הצבעת השופטים עבור עדן גולן הלילה (בין שבת לראשון) הייתה עגומה במיוחד. אחרי שנספרו ההצבעות מכל 37 המדינות, מוקמה ישראל במקום ה-12 בלבד, עם 52 נקודות. אלא שאז הגיעה הצבעת הקהל, שהעניק לישראל 323 נקודות נוספות - שהעלו אותה זמנית למקום הראשון. בסופו של דבר הגיעה גולן אל המקום החמישי, ועם תחושת החמצה נוכח מה שנראה כשיקולים פוליטיים שעמדו מאחורי התעלמות השופטים מהביצוע הנהדר שלה.
למעשה, מיד אחרי הגמר התברר שהשיר "הוריקן" של גולן ניצח בחצי הגמר השני בזכות הצבעות הקהל - והגיע למקום השני בתחרות כולה אם משקללים את הצבעות הקהל בלבד. כן, רק הנציג הקרואטי (337 נקודות) קיבל יותר מעדן גולן מהקהל בבית.
עדן גולן במסיבת עיתונאים אחרי הגמר
(צילום: גיל נחושתן)

2 צפייה בגלריה
עדן גולן על במת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן על במת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן על במת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
ישראל קיבלה "דוז פואה", 12 נקודות, מהקהל בלא פחות מ-14 מדינות - הכי הרבה מכל משתתפות התחרות. בין השאר, עדן גולן זכתה ל-12 נקודות מהקהל הבלגי - שלפני השידור בארצו נאלץ לצפות בשקופית שבה נכתב כי "אנחנו מגנים את הפרת זכויות האדם של ישראל" - וגם מהקהל הספרדי, שהממשלה שלו מתכננת להכיר במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי בקרוב. גם בפורטוגל, שהנציגה שלה לאירוויזיון בחרה לעלות עם ציור של כאפייה בציפורניים, זכתה ישראל ל-12 נקודות מהקהל.
המדינות הנוספות שבהן קיבלה ישראל 12 נקודות מהקהל הן אוסטרליה, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, לוקסמבורג, הולנד, סן מרינו, שבדיה, שווייץ ובריטניה. בנוסף, ישראל קיבלה 12 נקודות מ"שאר העולם" - ההצבעות מכל המדינות שאינן משתתפות באירוויזיון. בניגוד לאמרה הידועה ולתחושה הרווחת, העולם, כך נראה, אינו "נגדנו".
ברשימת המדינה שנתנו לנו 10 נקודות, המפתיעה ביותר היא אירלנד - שגם היא נחשבת לאחת המדינות העוינות ביותר לישראל באירופה, ובתחרות עצמה הסתבכה המשלחת הישראלית עם המועמד.ת שלה. 10 נקודות קיבלנו גם מאלבניה, אוסטריה, צ'כיה, קפריסין, מולדובה וסלובניה.
8 נקודות קיבלה ישראל מדנמרק, גאורגיה ואיסלנד - עוד "חובבת ישראל" ידועה. 7 נקודות קיבלנו מאזרבייג'ן, יוון ולטביה, ועוד 6 נקודות מאסטוניה. 5 נקודות העניקו לישראל מלטה, פולין ונורבגיה - שגם היא הוכרזה לא מכבר כאחת המדינות העוינות ביותר לישראל ביבשת, עם שר חוץ שהצטלם (לטענתו בטעות) עם בת של מחבל שהניפה שלט "פאק ישראל".
ישראל קיבלה מליטא ומסרביה 3 נקודות כל אחת, ומארמניה עוד נקודה אחת. למעשה, רק באוקראינה ובקרואטיה לא קיבלה ישראל נקודות מהקהל. עבור אוקראינה, כך נראה, הסיבה היא שגולן כיכבה בעברה ברוסיה - ואף הופיעה בחצי האי קרים. בקרב הקרואטים נראה שהיה אינטרס ברור לא לתת נקודות לישראל, שכן בעוד המדינה הובילה בטבלת ההימורים בתחרות - ישראל התבססה אחריה במקום השני.
ההורים של עדן צופים בביצוע בגמר
(צילום: אמיר מאירי)

לתמיכה שקיבלה גולן מהקהל האירופי קדם קמפיין של משרד החוץ ולשכת הפרסום הממשלתית לחובבי האירוויזיון, שבו הנציגה הישראלית פנתה אליהן בצרפתית, איטלקית, ספרדית, גרמנית, צ'כית, לטבית, אסטונית, אלבנית, גיאורגית ואנגלית - וביקשה שיצביעו לה. בקמפיין נכתב כי "לנוכח גל השנאה והפגנות המוסלמים במאלמו, מתרחשת ריאקציית-נגד של הרוב הדומם. האירופאים אינם אוהבים את שעיניהם רואות".
הסרטונים שצילמה גולן עלו לערוץ יוטיוב ייעודי וקיבלו יותר מ-14 מיליון צפיות. הקמפיין פנה לקהלים שנבחרו על סמך ניתוח מדוקדק של דפוסי ההצבעה של מדינות בעבר והעניין שגילו אותן מדינות בשיר "הוריקן". משרד החוץ ולשכת הפרסום שמו דגש על קהלים חובבי אירוויזיון כמו קהילת הלהט"ב באירופה, חברי מועדוני מעריצים, עיתונאים המסקרים את התחרות ומובילי דעה בתחום.
בכל אופן, הפערים העצומים בין הקהל לשופטים, כך נראה, מעידים על כך שלא רק שיקולים של איכות הביצוע של עדן גולן עמדו לנגד עיני השופטים ברוב המדינות. למעשה, ישראל לא קיבלה 12 או 10 נקודות מהשופטים באף מדינה, והסתפקה ב-8 נקודות מקפריסין, גרמניה ונורבגיה; 5 מבלגיה ואסטוניה; 4 מליטא; 3 מצרפת, גאורגיה, מלטה ומולדובה; ו-2 מלטביה.
אגב, בעוד בעוד ברוב מדינות העולם ההבדל בין השופטים לקהל היה עצום, בישראל - שלא באופן מפתיע - כמעט ולא נרשמו פערים. הנציגה הישראלית של לוקסמבורג, טלי גולרגנט, קיבלה 12 נקודות הן מהקהל והן מהשופטים; וגם גרמניה ואוקראינה זכו לאהדה אדירה וזהה בשתי ההצבעות, כשהשופטים העניקו 10 נקודות לגרמנים ו-8 לאוקראינים - והקהל אותו הדבר, רק בסדר הפוך.
הקהל הישראלי העניק 7 נקודות לאיטליה, 6 לארמניה, 5 לקרואטיה, 4 לגאורגיה, 3 לאוסטריה, 2 לצרפת ו-1 לקפריסין; השופטים הישראלים העניקו 7 נקודות לאוסטריה, 6 לאיטליה, 5 לשווייץ, 4 לקרואטיה, 3 לפורטוגל (כן, למרות הכול), 2 לגאורגיה ו-1 לצרפת. את האירים, למשל, שלחנו לחפש נקודות במקום אחר.