מדינה אירופית ראשונה מודיעה בפומבי כי תעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט, אם יוצא נגדם צו מעצר על-ידי בית הדין בהאג - והם ינחתו אחר כך בשטחה.
שר החוץ של נורבגיה אספן בארת אייד אמר, יממה לאחר ההצהרה הדרמטית של התובע בבית הדין הפלילי בהאג כארים חאן, כי "אם יוצא צו מעצר נגד נתניהו וגלנט מטעם בית הדין בהאג, נהיה מחויבים לעצור אותם אם הם יגיעו לנורבגיה".
1 צפייה בגלריה
אספן בארת איידה, בינימין נתניהו
אספן בארת איידה, בינימין נתניהו
שר החוץ הנורבגי, ונתניהו. "נהיה מחויבים לפעול לפי הצו
( צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, Khaled DESOUKI / AFP)
"בית המשפט הוא שמחליט אם לתת צו מעצר. אם כן, כל המדינות החתומות חייבות לפעול לפיו", הוסיף שר החוץ של נורבגיה - שהייתה בכך למדינה הראשונה שמודיעה מיוזמתה שתקיים את הצווים, אם יוצאו נגד השניים.
עם זאת, מדובר באיום סרק, בהתחשב בכך שאף ראש ממשלה או שר ביטחון ישראלי לא יבקר בקרוב בנורבגיה, שנחשבת כיום - לצד ספרד ואירלנד - לאחת המדינות העוינות ביותר לישראל באירופה, והיחסים איתה בשפל חסר תקדים.
הצהרת התובע בהאג
(צילום: ICC )

בניגוד לנורבגיה, בריטניה מתחה ביקורת על החלטת חאן, ובמיוחד על ההשוואה למעשה בין נתניהו וגלנט לבין מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמעיל הנייה.
הערב שוחח יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, עם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון, ולדבריו "הודה לו על עמדתה החשובה של בריטניה בעניין".
"אמרתי לו כי החלטת התובע בהאג להגיש בקשה לצווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון של הדמוקרטיה האחת והיחידה במזרח התיכון היא עיוות חמור ומעשה של עיוורון מוסרי", הוסיף גנץ על השיחה עם קמרון.