כ' אייר התשפ"ד
28.05.2024
"כולל סיכון חיילנו"

השר כ"ץ בטקס יום הזיכרון: "נעשה הכל להשיב את החטופים"

השר כ"ץ בטקס יום הזיכרון של משרד החוץ בקיר הנופלים: "אין לנו את הפריבילגיה להתנהג כרגיל - דווקא כאן מחובתנו לומר את האמת בפני הקהילה הבינלאומית: להיכן נעלמה האמת? ומה קרה עם הצדק?"

השר כ"ץ בטקס יום הזיכרון: "נעשה הכל להשיב את החטופים"
השר כ"ץ בטקס יום הזיכרון צילום: צילום: מרדכי גורדון, משרד החוץ

שר החוץ ישראל כ"ץ נאם הבוקר (ראשון) בטקס יום הזיכרון של משרד החוץ בקיר הנופלים, במעמד בני משפחותיהם של 16 עובדי ועובדות המשרד שנפלו במסגרת תפקידם.

נאומו המלא של השר כ"ץ: שישה-עשר שמות חקוקים על 'קיר הנופלים' כאן במטה משרד החוץ בירושלים בירת ישראל. כל שם הוא עולם ומלואו. לכל אחת ואחד מהנופלים יש משפחה שאיבדה את היקר לה מכל.

'קיר הזיכרון' ממחיש לכולנו כי במציאות הישראלית שבה אנו חיים מזה שנות דור, אנשי משרד החוץ הם לא רק דיפלומטים, הם גם לוחמים. אתם, עומדים בחזית העשייה המדינית של מדינת ישראל, ואתם אלה שמקדמים במקצועיות ועל בסיס יומי את האינטרסים של המדינה במגוון רחב של תחומים. רוב עשייתכם המדינית נעשית מאחורי הקלעים, ובאופן טבעי הישגיכם הרבים לא נחשפים בפני הציבור הרחב.

עם ישראל יכול להתגאות באנשי משרד החוץ הן במטה בירושלים, כמו-גם בדיפלומטים הרבים שפזורים ביותר ממאה מנציגויותינו ברחבי העולם בכל שבע היבשות.

מי כמוכם יודעים שדווקא בימים אלה תפקידנו המדיני תופס מקום מרכזי במאבקה של ישראל נגד אויביה ומבקשי רעתה. כולנו רואים את המראות ושומעים את הקולות של אויבינו שמבקשים ללא הרף לפגוע בלגיטימיות שלנו, למסמס את כוחנו ולכרסם באחדותנו.

כדיפלומטים ישראלים, תפקידנו להתייצב כחומה בצורה מול אויבינו ומול מאמציהם הבלתי נלאים. אין עוד מדינה בעולם, מלבד מדינת ישראל, שגם אחרי 76 שנות עצמאות נאלצת, בלית ברירה, להילחם יום יום על זכותה ליחס שווה כמו כל יתר המדינות.

לכן, דווקא ביום הזיכרון ודווקא אל מול קיר הנופלים חובתנו לומר את האמת בפני הקהילה הבינלאומית. בספר תהילים (פרק פ"ה פסוק י"ב) נאמר: "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף", לצערי הרב, כשמדובר ביחסה של הקהילה הבינלאומית למדינת ישראל יש לשאול - להיכן נעלמה האמת? ומה קרה עם הצדק? איך יכול להיות שארגונים בינלאומיים דוגמת אונר"א, שהמנדט שלו הוא טיפול הומניטארי בפליטים הפלשתינים, הפכו לארגון שחלק מעובדיו מסייעים לטרור ולטרוריסטים?

איך קרה שמנהיגי מדינות ביד אחת עם אמצעי תקשורת בינלאומיים טופלים על ישראל שקרים בוטים ומאשימים אותנו בהרעבה ורצח עם, בעוד כולם, כולל אותם מנהיגי ואותם אמצעי תקשורת, יודעים שההיפך הוא הנכון?

איך קורה שבתי דין בינלאומיים מעמידים את מדינת ישראל לדין בהאשמות שווא, פוגעים בה ומפריעים לה להגן על עצמה ועל אזרחיה?  איך ייתכן שבאוניברסיטאות המובילות בארה"ב מגרשים מרצים יהודים, מאיימים על סטודנטים יהודים בשם חופש הביטוי, והעולם מקבל זאת בשוויון נפש?

בימים של מתקפות טרור רצחניות נגדנו לצד התקפות מדיניות עלינו, אין לנו את הפריבילגיה להתנהג כרגיל. מדינת ישראל שילמה מחירים כבדים בחייהם של טובי בנינו ובנותנו. לא נירתע מעמידה נחושה וגאה על זכותנו ללגיטימציה בינלאומית ועל מימוש ריבונותנו, עצמאותנו וחירותנו. אנו דורשים להיות מדינה ככל המדינות.

עוד אמר: "שלא בטובתנו אנו בעיצומה של מלחמת מגן. חשוב להזכיר לעולם כולו שלא אנו פתחנו במלחמה. ארגון החמאס כפה עלינו לצאת למלחמת מגן אחרי שרצח באכזריות אין קץ למעלה מ-1,200 מאזרחנו, וחטף למעלה מ-250 מאחינו ואחיותינו. לא נעצור ולא נרפה עד שנביא לשחרורם של כל 132 בנינו ובנותינו שנחטפו מביתם בידי מחבלי החמאס הנאצים. נמשיך לעשות הכל, כולל סיכון חיי חיילנו, כדי להשיב את החטופים הביתה ולהחזיר אותם לחיק משפחותיהם.

חיילנו הגיבורים נאלצים למסור את נפשם לאורך כל גבולות המדינה ואף מעבר לה, כדי לאפשר למדינת ישראל לשגשג ולפרוח. כל דור במשמרת שלו מתגייס למאמץ הלאומי. גם בעולם הדיפלומטי הישראלי אנו נלחמים מלחמה מדינית קשה למען קידום האינטרסים של המדינה. מצד אחד אנו כורתים בריתות עם שחקנים קרובים ורחוקים, ומצד שני, נאבקים בכל פורום בינלאומי על זכותנו ועל הלגיטימיות שלנו.

כ"ץ הבהיר: "מטרתנו ברורה: לצד חיזוק כוחנו הצבאי, אנו עמלים על ביצור כוחנו המדיני. הדרך להשגת מטרה זו מורכבת, ולכן, בנוסף לכל המשימות החשובות והמסורתיות של משרד החוץ, חשוב שנוסיף למשימותינו את מלאכת ההסברה והשפעה על דעת הקהל הבינלאומית.

בניגוד לעבר, הדיפלומטיה מודרנית אינה מתרכזת רק בקידום חיבורים וניהול מדיניות מול שחקנים אחרים במערכת הבינלאומית. הדיפלומטיה המודרנית מתאפיינת במאבק על דעת הקהל. לא בכדי אויבינו משקיעים סכומי כסף אסטרונומיים כדי להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית.   באמצעות השפעה זו הם מצליחים להשיג הישגים מדיניים ואף ביטחוניים.

כמשקל נגד, חובתנו להתמודד מול אויבינו לא רק בשדות הקרב, אלא גם בחזית ההסברה. הזירה הרלוונטית היום היא הרשתות החברתיות שמשפיעות, ובמידה רבה, מעצבות את דעת הקהל. מטרתינו היא חשיפת האמת לצד הצגת עמדתנו באמצעות השמעת קולנו עד לשינוי דעת הקהל לטובתנו.

זוהי מערכה ארוכה, קשה ומאתגרת במיוחד. אני סמוך ובטוח שבזכות האיכות האנושית, המקצועיות, היצירתיות שלנו ובזכות שיתופי פעולה עם שותפים פוטנציאלים שנגייס לקידום ההסברה הישראלית, נצליח לא רק לממש את האינטרסים החיוניים לנו, אלא גם לנצח במלחמה על דעת הקהל.

עד שזה יקרה חובתנו להמשיך, כל אחד בתחומו, להוביל את משרד החוץ לפסגות חדשות. לצערנו, לאורך השנים, משרד החוץ שילם מחירים כבדים כשטובי חברינו וחברותינו מסרו נפשם במסגרת תפקידם. ביום קדוש זה, אנו מרכינים ראש לכבודם של חללי משרד החוץ שבמותם ציוו לנו את החיים.

נמשיך לפעול לצירופם של הנופלים בשירות החוץ בתפילת 'היזכור' הכללית יחד עם חללי מערכות ישראל. מכאן תצא קריאתנו והתחייבותנו להמשיך את צוואתם ולהשלים את משימתם. זאת חובתנו וזאת זכותנו. יהי זכר הנופלים במשרד החוץ נצור בלב האומה לעד", כך שר החוץ.

ישראל כ"ץ משרד החוץ מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד