מדי שנה מציינים בקיבוץ ניר יצחק את חג הפסח בטקסים מסורתיים ובקריאת ההגדה הקיבוצית. השנה ניסחה הקהילה את סדר הפסח מחדש, באופן שיבטא את התחושות הקשות שעדיין מלוות אותה, ולנוכח העובדה ש-133 חטופים וחטופות אינם בני חורין.
3 צפייה בגלריה
yk13896052
yk13896052
חברות ניר יצחק עם ההגדה החדשה
(צילום: קיבוץ ניר יצחק)
קהילת ניר יצחק, המונה כ-600 איש, תערוך הערב (שני) את סדר הפסח בביתם הזמני שבמלון "יו ספלאש" שבקיבוץ אילות. ברגשות מעורבים החליטה הקהילה לציין את החג בצורה שונה ומותאמת למצב. את סדר הפסח תפתח הקהילה בקטע "מה נשתנה?" שנכתב בגרסה אקטואלית למצב על ידי חברת הקיבוץ. בטקס כוסות היין יקדיש הקיבוץ את הכוס ראשונה - לברכה לאביב, כוס שנייה - ברכה לחירות, כוס שלישית - לזכר הנעדרים בלב וליד השולחן והכוס רביעית - ברכה לשלום ולתקווה. את השיר חד גדיא החליטו חברי הקיבוץ להקריא אך בגרסתו של הסופר והמשורר לוין קיפניס, שמציע גרסה סולידרית המעודדת אחווה וצמיחה חברתית.
עפרה בכר, תושבת ניר יצחק ושותפה לכתיבת סדר פסח המחודש, מסבירה כי ההיגד המשמעותי "והגדת לבנך" הוא החשוב במיוחד בעת זו: "השנה הזו הייתה אחרת, יחסי הכוחות התערערו והתחושה היא כאילו המכות נפלו עלינו. אנחנו רוצים להיות חופשיים בארצנו ובביתנו. ערכנו את ההגדה לפי מה שמתאים לנו בתקופה זו. חברי הקיבוץ כתבו טקסטים אקטואליים שישולבו גם הם בהגדה. את רוב ההגדה אנו שרים בציבור, הילדים שרים את מה נשתנה, הורים וילדים רוקדים את החד גדיא שהפעם הוחלף מטורף ונטרף לחד גדיא סולידרי, סובלני וחברתי".
3 צפייה בגלריה
yk13895723
yk13895723
משפחת אוסדון מקריית שמונה סביב השולחן במושבה מגדל
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
yk13896051
yk13896051
ליל הסדר בניר יצחק בשנים קודמות
"השנה אנחנו לא חוגגים את פסח אלא מציינים את החג ובעיקר בשביל ילדי הקיבוץ", אמרה נטי לנטרנרי, רכזת התרבות בקיבוץ. "התחושות הן מאוד קשות שהגענו עד חג פסח והחטופים עדיין בעזה, אנחנו לא בבית וגם לא יודעים מתי נשוב הביתה".
בתוך כך, בני משפחת אוסדון, שהתפנו מקריית שמונה למושבה מגדל שעל שפת הכינרת, ישמרו על המסורת המשפחתית ויבלו את ליל הסדר בבית ששכרו במושבה.
"במסורת המשפחתית שלנו נוהגים לחגוג את ליל הסדר סביב שולחן עם ארבעה דורות יחד", מספר שמעון אוסדון (56), שפונה עם אשתו, הוריו, הורי אשתו, ילדיו ונכדיו. "זו הארוחה הכי משפחתית ומלכדת של השנה, ולמרות הפינוי שלנו מבתינו נמשיך לשמור על המסורת. בזכות הפינוי לטירה שאנו גרים בה במגדל נוספו עוד הרבה מקומות להחביא בהם את האפיקומן, ואני מבטיח שיהיה אתגר ענק למצוא אותו.
"אנחנו מאחלים לכולנו בשנה הבאה לחגוג בבית שלנו בקריית שמונה, ושכל החטופים יחזור הביתה", סיכמו אוסדון ואחותו רותי מוזס אוסדון (58). עו"ד ד"ר שי עמרוסי, פעיל ציבור במגדל, הוסיף: "תושבי המושבה קלטו בלב פתוח ונפש חפצה את אלפי אחינו המפונים מהצפון, ונתפלל כולנו שבעזרת השם יחגגו את החגים הבאים בביתם בצפון".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.04.24