כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
בוועדה בכנסת

זה הזמן לרכוש דירה? "צפויה עליית מחירים של עשרות אחוזים"

בהתאחדות הקבלנים סוברים כי בקצב הבנייה הנוכחי צפויה עליות מחירים שלדבריהם "יביאו לכך שנתגעגע ל-22% עלייה שחווינו בשנת 2022" | הידיעה המלאה מוועדת הכספים של הכנסת

זה הזמן לרכוש דירה? "צפויה עליית מחירים של עשרות אחוזים"
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שני) את דיונה הראשון בפתח כנס הקיץ, בנושא תקצוב והתמודדות עם המשבר בענף הבנייה והתשתיות בהשתתפות שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף אמר: "אין ספק שאנחנו בשנה קשה מכל הבחינות, שנת מלחמה, השנה קודמת גם לא הייתה קלה, הייתה העלאת ריבית, התמודדנו עם הדברים הללו, הבאנו לעסקאות ומכרזים, לצערנו אנחנו בעידן קשה, עידן המלחמה שתוקף אותנו מכל הכיוונים, לא היססנו למחרת ה-7.10, שוחחתי עם כל ראשי הרשויות בעוטף עזה, כדי לראות מה ניתן לעשות. המשרד לא מפסיק לעמוד בקשר עם תקומה ועם תושבי העוטף, גם דאגנו למפונים, הבאנו את הדירות בת"א, בקריית גת, דאגנו לקרווילות וכו', בחצרים וחוליות, עשינו את מה שאפשר כדי להקל על אלה שנפגעו מהיום הזה, העמדנו כ-1,000 מקומות דיור". 

לעניין המחסור בעובדים זרים ציין: "אנחנו ערים לבקשת הקבלנים לעניין עובדים זרים, כרגע אין החלטה לגבי הפלסטינים מצד הממשלה, לכן אנחנו עושים את כל המאמצים להביא עובדים זרים מהודו, סרילנקה ומדינות נוספות. הדרך קשה, היא מלאה אבני נגף, ביטלנו הרבה חסמים, שלחנו גם משלחות, מיינו אילו עובדים מתאימים למה, הצלחנו להביא חלק, לא כפי שחשבנו, עדיין למעלה מ-14 אלף עובדים זרים נכנסו מה-7.10. יחד עם זה הקדשנו 2 מיליארד ₪ לנושאים שונים: 1.1 מיליארד לסבסוד פיתוח, כדי שכל דירה באזור עדיפות לאומית יהיה סבסוד של 50 אלף ₪ לדירה, הדבר הזה מוכיח את עצמו במכרזים שבעבר נפלו, וזוכים בהם קבלנים. בנוסף הקדשנו כמה מאות מיליונים לרשות להתחדשות עירונית, רק בשבועות האחרונים חתמנו עם 5 ערים. השקענו גם מיליונים בתמרוץ לשחרור קרקעות למגורים. אנחנו נותנים גם עדיפות של 20% לחיילי מילואים, בערך 5,000 דירות בערים שונות. משרד השיכון עוסק בנוסף בהערכות של בנייה של עיר חרדית חדשה, כסיף. אנחנו גם בונים בקריית גת לכלל המגזרים, אנחנו מקווים שנוכל להביא ברכה לציבור גם בימים קשים אלה". 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים אמר: "זה דיון מאוד סימבולי, ועדת הכספים בחרה לפתוח את מושב הקיץ שלה עם דיון בנושא ענף הבנייה, מצד שני אני לא רואה פה שום נציג בכיר של האוצר. נציג אגף תקציבים, שהוא בכיר ומשמעותי, שיבוא לכאן ולתת הסברים על מה שאציג. המצב ממש חמור. האנשים פה בחדר עושים מאמץ גדול, אבל עדיין העסק של העובדים לא עובד, חסרים לנו למעלה מ-80 אלף עובדים, מתוך ה-14,000 שנאמרו כאן הגיעו רק 5,000, שזה עשרה אחוז מתוך 50 אלף העובדים שהממשלה הכריזה שהיא רוצה להביא, היתר מתוך ה-14 שדוברו זה של חברות פרטיות. *יש לנו מחסור בחומרי בנייה, גם בגלל טורקיה, עלויות חומרי הגלם הולכים ועולים, גם עלות העבודה עולה, מ-700 ₪ ליום ל-1,500 ₪ ליום לעובד זר. יש הרבה חברות בקשיים, חברות נסגרות, 50% מאתרי הבנייה סגורים. קבלני ביצוע של תשתיות לא בונים, של בתי ספר, פרויקטים לאומיים, אם מישהו חושב שיהיו בתי ספר וגני ילדים שיפתחו ב-1 לספטמבר הוא טועה, ילמדו 40-50 תלמידים בכיתה בגלל זה. יש איחורים של דירות, חצי שנה מאוחר יותר, רוב הקבלנים ימסרו באיחור כזה. במה הם אשמים? משרד האוצר בכל תוקף מסרב לנהל דיון לגבי פיצוי לדיירים שמאחרים להם במסירה, למי זה יתגלגל בסופו של דבר? או שחברת הבנייה תקרוס או שיגלגלו את זה לרוכשים. הדיירים זכאים לפיצוי אבל זו לא אשמת הקבלנים, האוצר לא מוכן לסייע בזה. יש לנו צניחה של 55 מיליארד ₪ בשני הרבעונים האחרונים, בתוצר של ענף הבנייה, זה 3% פחות בתוצר הלאומי. מחירי הדירות מזנקים, כבר 3 חודשים אחוז בכל חודש, מחירי השכירות עלו ביותר. הפסד הכנסות צפוי של 40 מיליארד ₪ רק בענף הבנייה והתשתית בשנת 2024". 

עוד הוסיף סרוגו כי בצד הפתרונות יש "להביא את 45 אלף העובדים הזרים שמדברים עליהם תוך 60 יום, זה אפשרי, רק צריך לנהל את האירוע הזה, לתת כסף לרשות ההגירה, כדי לשים 200 פקידים, כמה זה יעלה? 10 מיליון? 50 מיליון? שיבדקו את הניירות ויוציאו את הוויזות שלהם מהר. אתם לא מסוגלים להביא עובדים זרים, בואו נכניס עובדים פלסטינים. לכל דבר יש מחיר, אם המדינה רוצה רק להביא זרים, תביאו, אם אתם לא מסוגלים, אל תהרסו את הכלכלה. צריך תוכנית שתאיץ את ענף הבנייה, לפי הערכתנו *ברבעון הזה לא הוקמו יותר מ-10 אלפים יחידות דיור, זה קצב של 40 אלף דירות בשנה, זה יעלה עוד יותר את מחירי הדיור. נראה עליות מחירים שנתגעגע ל-22% שהיו ב-2022, כבר עכשיו אנחנו בקצב של 12% לשנה וזה רק ילך ויגבר. המלאי הולך ויורד, אנחנו אוכלים את מלאי הדירות וזה מצב גרוע וסימפטום של עליית מחירים. במקום זה האוצר רוצה להמשיך עם מס הרכישה הגבוה על משקיעים, במקום לעשות את ההפך, ולהחזיר משקיעים, שיקנו את הפריסל, ועל כל דירה כזו הקבלן שם 4 דירות בשוק וכך המחירים התאזנו ע"י התחלות הבנייה. יש להוריד מיסים מהקבלנים כדי שירדו המחירים. קרקעות היום זה לא הבעיה, הבעיה כרגע היא על כדאיות כלכלית של הקבלנים, לתת להם תמריצים שיבנו יותר. הדברים האלה לא מנוהלים כרגע".

דירות העלאת מחירים דירה בית נדל"ן למגורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד