קאיד אבו לטיף, המנהל האמנותי בתיאטרון אליימאמה, מסתובב בכל רחבי הנגב בניסיון לקרב לבבות. לאחרונה אפילו העלו את ההצגה "הזמן הצהוב" על פי ספרו של דויד גרוסמן, ברהט. התיאטרון הוא בית היוצר של המרכז הקהילתי רהט, ועוד מתחילת המלחמה הוא מנסה לסייע למפונים מהעוטף, לצד תמיכה בקהילה שלו.
1 צפייה בגלריה
yk13921490
yk13921490
קאיד אבו לטיף מעביר הפעלה
(צילום: אחמד אבו לטיף)
אבו לטיף, כמנהל האמנותי בתיאטרון, קיים מפגשים עם מפוני העוטף במלונות בים המלח, ירושלים ועוד, לצד פעילות הפוגה לתושבי הכפרים הבדואיים הלא-מוכרים. קאיד נוהג להעביר שעות סיפור לילדים, לחלק להם צעצועים שהגיעו כתרומה לחמ"ל היהודי-ערבי המשותף ועוד.
"לילדים יש תחושת חוסר אונים. במלחמה נהרגו ארבעה ילדים קטנים ביישוב אל-פורעה. כשהגענו לשם ראינו את חוסר האונים, ואחרי המתקפה האיראנית ראינו שזה החזיר אותם לאחור. לילדים יש פחד שמעולם לא היה קיים. שעות הסיפור מוציאות אותם מהשגרה". לפני כשבוע התארח בקהילת מפוני ניר עוז בקריית-גת, שם נמצא ביתם הזמני.
בעבר אחיו היה עוזר בפעילויות, אבל הוא התעקש להתגייס למילואים. ב-22 בינואר נפל האח, רס"ל (במיל') אחמד אבו לטיף, בקרב בדרום רצועת עזה.
"חשוב לנו שאנשי תרבות ויצירה יהיו בחזית כל הזמן. זו החובה המוסרית שלנו, לצד העבודה והעשייה השגרתית", אומר קאיד. לפני כחודש עלתה לראשונה בערבית ההצגה "הזמן הצהוב", בהיכל התרבות ברהט. "אני שיחקתי את התפקיד של אבו דני, קצין שב"כ. זה תפקיד מאוד מצחיק", סיפר קאיד. "מהיום הראשון של המלחמה אנחנו גם בקשר הדוק עם תיאטרון דימונה וקיימנו איתם מופעים משותפים. לתיאטרון הזה יש מקום חם בלב, והם מקיימים גם מופעים לתושבים הבדואים".
במסגרת הפעילות הקהילתית הם גם סיפקו סלי יצירה, תרבות ואמנות לילדים. "התחברנו לחמ"ל המשותף הערבי-יהודי ברהט. זה החמ"ל המשותף היחיד. מהיום הראשון רהט חרתה על דגלה את האמירה שהבדואים הם חלק מהפתרון. למרות הקושי של המלחמה המפגש הבלתי אמצעי בין יהודים לבדואים אף פעם לא נפסק, במיוחד בתקופה של המלחמה. 5,000 יהודים עושים את דרכם לרהט כל בוקר. הם עובדים כאן.
"השותפות הזאת באה לקרוא תיגר על המושג הקודם: דו-קיום. דו-קיום זה למעשה שני קיומים נפרדים - קיום יהודי וערבי, שרק מדגיש כמה הקיום הערבי חלש ומסכן וקורבן. שותפות גורל וחיים משותפים זה שכולנו באותו צד וצריכים להרים אחד את השני. אני מקווה שהחיים המשותפים יהפכו לשפה שאנשים יכולים לדבר אותה. המלחמה הראתה שאנחנו חייבים להיות מאוחדים ומלוכדים".
החמ"ל היהודי-ערבי המשותף הוקם בתחילת המלחמה כדי לתת מענה למשפחות שנפגעו בדרום. החמ"ל הוקם על ידי "האם ראית את האופק לאחרונה?" ביחד עם עו"ד חנאן אלסאנע מעמותת "איתך-מעכי - משפטניות למען צדק חברתי". המנהיגות הנשית תפסה את העין. אפילו נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג והשר בני גנץ הגיעו לראות את ההתגייסות המשותפת במהלך המלחמה.