קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ עורר ביממה האחרונה סערה בארה"ב, אחרי שבעמוד של הנשיא לשעבר הופיע תשדיר שמתאר את הישגיה של אמריקה ביום שאחרי ניצחונו של טראמפ – ומונה בין ההישגים "הקמה של רייך מאוחד".
הסרטון, שלפי אנשי טראמפ נוצר על-ידי גורם חיצוני שלא קשור לקמפיין, עלה אתמול לעמוד של טראמפ ברשת החברתית שלו, Truth Social. בקמפיין טראמפ אמרו שאחד העובדים שיתף את הסרטון בעמוד של טראמפ, שבאותו הזמן היה בבית המשפט בניו יורק – שם מתנהל משפט דמי השתיקה ששילם לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. הסרטון נמחק כעבור 15 שעות, ובקמפיין טראמפ לא הסבירו מדוע הוא המשיך להופיע בעמוד במשך שעות ארוכות. טראמפ נשאל היום על הנושא מחוץ לבית המשפט, אך סירב להשיב.
התשדיר של תומכי טראמפ
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
טראמפ וביידן, שיתמודדו בנובמבר על הנשיאות
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
בסרטון שעורר סערה אומר הקריין: "מה יקרה אחרי שדונלד טראמפ ינצח? מה יהיה באמריקה?". על רקע הדברים מופיעות שלל כותרות היפותטיות, בהן צמיחה כלכלית ובלימת הסתננויות לארה"ב מגבול מקסיקו. באחת הכותרות נכתב: "גידול משמעותי בחוזק התעשייתי, שמונע מיצירת רייך מאוחד". הכותרת הזו מטושטשת בסרטון, וקשה להבחין בה במבט ראשון.
משמעות המילה "רייך" בגרמנית היא ממלכה, והמילה מזוהה בעיקר עם שלטונו של הצורר הנאצי אדולף היטלר – שתיאר את תקופת גרמניה הנאצית בתור "הרייך השלישי".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
טראמפ בעצרת בחירות. יחזור לבית הלבן?
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
במהלך קמפיין הבחירות השמיע טראמפ אמירות בוטות נגד יריביו, כינה אותם "טפילים" ואמר שמהגרים שמסתננים לארה"ב "מרעילים את דמה של המדינה שלנו". דמוקרטים והיסטוריונים גינו את טראמפ והאשימו אותו ברטוריקה מימי גרמניה הנאצית.
בקמפיין של ג'ו ביידן ניצלו את ההזדמנות ואמרו על הסרטון ששותף בעמוד של טראמפ: "דונלד טראמפ לא משחק משחקים. הוא אומר לאמריקה בדיוק מה הוא מתכוון לעשות אם הוא יחזור לשלטון: שלטון של דיקטטור על 'רייך מאוחד'". זינגר אמר שהפרסום בעמוד של טראמפ הוא חלק מדפוס שכולל "הרעפת שבחים על דיקטטורים והדהוד של דימויים אנטישמיים. הוא מהווה סכנה לדמוקרטיה שלנו. האמריקנים חייבים להתנגד לו ולהתייצב למען הדמוקרטיה שלנו בנובמבר". הנשיא עצמו הגיב לסרטון ואמר במהלך אירוע בחירות בבוסטון: "זו שפה של היטלר, לא של אמריקה".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
טראמפ בבית המשפט בניו יורק
(צילום: SARAH YENESEL / POOL / AF)
לפי זינגר הציטוט שהופיע בסרטון לקוח מספרו של היטלר, "מיין קאמפף", אך נראה שהציטוט המדובר לקוח מהערך בוויקיפדיה על מלחמת העולם הראשונה - ומתייחס בין השאר להתפתחויות שקדמו לעליית היטלר לשלטון ב-1933. בערך נכתב על "גידול משמעותי בעוצמה התעשייתית ובייצור של גרמניה אחרי 1871, שהיה מונע על-ידי הקמת רייך מאוחד". ב-1871 החלה תקופה שמכונה "הרייך השני", לאחר איחוד המדינות השונות בגרמניה למדינת לאום מאוחדת.
אנדרו בייטס, מדוברי הבית הלבן, הגיב לסרטון והתייחס לפרשות שבהן היה מעורב טראמפ בעבר: "מדובר בדבר מתועב, מחליא ומביש עבור כל מי שמקדם תוכן שמזוהה עם גרמניה הנאצית של אדולף היטלר. בדיוק כפי שהיה מביש לסעוד עם ניאו-נאצים, לומר אחרי שרלוטסוויל שיש 'אנשים טובים מאוד בשני הצדדים', או לטעון את הטענה השגויה ש'היטלר עשה כמה דברים טובים'". בייטס הוסיף שמדובר ב"אנטישמיות מסוכנת, פוגענית ולא אמריקנית בעליל".