אחרי שלא הושגה במצרים פריצת דרך במשא ומתן בין ישראל לחמאס, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" פרסם הבוקר (שבת) כי עדיין נעשים מאמצים בינלאומיים להגיע להסכם לשחרור חטופים והפסקת אש בין הצדדים. לפי גורמים מצריים, המשא ומתן צפוי להתחדש תוך כמה ימים בדוחא, בירת קטאר.
ראש ממשלת קטאר, מוחמד א-ת'אני, קיים סבב שיחות בנושא - ושוחח לאחרונה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ועם ראש ה-CIA ביל ברנס והזמין אותם לחדש את המשא ומתן. עם זאת, טרם ברור אילו משלחות צפויות להגיע לדוחא, והאם גם ישראל תשתתף בשיחות. גם היום, ביום ה-218 למלחמה, 132 חטופות וחטופים - שעשרות מהם אינם בחיים - מוחזקים בשבי חמאס - לרשימה המלאה לחצו כאן.
2 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים בתל אביב
עצרת משפחות החטופים בתל אביב
132 חטופות וחטופים עדיין בעזה. מאמץ לחדש את השיחות "תוך ימים" בקטאר
(צילום: דנה קופל)
נתניהו בריאיון לד"ר פיל, השבוע
(צילום: Merit+)

על רקע הדיווח בקטאר, גורמים ישראליים המעורים במו"מ אמרו כי "ברור שאם יהיו תשובות מחמאס שאפשר לעבוד איתן יימשכו השיחות - אבל במקביל ללחימה עצימה". לדברי הגורמים, "המו"מ לא התפוצץ וכולם מנסים לחדש אותו. בנתיים מפגש בקטאר לא עומד על הפרק כי אין שום דבר קונקרטי, ואין גם יציאת משלחת דרגי עבודה למצרים. הכול בהתאם להתפתחויות, לתשובות (חמאס -א"א) ולהסתייגויות ישראל".
אתמול דיווחה רשת CNN האמריקנית כי הדרישה של חמאס שישראל תסכים להפסקת אש של 12 שבועות במקום שישה מהווה מכשול עיקרי במשא ומתן לעסקת חטופים. לפי הדיווח, חמאס העביר את הדרישה החדשה למתווכות בהצעת הנגד האחרונה שלו בסוגיה. עוד צוין בדיווח מפי גורמים רשמיים בירושלים כי ישראל מתנגדת נחרצות להארכת הפסקת האש, מפני שלדבריהם הסכמה לדרישה תהווה למעשה אישור לסיום המלחמה.
בשלב מוקדם יותר של השיחות, הסכים חמאס לנהל משא ומתן במהלך ששת השבועות הראשונים של הפסקת האש. הגורמים ששוחחו עם CNN תיארו את הדרישה החדשה של חמאס כמהפך ברור. בישראל מכירים בכך שהימשכות הפסקת האש עלולה להוביל למעשה לסיום המלחמה. בנוסף, לפי גורם ישראלי, בירושלים לא יוכלו להתחייב על הפסקת אש ל-12 שבועות עוד לפני שאחד החטופים ישוחרר משבי חמאס.
2 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב
הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור חטופים בתל אביב, שלשום
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
בכיר בממשל ביידן ציין שישראל הבהירה כי היא רוצה לשמור על זכותה לפרק את ארבעת גדודי חמאס הנותרים ברפיח, והפעולה שם מתרחבת ביממה האחרונה ממש. לפי הערכות מחודשות של צה"ל, כ-300 אלף עזתים כבר עזבו את העיר ונעים אל עבר המרחב ההומניטרי במוואסי.
בערוץ "א-שרק" הסעודי דווח כי המשלחת הישראלית בקהיר דרשה מחמאס לשחרר 33 חטופים חיים בשלב הראשון, כפי שהיה בהצעה המקורית - ובניגוד להצעה החדשה, שבה ציין חמאס "חיים או מתים". אתמול לפנות בוקר הודיע חמאס כי המשלחת שלו חזרה לדוחא, והוסיף כי "הכיבוש העלה התנגדויות בכמה נושאים מרכזיים. אנחנו דבקים בסעיפים שלהם הסכמנו".