כ' אייר התשפ"ד
28.05.2024
יזכרם אלוקינו לטובה

האמא הרגישה שבנה נפל: המתינה לקצינים שיבואו לבשר את הבשורה המרה

אמו של סרן דמיטרי לויטס הי"ד שנפל בצוק איתן ב-2014 סיפרה על הרגעים הקשים: "אני ידעתי שהוא נהרג כבר לפני שהודיעו לי. אני פשוט הרגשתי בשנייה הזו. ידעתי שהוא נהרג. התחלתי לחכות שיבואו אליי.

האמא הרגישה שבנה נפל: המתינה לקצינים שיבואו לבשר את הבשורה המרה
דימיטרי לויטס הי"ד צילום: באדיבות המצלם

במהלך מבצע צוק איתן ב-2014, נפל הקצין דימיטרי לויטס ברצועת עזה. אמו של דימה התמוטטה ולא הגיעה להלוויה וגם לא לשבעה, ואביו לא הפסיק לבכות בזמן ניחום האבלים. וכך הסתיימה לה המלחמה עם עזה, כשאנחנו סופרים 73 חללים, 68 חיילים ו-5 אזרחים הי"ד.

המלחמה עם עזה החלה לאחר רציחתם של שלושת הנערים באירוע טרור נוראי, שלושה נערים ישראלים נחטפו בגוש עציון ונרצחו באותו הלילה, ב-12 ביוני 2014 בידי מחבלי חמאס. בפיגוע נרצחו, גיל-עד מיכאל שער, בן 16, תושב טלמון, תלמיד ישיבת מקור חיים בכפר עציון. יעקב נפתלי פרנקל, בן 16, תושב נוף איילון, גם הוא תלמיד ישיבת מקור חיים, ואייל יפרח, בן 19, תושב אלעד, תלמיד ישיבת שבי חברון.

באדיבות המשפחותשלושת הנערים שנרצחו הי"דצילום: באדיבות המשפחות

מרואן קוואסמה ועאמר אבו עישה היו החוטפים והרוצחים. מי שפיקד על החטיפה הוא מחמוד קוואסמה, איש חמאס שהשתחרר בעסקת שחרורו של החייל שנחטף גלעד שליט.

ב-30 ביוני, 18 ימים לאחר החטיפה, נמצאו גופותיהם של שלושת הנערים לא הרחק ממקום החטיפה, הגופות הוסתרו תחת שיחים. שלושה חודשים לאחר החטיפה, אותרו שני הרוצחים בחברון, וחוסלו בפעילות כוחות צה"ל, הימ"מ ושב"כ.

אך בין החטיפה לחיסולם של הרוצחים, היתה מלחמה נוראה עם עזה. מבצע צוק איתן החל בעקבות ירי טילים מרצועת עזה לעבר יישובים בדרום, הטילים נורו כתגובה ל"מבצע שובו אחים" של צה"ל לאחר חטיפת שלושת הנערים, במהלך המלחמה נפל דמיטרי לויטס הי"ד.

באדיבות המצלםזכרו של סרן דימיטרי לויטס הי"ד הונצח ברמת הגולן, שם משפחתו התגוררה, ‏‎במצפה שעשו לכבודו בקיבוץ גשור ברמת הגולן.צילום: באדיבות המצלם

דמיטרי היה בנם של מרינה ואלכסנדר. הוא נולד ביום ט"ז בתשרי תשמ"ט (27.9.1988) בטשקנט שבאוזבקיסטן (אז – חלק מברית המועצות). ילד שני להוריו, אח של אנה ודניאל.

באתר ההנצחה 'יזכור' פורסם כי אימו של דימה פגשה אותו בפעם האחרונה ביוני 2014, כחודש לפני האסון, וזאת בשל האינטנסיביות המבצעית של אותה התקופה. "הפעם אחרונה שראיתי אותו – הוא בא אליי באזרחי, בחולצה ורודה, וככה אני זוכרת אותו. עם חיוך מקסים. 'אימא, מה נשמע?', שאל". זמן קצר אחר כך, יומיים לפני נפילתו, שוחח בטלפון עם אימו. בסוף השיחה אמרה לו האם, "דימה, אני אוהבת אותך", והוא אמר, "גם אני".

באדיבות המצלםגלעד לזכרו של דימיטרי לויטס הי"דצילום: באדיבות המצלם

בחודש יוני 2014 התגבר ירי רקטות מרצועת עזה לישראל, ובעקבות כך יצאה ישראל למבצע "צוק איתן" נגד החמאס באזור רצועת עזה. המבצע החל ב-8.7.2014 בהפצצות מן האוויר, וכעבור תשעה ימים החלה כניסה קרקעית של יחידות צבא לרצועת עזה לטפל במוקדי הירי ובמנהרות הטרור, משימות שבוצעו עד תום המבצע בסוף חודש אוגוסט.

באדיבות המצלםקברו של דימיטרי לויטס הי"דצילום: באדיבות המצלם

סרן דמיטרי (דימה) לויטס נפל בקרב במבצע "צוק איתן" ביום כ"ה בתמוז תשע"ד (22.7.2014). פלוגתו אִבטחה שיירת דחפורים צה"ליים שפעלו לפינוי צירים ולאיתור מנהרות התקפיות המובילות ליישובי עוטף עזה. על דימה וחייליו הוטל לבודד מרחב מסוים כדי לאפשר ליחידה אחרת לחפש מנהרות. הטנק שלו נסע בראש, ואחריו נעו שני דחפורים. דימה נהרג בהיותו בעמדת המפקד בטנק מפגיעת ירי צלף, אשר התמקם במרפאה נטושה שהייתה בשימוש אונר"א.

דימה היה בן עשרים וחמש בנופלו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים. הותיר הורים, אחות ואח.

האם מרינה סיפרה: "אני ידעתי שהוא נהרג כבר לפני שהודיעו לי. אני פשוט הרגשתי בשנייה הזו. ידעתי שהוא נהרג. התחלתי לחכות שיבואו אליי. זה לא היה פתאומי, אני ידעתי ... יום לפני הבנתי שיש מישהו שהולך להרוג אותו, שיש בן אדם ספציפי שמוכן להרוג אותו. מהבוקר הייתי בטירוף מוחלט. בשבע וארבעים בערב (השעה שדימה נפל) הבנתי שדימה נהרג. התחלתי לצעוק ולקרוא לו, צעקתי, 'דימה, תיכנס!' ... התלבשתי והתחלתי לחכות שהם יבואו, והם באו. ביום שהגיעה הלחימה, ידעתי שהוא עלול לא לחזור".

דמיטרי לויטס יום הזיכרון צוק איתן עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד