מזכיר הממשלה: נגיע ליעד הסופי בגיוס חרדים בתוך עשור

יוסי פוקס אמר בשיחות עם שרים כי יעדי גיוס חרדים יעלו בהדרגה במשך עשור עד להגעה למספר המתגייסים הסופי • השבוע: הממשלה צפויה לאשר את מתווה החוק לקראת תשובתה לבג"ץ

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים חוסמים את כביש 4 בשל חוק הגיוס

מזכיר הממשלה יוסי פוקס אמר בשיחות עם שרי הממשלה בימים האחרונים כי ייקח עשר שנים להגיע ליעד הסופי של גיוס החרדים במתווה שמגבשת הממשלה - כך נודע ל"ישראל היום".

על פי הערכות בכל שנה יש כ-13 אלף מועמדים חדשים לגיוס. ההערכה בקרב גורמי המו״מ היא שלפחות מחצית מהם לא לומדים. לפי חישוב זה, היעד הסופי לגיוס חרדים - שאליו לפי דברי מזכיר הממשלה נגיע תוך עשר שנים - יעמוד על 7,000-6,000 בשנה. מדובר על הערכות בלבד, ונכון לכתיבת שורות אלה לא ברור מה יהיו היעדים המספריים הסופיים.

ביום חמישי הקרוב הממשלה תגיש תצהיר משלים לבג"ץ, שבו היא תפרט את מתווה חוק הגיוס לחרדים. מסתמן כי החוק יעלה לאישור הממשלה כבר ביום רביעי, זאת כדי להראות לבג"ץ צעדים רציניים של התקדמות.

מזכיר הממשלה יוסי פוקס, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

פרטי החוק עדיין לא הופצו לשרי הממשלה, אך ל"ישראל היום" נודע כי מאחורי הקלעים מי שעוזר לנסח את ההצעה הוא המשנה ליועמ"ש לשעבר, עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לשעבר.

כמו כן, העיקרון המוביל בחוק הוא שזכות הבחירה ללמוד תורה תשמר לכל בחור חרדי ויעדי הגיוס יותאמו למספר החרדים המחזיקים בפטור מבלי שהם באמת בפועל לומדים בישיבות. כלומר מטרת החוק לגייס רק את מי שלא לומד תורה ולא לגייס את בחורי הישיבות שתורתם אומנתם. זו הייתה דרישה יסודית של החרדים.

חרדים מפגינים מול לשכת גיוס, צילום: אורן בן חקון

החרדים דורשים כי יעדי הגיוס יגובשו בהחלטת ממשלה ולא בנוסח החוק עצמו, זאת כדי שיהיה ניתן לשנות אותם. דרישה זו מעוררת כעס בקרב מתנגדי החוק, בטענה כי מדובר בישראבלוף כך שהחרדים יוכלו לא לעמוד ביעדים. לצד זאת, המתווה צפוי לכלול סנקציות כלכליות, והשאלה היא אם הם יושתו על הפרט או על הישיבות.

גלנט וגנץ, צילום: יוסי זליגר

נכון לכתיבת שורות אלה, שר הביטחון לא מעורב בגיבוש החוק והוא יוגש מטעם משרד רה"מ. אם גלנט לא יתמוך בחוק, שכן הוא עדיין מתעקש על כך שהוא יוסכם גם על גנץ כתנאי לתמיכה במתווה, צפויה להתעורר בעיה מול היועמ"שית ובג"ץ בעניין החוק, שגם ככה נתון תחת מורכבות משפטית וזוכה לביקורת קשה מצד בהרב-מיארה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר