"רק אחרי שכולם יחזרו נוכל לומר 'לתפארת מדינת ישראל'": עשרות אלפים השתתפו בעצרת עצמאות בכיכר החטופים

המשפחות קיימו הערב עצרת עצמאות בכיכר החטופים בתל אביב במקביל לטקס הדלקת המשואות המסורתי • חן אביגדורי: "האם יש תפארת במדינה שהפקירה את האזרחים שלה?" • אלה בן עמי: "אני מתגעגעת למשהו שעוד לא קרה, שאבא יחזור ויחבק אותי, ויגיד לי שהכל בסדר" • תא"ל עמל אסעד: "ראשו של מוחמד דף או של סינוואר לא שווים לפגיעה בשערה אחת של חטוף"

תא"ל (מיל') אמל אסעד: "למדינה שלא מסוגלת להחזיר את החטופים הביתה - אין לה זכות קיום" // דוברות מטה משפחות החטופים

עשרות אלפים הגיעו לכיכר החטופים בתל אביב, שם מתקיימת הערב (שני) עצרת תחת הכותרת "עוד לא אבדה תקוותנו" לציון יום העצמאות. בעצרת השתתפו חיים ילין שנשא יזכור מותאם לקורבנות 7 באוקטובר, מנכ"ל זק"א צבי חסיד, הרב תמיר גרנות שישא תפילה לשלום החיילים והחטופים, בני משפחות חטופים והנרצחים ושורדי הטבח.

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

השחקנית דאנה איבגי אמרה בפתח דבריה: "חלפו 76 שנים מאז קום המדינה, והיום סופרים 220 ימים מאז מחבלי חמאס פשטו על גבולנו הדרומי וחטפו 222 ישראלים לעזה - 132 מהם עדיין כלואים שם, ביניהם משפחות שלמות, תינוקות, הורים, סבתות וחיילים. כמעט שמונה חודשים והפצע עדיין לא נסגר". עוד הביעה תקווה לחזרת החטופים.

"יהיו החללים חתומים בלב ישראל לדורי דורות"

חיים ידלין הזכיר את כוחות הביטחון, את הנופלים ואת הנספים, כמו גם את העקורים מבתיהם. הוא הקריא בקול ניחר יזכור מותאם לטבח 7 באוקטובר.

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

"נזכור את הקורבנות ביישובי הנגב המערבי ובפזורה הבדואית. את כל יושבי הספר, את האזרח והחייל, את הזר והגר, שבגופם היו לנו לגבול. יזכור ישראל ויתברך את מסירות הנפש, יהיו חללי השבת השחורה חתומים בלב ישראל לדורי דורות".

"נאמץ לליבנו את החטופות והחטופים שכלואים במרתפי עזה, ואת הנעדרים שגורם לא נודע. נזכור את כל בני המשפחה, את הקשישה, את החייל, את האם ללא עוללה. הנה נשואות עיניהם אלינו. נאמץ אל לבנו את הילדות והילדים שגדלו בצל הר געש ונכלאו בתופת מתפרצת. נאמץ את הפצועים בגוף ובנפש, את היתומות והיתומים, את האלמנות והאלמנים וכל למודי השכול".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

מנכ"ל זק"א צבי חסיד: "אני מתרגש להיות כאן, כי אנחנו אחים לצרה. חבל שהמפגש בנינו קורה בזמנים כאלו. זהו זמן של שכול, של בכי, של דמעות. קשה למצוא נוחם לאב שכול או לאמא שלא יודעת מה עבר על בנה בשבי. חובתנו לזעוק בקול גדול, אליו אני מצטרף כדוברם של המתים - ישראל ערבים זה לזה ובקול הזעקה שנקים ביחד לא יוכלו לעמוד מנגד עד שישובו בנים לגבולם".

"מתוך החורבן - צמחנו במלוא תפארתנו"

"עם ישראל נרדף ודווקא מתוך היאוש, החורבן, היגון, עם ישראל צמח במלוא תפארתו. ראינו את זה בדור האחרון. משואה הגיעה התקומה ועם ישראל שב לארצו והקים מדינה - ראשית צמיחת גאולתנו. זהו החיבור הדק של הרגע הזה בין יום הזיכרון ליום העצמאות".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

חסיד הוסיף: "כבר יותר מ-220 ימים יש הורים שאין להם על מי להתאבל. כל עוד לא ישובו אחינו מהשבי, לא תהיה לנו מנוחה. אנו מאחלים כמו כולם, שביחד ננצח. אבל אין ביחד ללא שובם של כל אחינו ואחיותנו".

שרון שרעבי, אח של יוסי ואלי שרעבי שנחטפו ב-7 באוקטובר נאם ואמר: "יומיים מטלטלים בהם כל אחד ואחת מכם נאבקים למען עתידה וגורלה של מדינת ישראל. למען עצמאותה".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

"אנחנו לא מרגישים עצמאות היום. אחדות לא חייבת להיות באחידות דעות, אבל היא חייבת להיות מתוך שיח מכבד, סובלני. אנחנו צריכים שהביחד שלנו, ברגעים הקריטיים, יהיו יחד. הלב נשבר, אבל את עם ישראל אפשר לשבור בנפש אבל הרוח תמיד מנצחת את הכל. זה עם ישראל וזה מה שהאויבים שלנו רואים ברגעים הללו. עם ישראל מתכנס ביום הכי שמח שלו - הדוגמה והמופת שלו נמצאים פה".

"כולנו רוצים להרגיש ביטחון בארץ"

ג'ני סבידיה, משורדות התופת ב-7 באוקטובר ששכלה את אחיה, דיברה על מסיבת נועם ואחיה היחיד. היא סיפרה כי שרדה יחד עם בן זוגה. "היום אנו מציינים את יום העצמאות. חלקנו יציינו אותו ללא בית, חלקנו יציינו אותו בנייסון להשתחרר מכבלי הזיכרון. חלקנו יציינו זאת במחלקות השיקום, בבתי החולים, וחלקנו יציינו אותו בתעלות מתחת לאדמה - חיים או מתים".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

ג'ני הביעה תקווה לאחדות. "אנחנו צריכים להפנים שאין נכון ולא נכון. אין צודק ולא צודק. על מה אנחנו רבים בעצם? כולנו רוצים להרגיש ביטחון בארץ. כולנו רוצים שהחטופים ישוחררו בהקדם. על כך אין עוררין. ניתן לצעוד יחד לזכר הנרצחים וההרוגים, למען החזרת החטופים ולמען ביטחון עם ישראל. האחד אינו בא על חשבון השני. ערבות הדדית צריכה להיות נר לרגלנו. רק אחרי שנחזיק את החטופים ונשקם את עצמנו, נוכל להגיד את המילים 'לתפארת מדינת ישראל'".

אלון פלד, שנפצע ב-7 באוקטובר, ומשפחתו, שפונו מקיבוץ ניר יצחק, דיבר על ילדותו בקיבוץ וחבריו שנרצחו בקיבוצי העוטף.

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

"אצלי יום הזיכרון הוא היום ומחר וכל השבוע. בכל דור ודור עמדו עלינו לכלותנו. לפעמים הם צלחו ונתנו בנו מכות. אף פעם לא הגדירו לנו איזו חברה להיות. בכוחנו להחליט מי אנחנו. המדינה היא לא ישות בפני עצמה. היא אני ואתם. אני מקווה ומאחל שנצליח להחזיר את החטופים במהרה, שנחזק את היחד. עצמאות, כך נראה לי, אין פירושה בידוד. פירושה בגרות, אחריות והיכולת לנהוג בשיקול דעת".

לא מפקירים פצועים בשטח

תא"ל (מיל') אמל אסד ששכל את אחיו הצעיר במערב רצועת עזה. הוא נשא דברים בכיכר.

תא"ל (מיל') אמל אסעד: "למדינה שלא מסוגלת להחזיר את החטופים הביתה - אין לה זכות קיום",

"במשך שנים חגגתי את יום העצמאות עם חבריי. תליתי את דגלי המדינה, אבל לא לגמרי הבנו את המשמעות. בשנת 1973, כאשר נשבעתי אמונים בכותל יחד עם חבריי הצנחנים, הבנתי שנהיה מוכנים להקריב את חיינו למען בטיחותה של המדינה. למען עצמאותה".

"משפחות יקרות, אני בן העדה הדרוזית. שירתתי בצבא 23 שנים. איבדתי אנשים יקרים ומשפחה. במשך השנים הצלתי רבים, אך לצערי היו כאלה שמתו לצידי ובידיי".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

"מעולם לא השארנו פצוע בשטח. לא מפקירים פצועים בשטח. יש כזה מושג," פנה תא"ל במילואים אסד לשר לביטחון לאומי בן גביר. הוא פנה גם לשר האוצר סמוטריץ' והזכיר את החיילים הדרוזים שנפלו במלחמה. הוא סיפר על אחיו שנפל ב-1993.

"לא נשכח את אלפי המפונים, שחיים בארצם כפליטים. לא נשכח את הפצועים ואת הלומי הקרב. איך קרה שקומץ של מרצחים אכזריים הצליחו ביום בהיר אחד לערער את העצמאות שלנו? היום, שבעה חודשים לאחר היום הארור, אנחנו לא נאבד תקווה".

העצרת בתל אביב בכיכר החטופים, צילום: יהושע יוסף

"האם ראשו של סינוואר או של אלף הנייות שווים לפגיעה בשערה של אחד החטופים שלנו? אנחנו צריכים שישמיעו צפירות בכל לילה כדי שחברי הכנסת יתעוררו מבוהלים ויחשבו על המשפחות שלהם חטופים שם. רק אז תוכלו להחליט אם המחיר שווה להחזרתם של טובי בנינו ובנותינו".

"מתגעגעת למשהו שעוד לא קרה"

"למדינה שלא מסוגלת להחזיר את החטופים הביתה - אין לה זכות קיום, גם אם נצליח להביא את ראשיהם של מוחמד דף וסינוואר. מאפר של מחנות ההשמדה קמתם - קמנו - להיות מעצמה. ניצחנו בכל פרמטר. אנחנו ננצח גם את המלחמה הזאת".

עצרת לשחרור החטופים נערכת בת"א בסימן "עוד לא אבדה תקוותנו", צילום: יהושע יוסף

חן אביגדורי, שאשתו ובתו חזרו מהשבי ואלה בן עמי, בתו של החטוף אוהד בן עמי ושורדת השבי רז בן עמי דיברו גם כן ודיברו על הגעגועים לבני משפחתם.

אלה בן עמי, בתם של החטוף אוהד בן עמי ושורדת השבי רז בן עמי: ״ביום הזה יותר מכל הימים אני מתגעגעת לאבא שלי, אני בעיקר מתגעגעת למשהו שעוד לא קרה. שהוא יחבק אותי ויגיד לי שהכל יהיה בסדר, לא איתו אלא עם הקהילה והמדינה שלנו. אני מתגעגעת להרגיש את היד הבטוחה שלו מחזיקה את ידי ביום הזיכרון הקשה הזה, געגוע לדבר שמעולם לא קרה אך כואב לי, צורב לי בגרון וחוצה לי את הלב. ועדיין, אנחנו עומדים פה, חזקים בשבילם, המון אנשים".

אלה בן עמי, שאביה חטוף ברצועה, נאמה בכיכר החטופים הערב, צילום: יהושע יוסף

"כשאמא שלי חזרה מהשבי לאחר 54 ימים בגיהנום ההוא, היא יצאה לכיכר החטופים והדבר הראשון שאמרה ״מגיע לכולם, לכל מי שיושב שם לקבל את האהבה הזאת של עם ישראל״ וזה מה שמחזיק אותה עד עכשיו. אני מאחלת שעד יום העצמאות שנה הבאה נוכל לחגוג כשאבא שלי וכל אזרחי ישראל חופשיים ויכולים לחגוג ולאהוב״.

לתפארת מדינת ישראל

חן אביגדורי קרא לטקס בהר הרצל "פחדני" ודיבר על משפחתו. "איזו תפארת. איזו מדינה? אני שואל אתכם - האם יש תפארת במערכה מדשדשת ולא יוזמת? האם יש תפארת בפליטים בארצם? האם יש תפארת בבידוד בינלאומי? והכי חשוב - האם יש תפארת במדינה שהפקירה את האזרחים שלה וממשיכה להפקיר 132 חטופים?"

חן אביגדורי בכיכר החטופים, הערב, צילום: יהושע יוסף

"אין תפארת למדינה כזאת! אבל יכולה להיות. ואני יודע שיש תקווה. כי בשבעת החודשים האחרונים ראיתי במו עיניי את העוצמה של עם ישראל. ראיתי גבורה, רעות, תעצומות נפש, עזרה, אחדות. כולנו ראינו את זה. ואני, שזכיתי לחבק את שרון ונועם שלי אחרי חמישים יום בגיהנום, זוכר את קבלת הפנים שקיבלנו. אנשים חייכו ונופפו בדגלים. הם שרו ונשמו לרווחה נשימה של הקלה, של תקווה".

טרם הטקס נמסר ממטה משפחות החטופים: "בעצרת ישתתפו נפגעים מאסון 7 באוקטובר מקהילות שונות, יחד הם יקראו כולם מתוך הכאב: 'עוד לא אבדה תקוותינו'. החזירו את כלל החטופים למען תקומתינו".

מחר קיבוץ כפר עזה ומטה המשפחות יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים. המטס יעבור מעל כיכר החטופים בתל אביב בשעה 11:45. בערב יתקיים בכיכר החטופים ערב שירה המוקדש לחטופים בהשתתפות יוצרים וזמרים שיבצעו שירים שנכתבו והוקדשו לחטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר