צה"ל נערך להנחיית הממשלה לשליחת אלפי צווי גיוס לנערים חרדים – וכבר נערך לקליטתם בצבא בתוכנית מדורגת שנרקמת מאחורי הקלעים: באכ"א משלימים בימים אלה את ההכנות לכמה תרחישים - שבהם יידרש הצבא, בהוראה ממשרד הביטחון או מבית המשפט העליון, לשלוח צווי גיוס לאלפי מלש"בים חרדים בעקבות פסיקת בג"ץ שאמורה לשים סוף למריחה ארוכת השנים מצד ממשלות ישראל, שתכליתה לשמר את הקיים – אי-שוויון בנטל.
1 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
לשכת גיוס ייחודית תוך חודשיים. צעירים חרדים בבקו"ם
(צילום: שמוליק דודפור)
מחאה נגד הפטור מגיוס, בשבוע שעבר בת"א
(צילום: עידו ארז )

בזמן שבממשלה צפויים לטעון כי חוק הגישור הזמני שהתגלגל בממשלת לפיד-בנט לפני כשנתיים ולא התקדם הוא חוק הגיוס החדש ויש להחיל עליו דין רציפות חקיקתי, באופן שידחה את הסוגיה לפחות בעוד כשלושה עד ארבעה חודשים ובצעד מנוגד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, בצבא מבינים שמשמעויות כל הכרעה שתתקבל יהיו מעשיות ומיידיות.
בצה"ל כבר הבהירו כי בעקבות המלחמה כבר חסרים בצבא, בעיקר בתפקידים קרביים, כ-7,000 חיילים ומפקדים שנפצעו או נהרגו. לכך מצטרפים גם צורכי כוח האדם שיגדלו כתוצאה מהרחבת הצבא - בשל המלחמה והלחימה שתימשך עוד שנים קדימה.
מאז ההוראה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ב-1 באפריל, ולפיה על הממשלה להתחיל לפעול לגיוס תלמידי הישיבות, באכ"א עדיין לא שלחו צווי גיוס בחודשיים האחרונים לצעירים חרדים ברי גיוס - חרף ביטול חוק שירות החובה הקודם, שלא הוחלף באחר ולמעשה פקע. הסיבה נעוצה בכך שבמשרד הביטחון עדיין לא הנחו את הצבא לעשות זאת - מתוך ציפייה שבדקה ה-94, קרי בימים אלו, תושג פריצת דרך כלשהי או פתרון בדרג המדיני.

"התוכניות קיימות, נדרשים רק אישור ותקצוב"

"אנחנו מוכנים לגיוס חרדים במספר דרגות – גיוס כללי של כמה אלפים בשלב הראשון מתוך כ-80 אלף צעירים חרדים שהם ברי גיוס אך מקבלים פטור דיחוי בכל שנתון, גיוס חלקי יותר למסלולים החדשים והקיימים שתכננו לחרדים בתנאים שלהם, או מצומצם יותר, לפי מכסות שייקבעו, אם ייקבעו, ביחידות קיימות כמו נצח יהודה או מסלולי השח"ר", אמר גורם בכיר בצבא. "התוכניות כבר קיימות לשירות חרדים, נדרשים רק אישור ותקצוב".
עוד נודע כי באכ"א סיימו לתכנן הקמת לשכת גיוס חרדית נפרדת וחדשה שתיבנה בתוך כחודשיים - שבה בנים בלבד - ממיינים וקולטים - מחדרי הראיונות בצו הראשון לחרדים בני ה-16 ועד לבדיקות הרפואיות, מבחני ההתאמה מול המחשב ועד לשרשרת החיול בגיל 18.
ביום חמישי האחרון הודיעה הממשלה לבג"ץ, בתגובה לעתירות בנושא חוק הגיוס, כי בכוונתה להשלים חוק גיוס לחרדים עד סוף כנס הקיץ של הכנסת - ב-31 ביולי. הצעת החוק שהממשלה מתחייבת לחוקק - כאמור - היא זו שקידם השר בני גנץ לפני כשנתיים, בכנסת הקודמת - ושעברה בקריאה ראשונה. ועדת השרים לענייני חקיקה כבר אישרה פה אחד את המשך החקיקה, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקדם אותה מחדש - בניגוד גם לעמדתו של גנץ. ההצעה הובאה ללא עמדת מערכת הביטחון, או עמדת שר הביטחון יואב גלנט - שאמר כי יתמוך רק בחוק שיקבל את תמיכתם של כל חלקי הקואליציה.
הדיון הנפיץ בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים צפוי להתקיים ב-2 ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים, שיכריעו בעתירות השונות בנושא שעשוי להביא לפירוק הממשלה. בדיון ישתתפו ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילת כנפי-שטייניץ.