כ' אייר התשפ"ד
28.05.2024
פרס לטרור

מהלך תקדימי ושנוי במחלוקת - המשמעות של ההחלטה באו"ם

העצרת הכללית של האו”ם החליטה ביום שישי האחרון להעניק לרשות הפלסטינית זכויות נוספות באו”ם. לא ברור אם בסמכות העצרת הכללית להעניק לרשות הפלסטינית, המוגדרת כמשקיפה, זכויות של מדינה חברה מלאה באו”ם

מהלך תקדימי ושנוי במחלוקת - המשמעות של ההחלטה באו"ם
העצרת הכללית של האו”ם צילום: אתר האו"ם

ב-10 במאי 2024 אישרה העצרת הכללית של האו"ם ברוב של 143 מדינות, הצעת החלטה להעניק לרשות הפלסטינית זכויות נוספות באו"ם. כמו כן אישרה לרשות להגיש פעם נוספת את הבקשה להתקבל כחברה מלאה למועצת הביטחון של האו"ם.

משמעות ההחלטה היא שנציגי הרשות הפלסטינית, שמאז שנת 2012 הייתה במעמד של “מדינה משקיפה שאינה חברה”, יוכלו מעתה להשתתף בדיוני העצרת הכללית, להעלות הצעות לדיונים ולהשתתף בפורומים של ארגונים ובוועדות האו”ם ובתהליכי בחירת הנציגים בוועדות השונות של האו”ם.

יחד עם זאת מציינת ההצעה במפורש כי "מדינת פלסטין" כמדינה-משקיפה, לא יכולה להצביע בעצרת הכללית, או להיבחר כמדינה חברה בפורומים הללו. ברשות הפלסטינית ובחמאס ברכו על ההחלטה והם רואים בה הבעת תמיכה בינלאומית בסוגיה הפלסטינית.

מדובר במהלך תקדימי ושנוי במחלוקת, שכן לא ברור אם בסמכות העצרת הכללית להעניק לרשות הפלסטינית, המוגדרת כמשקיפה, זכויות של מדינה חברה מלאה באו”ם. בהקשר זה יוזכר כי רק מועצת הביטחון של האו”ם יכולה להכיר במדינה כחברה, ובאפריל 2024 ארה”ב הטילה וטו על הצעה לשדרג את הרשות הפלסטינית למעמד של חברה, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

אין ספק שההצבעה בעצרת הכללית מהווה הישג מדיני משמעותי עבור הרשות הפלסטינית. השגת רוב בהצבעה בעצרת הכללית, והצבעת מדינות כדוגמת צרפת בעד הצעת ההחלטה, מעידה על הקונצנזוס הרחב הקיים בימים אלה בקרב מדינות העולם לגבי הצורך בהכרה במדינת פלסטין.

צעד זה עשוי גם לקדם הכרה במדינה פלסטינית על בסיס בילטראלי, כולל מצד מדינות חברות האיחוד האירופי. מהלך זה גם מאתגר את מדיניות ארה”ב כלפי הסוגיה הפלסטינית לאחר שנעשה ניסיון לעקוף את הווטו שהיא הטילה על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון ואל מול האפשרות שהנושא יועלה שוב לדיון במועצת הביטחון.

בהקשר זה אמר ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, כי ספרד, אירלנד, סלובניה ומלטה צפויות להכיר במדינה פלסטינית ב-21 במאי. הוא ציין כי מדובר בצעד סמלי בעל אופי פוליטי שנועד להפגין את הרצון של המדינות בדבר הקמתה של מדינה פלסטינית. הוא הוסיף כי הוא מעריך שמדינות נוספות ינקטו בצעד דומה בהמשך.

באופן לא מפתיע בחמאס בירכו על החלטת העצרת הכללית של האו”ם. בהודעה שפורסמה מטעמה נאמר שחמאס רואה בכך הכרה בצורך של העם הפלסטיני להשיג את זכויותיו. חמאס קראה למדינות העולם להגביר את מאמציהן לתמיכה בעם הפלסטיני ולמועצת הביטחון של האו”ם להכיר במדינת פלסטין כחברה מלאה באו”ם.

סעודיה, תורכיה, מצרים וירדן בירכו אף הן על החלטת העצרת הכללית. מצרים קראה לכל המדינות שלא קיבלו עדיין החלטה להכיר במדינה פלסטינית להתקדם לעבר נקיטת הצעד החשוב והחיוני לתמיכה בסוגיה הפלסטינית.

בירדן ציינו כי אישור ההחלטה ברוב של 143 קולות משקף את ההסכמה הבינלאומית בנוגע לזכות של “מדינת פלסטין” לחברות מלאה באו”ם.

סעודיה מסרה כי ההחלטה מביעה את ההסכמה הבינלאומית לזכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית.

בתורכיה ציינו כי ההחלטה מאשרת מחדש את התמיכה החזקה של הרוב המכריע של הקהילה הבינלאומית בזכות של העם הפלסטיני למדינה משלו.

מכון מאיר עמית מדינה פלסטינית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד