כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
סיקור מקיף

חוק הגיוס והאיום של גנץ: האתגרים של הקואליציה בכנס הקיץ

כנס הקיץ ייפתח היום והוא צפוי להיות סוער. בפני הקואליציה עומדים אתגרים משמעותיים, בראשם האיום של השר בני גנץ לפרוש מן הממשלה בתוך שלושה שבועות ומשבר חוק הגיוס. 'בחדרי חרדים' עם סיקור מקיף

חוק הגיוס והאיום של גנץ: האתגרים של הקואליציה בכנס הקיץ
הכנסת למען החטופים צילום: נועם מושקוביץ/נתן ווייל, דוברות הכנסת

כנס הקיץ של המושב השני של הכנסת נפתח הבוקר (שני) כשבפני הקואליציה עומדים אתגרים משמעותיים בראשם האיום של השר בני גנץ לפרוש מהממשלה בתוך שלושה שבועות ומשבר חוק הגיוס. הכנס יסתיים ביום ראשון, כ"ב בתמוז התשפ"ד, 28 ביולי 2024.

חזרתה של הקואליציה לגודלה המקורי

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, גדלה הקואליציה באופן משמעותי אך נראה כי כבר בטווח הזמן הקרוב הקואליציה תחזור לגודלה המקורי.

השר בני גנץ הציב במוצ"ש האחרון ששה יעדים לראש הממשלה אותם הוא דורש לאשר בקבינט עד ה-8.6 ובמידה והם לא יאושרו, מפלגתו תפרוש מהקואליציה.

ביעדים שהציב גנץ קיים למשל מתווה השירות שגיבשה מפלגתו, מתווה שהחרדים דוחים על הסף מה שאומר שראש הממשלה לא יוכל להיענות להם.

כבר במוצ"ש, ראש הממשלה דחה באופן כזה או אחר את דרישותיו של גנץ ולכן הערכה היא שפרישתו קרובה מאוד אולי עוד לפני התאריך שנקב.

עם זאת, צריך לזכור שפרישת גנץ לא תגרום להתפרקות הממשלה מאחר ועדיין יש לה רוב של 64 אך המהלך כן צפוי לזעזע את הקואליציה ועדיין היא תוכל לשרוד.

פרישתו המסתמנת של גנץ היא כמובן עם כוכבית שההסלמה בצפון לא תתפתח למימדים שאינם נשלטים וכן שלא תירשם פריצת דרך כלשהיא בסוגיית החזרת החטופים.

חוק הגיוס

המוקש הפוליטי הבוער ביותר שעומד בפני הקואליציה בכנס הקיץ הוא חוק הגיוס. אל המשבר נקלעה הקואליציה שלא מרצונה לאחר שכלו כל הקיצין ונסתמו האפשרויות למסמס או לדחות בדרכים שונות את הטיפול בסוגייה.

שר הביטחון יואב גלנט הודיע זה מכבר כי יגיש חוק גיוס מטעם מערכת הביטחון רק בהסכמת כלל מרכיבי הקואליציה שכזכור כוללת גם את גנץ. מבחינת שר הביטחון גם אם גנץ יפרוש מהקואליציה עדיין הוא לא יגיש את החוק אם לא תהיה סביבו הסכמה רחבה.

בשבוע שעבר ראש הממשלה נתניהו עשה תרגיל פוליטי והודיע על החלת דין רציפות על חוק הגיוס שקידם שר הביטחון לשעבר גנץ בממשלת בנט - לפיד ואושר בקריאה ראשונה בכנסת. 

מבחינת הלו"ז, כבר השבוע יתקיים דיון בערער שהגישה מפלגת המחנה הממלכתי נגד החלת הרציפות, לאחר מכן תתקיים הצבעה בממשלה ואז בקשת הרציפות תונח על שולחן הכנסת והצבעה על כך תיערך בעוד שבועיים. עם אישור החלת הרציפות, חוק הגיוס ישוב לוועדת חוץ וביטחון להכנתו לקריאה שניה ושלישית.

בקואליציה יש מי שמעריכים שהחוק המדובר לא יעבור בסוף מאחר והחרדים לא יוכלו לחיות איתו והתרגיל הפוליטי בוצע רק לשם תשובת המדינה לבג"ץ שידון בעתירות על הגיוס בחודש הבא. בתשובת המדינה נכתב באופן מפורש כי עד סוף כנס הקיץ החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית.

מנגד, מזכיר הממשלה יוסי פוקס שאמון על הסוגיה, טוען כי לא מדובר בתרגיל פוליטי ויש כוונה אמיתית להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית. במידה ואכן כך יהיה החרדים יגישו את התיקונים שלהם לחוק בתקווה להגעה להסכמות מול יו"ר ועדת חו"ב יולי אדלשטיין שהודיע כי יעביר חוק גיוס שיתן "פתרון צודק", כלשונו.

שר הביטחון יואב גלנט

ראש הממשלה נתניהו ייאלץ להתמודד בכנס הקרוב גם אם האופוזיציה הפנימית מבית שמתפתחת. מדובר בששרים יואב גלנט, ניר ברקת וחה"כ יולי אדלשטיין שמתנהלים באופן עצמאי וגורמים ללא מעט אב ראש בתוך הקואליציה.

נתניהו ינסה לבלום את הגדלת האופוזיציה מבית כשעל הקווים מתחממים שרים נוספים בליכוד כמו השר אבי דיכטר והשרה גילה גמליאל.

הבחירות לרבנות הראשית

בתוך כך, הבחירות לרבנות הראשית אמורות להיערך במהלך כנס הקיץ והן עלולות גם להביא למתיחות פוליטית במידה ולא כל הדילים יכובדו.

בתוך ש״ס טרם ברור מי יהיה המועמד הרשמי, האם אחיו של אריה דרעי יו״ר התנועה, הרב יהודה דרעי או שמא חבר המועצת הגר״ד יוסף שהודיע אף הוא על התמודדותו.

באגף האשכנזי יש את המועמד הרב מאיר כהנא שנתמך על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אך ישנם רבנים נוספים שעשויים להתמודד.

כמו כן, ימונו עשרות דיינים לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול. 

חוק הקומה הכשרה

עימות נרשם בין המפלגות החרדיות בסוגיית חוק הקומה הכשרה והוביל להחרמת הצבעות של החרדים בהצבעה שניסה להוביל השר איתמר בן גביר במהלך הפגרה.

בן גביר דורש נציג בוועדה של הקומה הכשרה, אך החרדים מוכנים לתת לו רק משקיף ולפי שעה גם בנשוא זה אין הסכמות.

 

 

 

 

כנס הקיץ משכן הכנסת חוק הגיוס בנימין נתניהו בני גנץ חוק הקומה הכשרה הבחירות לרבנות הראשית בחירת דיינים יואב גלנט הליכוד יהדות התורה ש"ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד