מערכת הביטחון, ובכללה צה"ל והמשטרה, השלימה את היערכותה לקראת ארוחת ליל הסדר וימי חול המועד פסח על רקע המשך הלחימה מול חמאס בעזה וחילופי האש עם חיזבאללה משני צידי גבול הצפון. אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים יתפרסו לאורך ימי החג במוקדי הבילוי השונים וריכוזי הקהל במטרה לתת מענה הולם לכל תרחיש ולהגביר את תחושת הביטחון של הציבור.
במהלך חג הפסח, ימי חול המועד והחג השני, יפקדו המוני ישראלים את הפארקים, האתרים, המקומות הקדושים, חופי הרחצה ומתחמי הבילוי השונים ברחבי הארץ. מטרת ההיערכות המשטרתית המוגברת היא להבטיח כי "כל אזרח בישראל יוכל לטייל, לבלות ולחגוג בבטחה את חג הפסח, ובעת מצוקה או מקרה חירום אנו ערוכים לתת את המענה הנדרש בכל מקום ברחבי ישראל עם כוחות משטרה גדולים, מהאוויר, מהיבשה ומהים".

משטרת מחוז ירושלים תציב החל מהיום ברחבי הבירה אלפי שוטרים כחלק מהתמודדות עם המוטיבציה הגבוהה של ארגוני הטרור לבצע פיגועים. בעיר מעריכים כי מספר המבקרים בתחומה יהיה גבוה מבשנים קודמות, בין היתר בגלל הירידה בהיקף הטיסות לחו"ל וגם בגלל המפונים שלנים בירושלים עקב המלחמה.
כמו בעבר, המשטרה נערכת בבירה לאתגר הקבוע אל מול רצונם של גורמי ימין קיצוניים להעלות קורבן בהר הבית. בנוסף נערכים במשטרה לספק מענה הולם למעמד ברכת הכוהנים בכותל המערבי שאליו צפויים להגיע עשרות אלפי מתפללים. במשטרת ירושלים הדגישו בהתייחס לאפשרות של שינוי ההנחיות בימי החג כי המחוז ערוך לכל תרחיש.
כוננות השיא בירושלים מתרחשת כמה שבועות אחרי סיום חודש הרמדאן, שעבר בבירה בשקט יחסי. במהלך ימי החג המוסלמי נעצרו בעיר 172 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), 100 חשודים בהסתה לטרור ויותר מ-60 חשודים בגין קריאות לאומניות במהלך התפילות בהר הבית. לפי נתוני מחוז ירושלים, השנה נרשמה ירידה של 70% בהפרות סדר ו-80% באירועי שיגור זיקוקים לעבר כוחות משטרה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
1 צפייה בגלריה
הגעלת כלים חג פסח כשרות חמץ ירושלים חרדים דתיים
הגעלת כלים חג פסח כשרות חמץ ירושלים חרדים דתיים
היערכות לפסח באזור ירושלים
(צילום: שליו שלום , REUTERS /Raneen Sawafta, עמית שאבי , Ronaldo SCHEMIDT / AFP)
קצין אגף מבצעים של מחוז תל אביב במשטרה, ניצב-משנה יחיאל בוהדנה, סיפר בשיחה עם ynet על ההיערכות בתחומו. "אנחנו נמצאים בתקופה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית, וכל המחוז מתגבר את כוחותיו במהלך ימי החג באזורים הומי קהל, במטרה לתת תחושת ביטחון ולאפשר לאזרחים לבלות בבטחה", אמר נצ"מ בוהדנה.
נצ"מ בוהדנה הוסיף: "ההיערכות של שוטרי המחוז כוללת הצבת מחסומים אקראיים בכניסה לערים ובמבואות, לצד פעילות לאיתור שוהים בלתי חוקיים. בנוסף קיימים כוחות המסומנים ככוח מענה מהיר לאירוע חירום במידה ויתרחש. במהלך הימים הקרובים תהיה תנועה ערה של כוחות שיטור, מג"ב, מתנדבים, כיתות כוננות ויחידות נוספות מהמחוז. אנו פונים לציבור להיות ערני, ובכל דבר שמעלה חשד לפנות מיד למשטרה ולא להסס".
זירה נפיצה שמצריכה היערכות גבוהה לקראת החג היא יהודה ושומרון. "הניסיונות של ארגוני הטרור ובראשם חמאס לפגוע באזרחים ישראלים לא פסקו", אמר גורם ביטחוני בכיר לנוכח כוונתם של אלפי בני אדם לטייל באזור במהלך הפסח. 22 גדודים של צה"ל נפרשו בגדה המערבית ובבקעת הירדן, כשהמטרה העיקרית היא סיכול פיגועים.
המוטיבציה של חמאס להוציא אל הפועל פיגוע משמעותי בחג היא גבוהה, ולכן צה"ל דרוך לכל אפשרות. באחרונה התרחשו באזור כמה פיגועי ירי קשים, והמחבלים שביצעו אותם עדיין מסתובבים חופשי. בין היתר מדובר בפיגועי ירי בכביש 55 ובצומת סינג'יל, וכמובן רצח הנער בנימין אחימאיר בבנימין.

"חמאס מזהה פוטנציאל להדליק את השטח"

אתמול בשעות הבוקר הסתיים עם הישגים משמעותיים ביותר המבצע של צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס סמוך לטול כרם, שארך יותר משתי יממות. בין היתר חוסלו במבצע 14 מחבלים, אותרו יותר מ-10 רובי M-16 ואמצעי לחימה נוספים, ונחשפו מטענים רבים שהוטמנו בצירים באזור. גורם צבאי הסביר כי לפחות חצי מתשתית הטרור במחנה הפליטים סוכלה או נעצרה.
המבצע מהווה שינוי משמעותי ביחס לפעילות של צה"ל ביהודה ושומרון. אם לפני טבח 7 באוקטובר מבצעים כאלה היו מתבצעים באישור דרגים בכירים בממשלה, כיום הם כבר יוצאים אל הפועל בהנחיית מפקד פיקוד המרכז. מאז תחילת הלחימה בוצעו יותר מ-45 מבצעים דומים במחנות הפליטים ביהודה ושומרון. הפעילות ההתקפית העצימה תימשך גם לאורך החג.
גורמי ביטחון מציינים כי אחרי תקופה ארוכה שבפיקוד המרכז פעלו באגרסיביות מול הטרור והצליחו לסכל פיגועים רבים, התרחשו כמה אירועים של התנכלות יהודים לפלסטינים שעלולים להחריף את המתיחות באזור. "אירועי הפשיעה הלאומנית האחרונים מטרידים, וחמאס מזהה את הפוטנציאל שלהם להדליק את השטח", אמר גורם ביטחוני.
הוא הוסיף: "המצב של הפלסטינים ממשיך להידרדר מבחינה כלכלית, ולפחות כרגע המבצעים הרחבים וחיסול המחבלים ממשיכים, אך אין פתרון לטווח הרחוק. מי שמתעסק בטרור צריך להבין שהקדנציה שלו לא תהיה ארוכה - או שיסיים בכלא או שיחוסל. לצד המשך המבצעים אנחנו ממשיכים לחזק את ההגנה ונפרסים באופן רחב".
בתוך כך, לקראת החג נתפסו השבוע ברחבי הארץ 491 שב"חים במבצע שעליו ניצח מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק. מתחילת השנה נתפסו בכלל הגזרות כ-4,500 שב"חים. במסגרת ההיערכות המבצעית של מג"ב לקראת חג הפסח, יפעלו כוחותיו ובהן היחידות המיוחדות, החטיבות הטקטיות הארציות ויחידות ופלוגות הביטחון השוטף בכלל גזרות המדינה במתכונת מתוגברת.
פורסם לראשונה: 22:11, 21.04.24