ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024
בהודעה לבג"ץ

הרמטכ"ל וראש השב"כ: התחלת ביקורת על הצבא עלולה לפגוע ביכולת הלחימה

הרמטכ"ל וראש השב"כ הגישו היום השלמת טיעון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חקירת מבקר המדינה, וטוענים כי יש להציג את מלוא התשתית העובדתית בפני בג"ץ לפני קבלת החלטה על עיתוי הביקורת

הרמטכ"ל וראש השב"כ: התחלת ביקורת על הצבא עלולה לפגוע ביכולת הלחימה
הרמטכ"ל וראש השב"כ בחאן יונס צילום: דובר צה"ל

בהודעת עדכון שהוגשה היום לבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חקירת מבקר המדינה, הבהירו הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר כי הם מתנגדים לעמדת מבקר המדינה לפיה יש להתחיל את הביקורת על התנהלות מערכת הביטחון במלחמת חרבות ברזל באופן מידי.

המשיבים טוענים כי יש להציג בפני בית המשפט את מלוא התשתית העובדתית הרלוונטית, לרבות חומר חסוי, על מנת להבין לעומק את המשמעויות של פתיחת הליך ביקורת בעת לחימה פעילה. זאת בטרם תתקבל כל החלטה או ייעשה שינוי במצב הנוכחי בשטח. 

עוד נטען כי בניגוד להצהרות מבקר המדינה, גם שלב א' המתוכנן של הביקורת צפוי להשפיע על מגוון רחב של גופים ובעלי תפקידים בצה"ל, ולא רק על ההיבטים האזרחיים. במכתב ששלח הרמטכ"ל למבקר המדינה ב-3.5.24, הוא הזהיר במפורש כי התחלת הביקורת בעיתוי הנוכחי, במתווה המוצע, תפגע ביכולות הלחימה ותסיט את תשומת הלב וקשב הפיקוד של המפקדים הבכירים ביותר המנהלים את הלחימה בפועל.

הרמטכ"ל וראש השב"כ קוראים לבית המשפט העליון לאפשר להם פרק זמן נאות להציג בפניו את מכלול הנתונים והשיקולים על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים במערכת הביטחון, בטרם יאשר שינוי של המצב הקיים או התחלה בפועל של הליכי הביקורת, באופן שעלול להעמיד את בג"ץ בפני מצב מוגמר.

המשיבים מדגישים כי הם אינם מתנגדים עקרונית לעריכת ביקורת על התנהלות מערכת הביטחון במבצע, אך סבורים שיש לעשות זאת בעיתוי מתאים יותר מבחינה ביטחונית ומבצעית, שלא יסכן את המשך ביצוע המשימות הלחימתיות החיוניות.

מבקר המדינה הרצי הלוי רונן בר בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד