כ' אייר התשפ"ד
28.05.2024
"חלילה פירוד ומחלוקת"

צוואת האדמו"ר מביאלא זצ"ל נחשפת: הבן הרביעי מתמנה לאדמו"ר

צוואת האדמו"ר מביאלא זצ"ל שהסתלק לבית עולמו ביום שישי דלפה לחסידים. הרבי ממנה את בנו הרביעי הרה"צ רבי יצחק יוסף דוב רבינוביץ לממשיך דרכו מתוך חמישה בנים. "ואם מי מאנ"ש אינו מרוצה שימצא לו מקום אחר, לא על ידי פילוג המחנה וחלוקת העדה חלילה, ויזהר מאד שלא יתחיל במריבות ומחלוקת בין אנ"ש"

צוואת האדמו"ר מביאלא זצ"ל נחשפת: הבן הרביעי מתמנה לאדמו"ר
הרבי מביאלא זצ"ל בריקוד עם בנו רבי יצחק יוסף דב צילום: משה גולדשטיין

צוואת האדמו"ר מביאלא זצ"ל זקן חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל נחשפת לראשונה בו ממנה הרבי את בנו הרביעי הרה"צ רבי יצחק יוסף דב רבינוביץ, חתנו של האדמו"ר מקופיטשניץ המכונה אצל החסידים "ר' יוסל" למלאות את מקומו. 

'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי דברי הצוואה של הרבי זצ"ל שנכתבו בשנת תשע"א. ישנם חסידים שטוענים כי נעשו הוספות מאז אך זו הצוואה העיקרית. במהלך השנה האחרונה אף קרא הרבי לזקני החסידים וביקש מהם לקרוא את הצוואה בפניו. 

בצאוותו כותב הרבי: "בענין ההנהגה. הנה הודות להשם יתברך בני היקרים שליט"א כולם אהובים כולם ברורים ברוכי ה', וכולם שווים לפני לטובה. – אבל למינוי ההנהגה צריך ענינים מיוחדים הנצרכים לנהל עדת ישורון. וגם יש בזה עבדות קשה ולא שררה, כמו שמפורש בגמרא בהוריות כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם עבדות אני נותן לכם, ובזה ממנה אני את בני מוהר"ר יצחק יוסף דוב שליט"א להנהיג העדה הקדושה, לאורך ימים ושנים טובות".

"ואני בטוח בעהי"ת, ובזכות אבותי הקדושים, שישפיע לכם ברוחניות ובגשמיות, ובכל הענינים לטובה. ואקוה מאד שבני שיחי' ונכדי שיחי' לא יקפידו עלי שאני עושה זאת, כפי שאני מכירם היטב, לטובתם. שהרי צריכים להעמיד איש על העדה, מי שראוי לזה, ויכול לסבול ייסורים של הנהגה, והוא ב"ה ראוי לזה מכל הבחינות".

שוקי לררהרבי מביאלא זצ"לצילום: שוקי לרר

כאן מבקש הרבי מבנו שלא יאריך בתפילה כמו שמתפלל תמיד באריכות: "אך זאת אבקשה מאת בני הנ"ל בסדר ההנהגה, שלא להאריך בתפילה עם הציבור, ושלא להטריח על הציבור. כי אולי בשנים קדמוניות היו מאריכים הרבה בתפילה ובכוונות וכו', אבל בזמנינו זה נופל כטורח גדול על הציבור, וההפסקים הארוכים של הציבור במה שצריכים להמתין על הרבי, עד שגומר תפילתו. – מוציא אותם מרצף התפילה, ומחפשים עיסוקים אחרים, ובאים לידי פטפוטים שונים וכו', ומפסידים בזה חשיבות כח הציבור. וברצוני מאד שתתקיים התפילה בציבור כראוי וכיאות, ושלא ידברו כלל בעת התפילה". 

בהמשך מתייחס הרבי להסתלקותם של אדמו"רים שפטירתם גורמת למחלוקות: "כידוע השטן מתגבר מאד בעתים הללו, להצית ולהתסיס אש המחלוקת, ובפרט במצבים של הזדמנויות שכאלו, מוצא היצר מקום נרחב להזריע חלילה פירוד ומחלוקת על כן אבקשה נא במאוד, שלא להניח בזה שום מקום פתח של פירוד או מחלוקת חלילה וחלילה, אלא יחיו כולם יחדיו באהבה ורעות בשלום ובשלוה והשקט ובנחת, ולא יפריעו חס ושלום בהנהגת בני הנ"ל הנבחר לזה".

שוקי לררבן הרבי מביאלא בתפילה בכותל צילום: שוקי לרר

הרבי מעיד על בנו ר' יוסל: "ובני הגה"צ הוא ירא אלקים מנעוריו, ותפילתו תקובל בעבורכם לפני השם בעת הצורך. ובטוחני בעזהי"ת שישכיל בהנהגת העדה על דרך האמת הישר והטוב, ולפעול עבורכם כל צרכיכם ברוחניות ובגשמיות לטובה, ולהנחותכם בדרך אמת. ומי שאינו מרוצה, במקום המחלוקת ילך נא מאנ"ש להיכן שלבו חפץ. וזאת עדיף מאשר יישאר בין אנ"ש ויעורר מחלוקת וטענות ותלונות ואי שביעות רצון. והסטרא אחרא יש לו אנשים בכל עדה שגורמים למחלוקת, ולכן עדיף שאלו ילכו מאיתנו אם אינם מרוצים וכדומה. ובפרט הנכדים מסיתים את אבותיהם. ואף שבטוח אני שאין זה לטובת שאר בני שיחי', שאין בהם כל הסגולות הנצרכים לזה. – אף שכמובן אינני ממעט ח"ו מכבודם כאמור לעיל".

"על כן יש להיזהר בזה עד מאד, להרחיק ולהתרחק מכל מצה ומריבה ופירוד עד קצה האחרון. והסטרא אחרא מכניס בכל עדה אנשים כאלו שחיותם היא מן הריב ומחלוקת, ובטוחני שאם רוב העולם לא יעזרו להם לא יוכלו לקלקל. ולכן אין להיפרד חלילה, ושלא להפריד העדה בשום אופן, או להתפלג לכמה כיתות כאשר מצוי בזמנינו, כי זה טעות, כאשר רמז בזה זקני הק' שם בצוואתו, שזה ממעשה שטן "כי הוא בין אחים יפריא" עי"ש. – רק כולם יחדיו יתחברו וייעשו כולם אגודה אחת, בשבט אחד באהבה ואחדות ושלום וריעות כאיש אחד בלב אחד. ואם מי מאנ"ש שיחי' אינו מרוצה, ימצא לו מקום אחר, לא על ידי פילוג המחנה וחלוקת העדה חלילה, ויזהר מאד שלא יתחיל במריבות ומחלוקת בין אנ"ש שיחי'".

צילומסךהצוואה של הרבי מביאלא זצ"לצילום: צילומסך

בהמשך כותב הרבי ומבקש למנות את בנו הרה"ג רבי דוד מאניש רבינוביץ, להתפלל בבית המדרש של חסידות ביאלא שברחוב האמרכלים, ובזה יעלה ויצלח מאד בברכה רבה ברוחניות ובגשמיות ובכל הענינים לטובה. הרבי מבקש ממתפללי בית הכנסת ולכבדו באמירת שיחות ושיעורים ולמנות אותו ואת בניו לחברי העמותה של השטיבל. 

בהמשך הצוואה מבקש הרבי כי כל בתי החסידים של ביאלא בכל אתר ואתר, ללא יוצא מן הכלל, יהיו שייכים כולם ל"מוסדות ביאלא", ויהיו כולם נתונים תחת מרות אחת, ולא לחלקם כגופים נפרדים בפני עצמם. ולמנות את בנו האדמו"ר בין חברי העמותה.

לקראת סיום פונה הרבי לבעל ה'פסקי תשובות', אחיינו הגאון רבי שמחה רבינוביץ שלא להתמנות לאדמו"ר, בצוואה כותב הרבי זצ"ל: "לעמוד איתן שלא להניח התעוררות השטן למחלוקת בהזדמנויות כאלה, כאשר בקשתי שטוחה ומפורשת כאן, ולפעמים מנסים גורמים אחרים מבית ומחוץ לחרחר בכל האפשרות איזה ריב ומחלוקת, ולהפריד החבילה חלילה. ויישאר במשמרתו בקודש בתפקיד רב ומו"ץ לבני ישראל כדרכו הרמה. ולא להניח לערב הצלחתו היפה בשבט ההנהגה. – ובזאת מובטח שיעלה ויצליח מאד, וישמח בחלקו וישמח את ישראל לאוי"ט בספריו היקרים".

ארכיוןהרבי מביאלא זצ"ל עם בעל הפסקי תשובותצילום: ארכיון

הרבי זצ"ל גם מבטיח כי ימליץ עליו: "ואם אזכה אמליץ טוב עבורך במיוחד, להצלחה ברוחניות ובגשמיות, ולנחת מכל יוצאי חלציך שיחיו. ויידע באמת שיצליח ברבנות, ואין לו כל תועלת להנהיג. ויידע נאמנה שאין כוונת הרוצים בו לשמים, רק להרבות מחלוקת ומריבות, ואין ענין זה לטובת. והגם שכתב לי מכתב שלא יעשה זאת – במקום שיש מסיתים ובעלי מחלוקת".

ביום חמישי הקרוב בשעה 10:30 בבוקר יתכנסו חסידי ביאלא לסיום השבעה בבית המדרש הגדול של החסידות בירושלים לקיים את רצונו ושאיפתו של הרבי זצ"ל, ולאחר מכן יעלו לציון בהר הזיתים. בשבת הקרובה יתכנסו החסידים ל'שבת התכנסות' בבית המדרש של החסידות בראשות בנו האדמו"ר החדש לאורו ומשנתו של בעל ה'מבשר טוב' זצ"ל.  

הרבי מביאלא חסידות ביאלא צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד