סיפורם של שני יפתחים ז"ל, שני צעירים מדהימים, ערכיים, מנהיגים, מובילים בראש הכוח במקומות הקשים והמסוכנים ביותר, וגם צנועים וחכמים, נגע ביותר בליבי במלחמה הארורה הזו.
יפתח שחר ז"ל ממושב פארן הוא אחיין של חבר טוב ששירת איתי שנים ארוכות בשב"כ. יפתח גדל בערבה והיה מחובר בכל נימיו למדבר. יפתח יעבץ ז"ל גדל ברמת השרון והיה ספורטאי מצטיין. שניהם ינקו ערכים וחינוך מההורים, ושניהם היו עטופים במשפחות חמות ואוהבות.
4 צפייה בגלריה
רס"ן יפתח שחר ז"ל
רס"ן יפתח שחר ז"ל
יפתח שחר ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
יפתח יעבץ
יפתח יעבץ
יפתח יעבץ ז"ל
שניהם היו מוכשרים ביותר, יפי תואר, צעירים שהלכו להיות לוחמים בצבא, התנדבו ורצו להוביל. יפתח שחר התנדב ליחידת "שלדג" ויפתח יעבץ התנדב ליחידת "מגלן". יפתח שחר היה במסלול שככל הנראה הכין אותו להיות מפקד "שלדג", והתנדב תוך כדי מלחמה להיות מפקד פלוגה בגדוד "צבר" של גבעתי שאיבדה את מפקדיה. יפתח יעבץ היה קצין אג"מ של "מגלן". שניהם מפקדים מהזן המיוחד הזה שלוחמים הולכים אחריהם באש ובמים.

שני יפתחים, שני מנהיגים צעירים ומרגשים עד דמעות

בהספד של מושב פארן ליפתח שחר, נאמר: "יפתח היה מנהיג ומוביל. בשקט וצניעות. דורש מעצמו ומסביבתו מקצועיות ורצינות ללא פשרות. הוא לא היה איש של בינוניות, בכל דבר שעשה תמיד שאף והצליח להצטיין. עוד יותר מהמצוינות בכל תחום, בלטה האנושיות והרגישות שהיו בכל צעד שעשה". התיאור הזה של יפתח שחר, חזר שוב ושוב בהספדים רבים ומרגשים ביותר במהלך הלוויה.
לא נכחתי בלוויה של יפתח יעבץ. אולם מכתב מצמרר שהותיר אחריו למקרה שייהרג לפני מבצע מסוכן בג'נין ביוני 2023, מספר הכל על הבחור המדהים הזה (ההדגשות שלי): "...וכשהמחשבות מעט בורחות, למה אנחנו ולמה עכשיו, על זה אני חושב, ופתאום התשובה ברורה לי מאוד. להילחם על הארץ הזאת, להוביל את היחידה הזו, זאת לא גבורה עילאית — זה סטנדרט. אם הייתי צריך לפסל מחדש את חיי, לא הייתי משנה דבר. אוהב אתכם".
שני יפתחים, שני מנהיגים צעירים ומרגשים עד דמעות. האחד נפל בלחימה על נחל עוז בשבעה באוקטובר 2023, השני נפל בראש לוחמיו בקרב בצפון הרצועה, בעשרים ושבעה בפברואר 2024. איזו אבדה למשפחותיהם ולעם ישראל.
וכאשר קוראים על האיכויות המדהימות של שני הצעירים הערכיים הללו מחד ורואים את העליבות של הממשלה שלנו מאידך, אי-אפשר שלא לחשוב שוב ושוב - מה אנחנו צריכים לעשות על מנת להיות ראויים להקרבתם העילאית של שני היפתחים ושל שאר הנופלים מהפריפריה, מהמרכז, מההתנחלויות, דרוזים ובדואים? זו שאלה שאני יודע כי רבים בעם ישראל מתחבטים בה השכם והערב מאז השבעה באוקטובר.
אביו של יפתח יעבץ: "הגענו לשפל המדרגה, וחלק מהתקומה הוא לייצר מחדש את מה שאיבדנו. להחזיר את החטופים, להחזיר עקורים לבתים ולעבודות שלהם, לחזור לחיים שלנו שמאז 7 באוקטובר הם לא אותם חיים"
דבריו של גלעד יעבץ, אביו של יפתח, בריאיון לכלכליסט, נותנים בעיניי תשובה טובה יותר מכל משפט שאכתוב על שאלה זו: "תקומה. אנחנו זקוקים לתקומה מהמצב שאליו הגענו. זה גם צריך להיות השם של המלחמה הזאת. הגענו לשפל המדרגה, וחלק מהתקומה הוא לייצר מחדש את מה שאיבדנו. להחזיר את החטופים, להחזיר עקורים לבתים ולעבודות שלהם, לחזור לחיים שלנו שמאז 7 באוקטובר הם לא אותם חיים, לחזור לערבות ההדדית, ולעשות תיקון. זה יהיה הניצחון".
4 צפייה בגלריה
החסימות באיילון במחאה לשחרור החטופים ביום ה-218 למלחמה
החסימות באיילון במחאה לשחרור החטופים ביום ה-218 למלחמה
הדרך היחידה לכפר, ולו חלקית - להחזיר את החטופים
(צילום: יובל חן)
אנחנו חייבים להחזיר את החטופים שהממשלה ומערכת הביטחון הפקירו במשך שעות ארוכות בשבעה באוקטובר לחסדי אלפי מרצחים סדיסטים, אנחנו חייבים להשיב את העקורים מהדרום ומהצפון לבתיהם. הבטחת "עולם לא עוד" שעומדת בבסיס הקמתה של מדינת ישראל לפני 76 שנים הופרה קשות, וזו הדרך היחידה לכפר, ולו חלקית, על כך.
אנחנו זקוקים לתיקון חברתי ולאומי עמוק, אנחנו חייבים להחזיר את האחדות ואת הערבות ההדדית שאמנם עמדו לנו בשבעה באוקטובר ולאחריו, אולם נסדקו קשות בשנים ארוכות של החדרת שנאה ופילוג בעם ובחברה הישראלית.

"כל הצמרת הצבאית והמדינית צריכה להתפטר"

גלעד יעבץ אף שרטט בריאיון את הדרך לתקומה: "כל הצמרת הצבאית והמדינית צריכה להתפטר. צריכה להיות החלטה משותפת על בחירות. אחרי מה שקרה הציבור חייב להחליט איך הוא רוצה להמשיך מכאן, גם אם ההנהגה הקיימת תיבחר שוב. הח"כים חייבים להבין את גודל השעה, להפגין מנהיגות ולחדול מהמשחק הפוליטי". אני מזדהה כמעט עם כל מילה של גלעד לגבי הדרך לתקומה. אבל אני מודה שמאוד אתקשה לקבל מצב שהעם יבחר שוב בהנהגה הכושלת הקיימת, אם כי אני סבור שזה תרחיש כמעט בלתי אפשרי.
ההישגים הצבאיים שהושגו לאחר מחדל השבעה באוקטובר הולכים ומתפוגגים עם כל יום שחולף כשההנהגה שלנו נעדרת כל תוכנית או חזון, וכל עניינה הוא רק בשרידותה הפוליטית והאישית. אנחנו חייבים להפנים כי מהח"כים בקואליציה לא תצמח לעם ישראל ישועה. אין סיכוי שזה יקרה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
אנחנו חייבים להפנים כי מהח"כים בקואליציה לא תצמח לעם ישראל ישועה
(צילום: לע"מ )
על כן, מה שכן צריך לקרות זו הודעת התפטרות קולקטיבית של ראשי מערכת הביטחון ובראשם הרמטכ"ל – הרצי הלוי, ראש השב"כ – רונן בר, ורצוי גם של כל הבכירים בארגוניהם הקשורים ישירות למחדל השבעה באוקטובר. יהיה נכון וראוי שגם שר הביטחון יואב גלנט יודיע על התפטרותו המיידית, אולם גלנט הוא פוליטיקאי, ואין לי ציפיות ממנו.
אלו צריכים להתייצב פומבית אל מול המיקרופונים, להתנצל עמוקות בפני עם ישראל על שלא הצליחו להגן עליו בשבעה באוקטובר, לומר כי הם האחראים ללא שום תירוצים לכישלון של צה"ל והשב"כ, ושהם מתפטרים בתוך שלושה חודשים מהודעה זו.
אולם באותה נשימה ובאותה הודעה, עליהם להצביע על אחריותו של הדרג המדיני, על התעלמותו המזעזעת מכל האזהרות החוזרות ונשנות, על הקונספציה הנואלת של שימור החמאס כאסטרטגיה למניעת הקמת מדינה פלסטינית, על הזרמת המיליארדים מקטאר בחסות הממשלה לחמאס, שראש הממשלה נתניהו תמך ואף דחף לביצועה, ועליהם לדרוש להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק בין השאר לעומק את הממשק בין הדרג הפוליטי לצבאי סביב רצועת עזה והאיומים האסטרטגיים המשולבים על מדינת ישראל.

לצאת לרחובות ולהפגין

אם לאחר קריאה זו לא תהיה תזוזה מיידית של הממשלה והכנסת לקביעת מועד לבחירות חדשות עוד ב-2024, על המוני עם ישראל מכל קצוות המפה הפוליטית לצאת לרחובות להפגנות ענק לא אלימות, ולדרוש את התפטרות הממשלה לאלתר, וקביעת מועד מיידי לבחירות.
אני משוכנע שמרגע שהמנהיגות הכושלת שלנו תפנה את מקומה, נתחיל ביחד את הדרך לתיקון ולתקומה. זה אכן יהיה הניצחון שלנו כעם, אחרי מחדל העל של השבעה באוקטובר
אני מאמין בכוחו של העם הזה, בכישרונו וביכולתו להתאחד ברגעי משבר קשים. אני יודע כי יש בקרבנו המוני אנשים מסורים מהימין, מהמרכז ומהשמאל, חילוניים ודתיים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים המאמינים במדינה שלנו, ויעשו הכל על מנת להחזיר אותה מהר ככל האפשר למסלול הראוי.
אני משוכנע שמרגע שהמנהיגות הכושלת שלנו תפנה את מקומה, נתחיל ביחד את הדרך לתיקון ולתקומה. זה אכן יהיה הניצחון שלנו כעם, אחרי מחדל העל של השבעה באוקטובר.
תודה לכם יפתח שחר ויפתח יעבץ על מי שהייתם, ועל מה שהותרם אחריכם עבורנו. תודה לכל חבריכם שהקריבו את חייהם במערכות ישראל עבור העם והמדינה.
יובל דיסקיןיובל דיסקין
מעולם לא נגעו בי כה עמוק השורות האחרונות של תפילת היזכור לחללי מערכות ישראל כמו ביום הזיכרון השבעים ושש של מדינת ישראל: "...יִזְכֹּר יִשְׂרָאֵל וְיִתְבָּרַךְ בְּזַרְעוֹ וְיֶאֱבַל עַל זִיו הָעֲלוּמִים וְחֶמְדַּת הַגְּבוּרָה וּקְדֻשַּׁת הָרָצוֹן וּמְסִירוּת הַנֶּפֶשׁ שֶׁל הַנִּסְפִּים בַּמַּעֲרָכָה הַכְּבֵדָה. יִהְיוּ חַלְלֵי מַעַרְכוֹת יִשְֹרָאֵל עֲטוּרֵי הַנִּצָּחוֹן חֲתוּמִים בְּלֵב יִשְֹרָאֵל לְדוֹר דּוֹר".
יובל דיסקין היה ראש השב"כ