צה"ל קרא לאוכלוסייה מאזורים נוספים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני אל המרחב ההומניטרי המורחב באל-מוואסי. לפי דובר צה"ל, פעולות הפינוי מתבצעות באמצעות הטלת כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
מצרים מסרבת להעביר סיוע דרך כרם שלום, ישראל מאשימה: "חמאס עושה הכול כדי למנוע עזרה לעזתים"
(צילום: דנה קופל, REUTERS/Mohammed Salem, Christophe Ena / POOL / AFP)
רוב הסיוע לעזה, נסביר, נכנס דרך שני מעברי גבול בקצה הדרומי של שטחה - כרם שלום ורפיח. לאחר התקרית ביום ראשון האחרון, שבה נהרגו ארבעה לוחמים כתוצאה ממטח כבד מאזור רפיח לכרם שלום, ישראל השביתה למספר ימים את הכנסת הסחורות מהמעבר. יום לאחר מכן, כחלק ממה שהוגדר כ"מבצע מוגבל" כוחות צה"ל השתלטו על צידו העזתי של מעבר רפיח - מה שהוביל גם לסגירתו.
מאז, לבקשת האמריקנים שמאיימים לעצור חלק ממשלוחי הנשק המיועדים לישראל, הדרג המדיני הנחה על פתיחתו מחדש של מעבר כרם שלום, אך לפי בכירים באונר"א נכנס משם מעט מדי סיוע. אחת הסיבות לכך, לפי שני גורמים אמריקניים ובכיר מערבי, היא שמצרים, שבה נאסף רוב הסיוע לעזה, מסרבת לאפשר למשאיות ממעבר רפיח הסגור לנסוע לכרם שלום ולהכניס ממנו את הסיוע. גם גורמים בישראל אישרו כי הדבר מעכב את הכנסת הסיוע לרצועה.
בוושינגטון ובירושלים מאמינים כי מדובר בחלק ממכבש הלחצים שמנסה מצרים להפעיל על ישראל, כך שזו תחליט על נסיגת כוחותיה מרפיח. גורם המעורה בפרטים אמר כי ראש ה-CIA ביל ברנס, יחד עם בכירים אמריקנים נוספים, ניסה לשכנע את קהיר לאפשר את כניסת המשאיות דרך כרם שלום - אך בקשות אלה נדחו בסירוב מצרי. "מצרים אמרה שלא תאפשר להזרים סיוע לכרם שלום בזמן שישראל סוגרת את מעבר רפיח, זה עניין של ריבונות לאומית", הסביר בכיר באו"ם ל"ניו יורק טיימס".
4 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס, מנסה ללחוץ על קהיר
(צילום: Tom Williams/AP)
כל הגורמים ששוחחו עם העיתון דיברו בעילום שם, והסבירו כי המשא ומתן סביב הנושא עדיין מתנהל. במצרים סירבו להגיב רשמית לידיעה.

הקבינט אישר "להעמיק את הפעולה ברפיח"

ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי החששות המצריים אינם הגורם היחיד שמקשה על מעבר סחורות דרך כרם שלום. הבכיר המערבי הסביר כי גם פעילות צה"ל והלחימה בסמוך למעבר גרמו נזק לכבישים באזור, מה שמקשה מאוד לדבריו על כניסת משאיות סיוע לרצועה. לפי בכיר אמריקני, האזור נחשב לא בטוח עבור עובדי הסיוע. עם זאת, השניים לא התייחסו מנגד לירי הבלתי-פוסק של חמאס לעבר אזור המעבר.
בצה"ל סירבו להגיב, אך האשימו את חמאס במניעת כניסת הסיוע. בדובר צה"ל טענו כי "מעבר כרם שלום נסגר מוקדם יותר השבוע רק לאחר שחמאס ירה שלוש פעמים השבוע לאזור. ישראל עושה הכול כדי לאפשר כניסת סיוע לרצועה". מתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסם אמש ברשת החברתית X כי חמאס ירה שוב, בפעם הרביעית השבוע, למעבר כרם שלום. "חמאס יעשה הכול כדי למנוע מהסיוע להגיע לאנשי עזה".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן איים, הבית הלבן לקח צעד קטן אחורה
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
על-רקע כל אלה, קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני החליטו פה אחד להמשיך בפעולה ברפיח ו"להעמיק אותה", חרף איומיו הדרמטיים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לעצור את העברת חלק מהחימושים לצה"ל. למרות זאת, היקף המבצע נשאר פתוח ותלוי למעשה בראש הממשלה בנימין נתניהו.
לכאורה הקבינט אישר אופציה להרחיב את הפעולה בהמשך ואם יהיה צורך אף לגייס כוחות מילואים נוספים - אבל ההערכה שבעצם משאירים כאן מרחב תמרון לנתניהו מול האמריקנים. אתמול, ביום של קרבות עזים ברפיח, כבשו טנקים ישראליים את הכביש הראשי שמפריד בין החצי המזרחי והחצי המערבי של העיר, כך שהם מקיפים למעשה את כל צידה המזרחי של העיר בדרום רצועת עזה. טנקים כבר איגפו עם תחילת המבצע את מזרח רפיח מדרום, והשתלטו על מעבר רפיח שבין העיר למצרים.
אמש, בצעד קטן לאחור, ניסו האמריקנים להוריד את גובה הלהבות, לאחר הזעם בישראל וגם בארה"ב על האיום של ביידן. בתדרוך לכתבים של דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הוא הבהיר: "מעולם לא אמרנו לישראלים שהם לא יכולים לחסל את גדודי חמאס ברפיח, מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לפעול ברפיח".