המדינה בת 76: הישראלים יחגגו אבל פחות

לפי סקר שבוצע באונ' רייכמן, רוב של 55 אחוז מהישראלים יציינו השנה את יום העצמאות בפורמט פחות שמח ומצומצם

יום העצמאות (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

סקר שנערך על ידי המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן, בשורת נושאים הקשורים למלחמת 'חרבות ברזל', ומתייחס בנוסף גם לאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל בחן את עמדות הישראלים אודות האירועים השנויים במחלוקת השנה.

על פי הממצאים עולה שהמלחמה השפיעה רבות על הציבור וגרמה לתחושות עגומות לקראת יום העצמאות השנה. למעשה, מתברר כי רוב של 55 אחוז מהישראלים יציינו השנה את יום העצמאות בפורמט פחות שמח ומצומצם.

שאלה נוספת שנשאל הציבור בקשר ליום הזיכרון והעצמאות עסקה בשאלה האם נכון שהפוליטיקאים לא ייקחו חלק בטקסי הזיכרון השונים. כאן התשובות נחלקות עם רוב קטן לאלו הסבורים שעל הפוליטיקאים שלא להשתתף בטקסים. בעד השתתפות היו 38% ונגד היו 41%. רוב גדול יותר של הציבור 54% גם סבור כי טוב שראש הממשלה הודיע שיצמצם את השתתפותו באירועי יום העצמאות.

פרופ' אסיף אפרת, מבית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, מסביר את הממצאים המפתיעים שעלו מן הסקר. "ראשית הופתעתי שרוב הציבור גם בימין, תומך בהחלטת ראש הממשלה לצמצם את ההשתתפות שלו בטקסים השונים. נראה שגם בימין חושבים שהשנה ראש הממשלה צריך להצניע את הבולטות שלו עקב האירועים שהיו ב-7 באוקטובר. מה שלא הפתיע אותי היתה העובדה שהציבור נחלק פחות או יותר בין ימין ושמאל בכל הנוגע להשתתפות פוליטיקאים בטקסי הזיכרון השונים".

לשאלה האם אתה מופתע מכך שהציבור השנה יחגוג פחות ענה פרופ' אפרת: "האמת שלא. כולנו בסוג של דיכאון מאז ה-7 באוקטובר, גם בימין וגם בשמאל יש תחושות קשות ממה שאירע וכן גם החשש להמשכיותה של המדינה גם גורם לאנשים לחגוג פחות בעוצמה, יש פחות אופטימיות בארץ".

הסקר מעניק ביטוי לעמדתם של ערביי ישראל ביום הזיכרון ויום העצמאות. כיצד באה לידי ביטוי בסקר הנ"ל עמדתם של ערביי ישראל בנוגע להתנהלות המדינה והציבור בארץ ביום הזיכרון ויום העצמאות? פרופ' אפרת מסביר: "בכל הנושאים של ימי זיכרון וימי העצמאות רוב גדול מאד מהציבור הערבי העדיף שלא להביע עמדה ולהגיד שהוא לא יודע. הימים האלו מורכבים עבור הציבור הערבי ולכן הוא בוחר פשוט להתעלם מהשאלות האלו ולהגיד שהוא לא יודע מה התשובה להן במקום להסתבך".

הסקר בוצע באמצעות חברת iPanel ב5-7-במאי, 2024. הסקר הוא אינטרנטי, והשתתפו בו 810 משיבים (657 יהודים, 153 ערבים). הנתונים נותחו ע"י ד"ר עומר יעיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר