ראש אכ"א יניב עשור הגיע בשבוע שעבר למעונו של מנהיג עולם הישיבות, הרב משה הלל הירש. באתר "בחדרי חרדים" דווח אמש (יום רביעי) כי השניים דנו בסוגיית גיוס בני הישיבות, בצל סערת חוק הפטור מגיוס שמנסה הקואליציה לקדם. הפגישה הייתה ממושכת, ובמהלכה העלה ראש אכ"א את הצורך של הצבא באלפי חיילים נוספים, על רקע המלחמה בעזה.
לפי הדיווח, מנהיג עולם הישיבות "הבהיר באופן נחרץ" בשיחה עם האלוף עשור כי כלל בחורי הישיבות יוכלו לשבת וללמוד "ללא כל הפרעה מצד צה"ל" - ולא ייכללו בשום יעדי גיוס עתידיים.
1 צפייה בגלריה
ראש אכ"א יניב עשור,הרב משה הלל הירש
ראש אכ"א יניב עשור,הרב משה הלל הירש
"צריכים עוד חיילים". המסר של ראש אכ"א בפגישה עם מנהיג עולם הישיבות
(צילום: דובר צה"ל)
הפגנת חרדים נגד גיוס, בחודש שעבר
(צילום: לירן תמרי, גיל יוחנן)
הפגישה התקיימה לפני כמה ימים, במהלך חול המועד פסח, נמשכה שעה וחצי ונערכה בארבע עיניים - מה שבסביבת הרב הגדירו כ"אירוע נדיר ביותר". ההערכה היא שהשניים דנו באפשרות לקבוע בכל זאת יעדי גיוס מקרב החרדים - דבר שההנהגה הרבנית והפוליטית שללו עד עתה מכל וכל.
הרב משה הלל הירש הוא אחד משני המנהיגים הבכירים של הציבור החרדי הליטאי בעידן שאחרי פטירת הרבנים חיים קנייבסקי וגרשון אדלשטיין, כשלצדו הרב דוב לנדו, שותפו לראשות ישיבת סלבודקא היוקרתית. לפי הדיווח, אמש עדכן הרב הירש את הרב לנדו בפרטי השיחה עם ראש אכ"א.
השניים הם גם חברים ותיקים במועצת גדולי התורה, הגוף הרבני העליון של מפלגת יהדות התורה, וככאלה יש להם השפעה מכרעת על עמדת הפוליטיקאים החרדים בסוגיות דת ומדינה ובנושא הגיוס בפרט. הרב הירש נחשב למתון והפרגמטי ביותר בהנהגת המגזר, וזו ככל הנראה הסיבה לכך שראש אכ"א בחר להיפגש דווקא איתו, בתקווה שיצליח להגיע איתו להבנות.
במכתב ששלחה אתמול היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אל מזכיר הממשלה יוסי פוקס בנוגע לסוגיית גיוס בני הישיבות, היא תקפה בחריפות את הממשלה, לאחר שהתירה לה ייצוג נפרד בפני בג"ץ בנושא העתירות לגיוס בני הישיבות. בין היתר נכתב כי בהתנהלותה של הממשלה "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על אינטרס הציבור ושלטון החוק".
בצה"ל אישרו את הידיעה על הפגישה בין השניים, ומדובר צה"ל נמסר: "אגף כוח האדם עוסק במגוון רחב של נושאים הקשורים בחיזוק כשירותו של צה''ל ביחוד על רקע הצורך הנובע מהמלחמה. בתוך כך האגף פועל גם לקידום שילוב חרדים במגוון מסלולי שירות תוך מתן אפשרות לשמירה על אורח חייהם ואמונותיהם. האלוף נפגש עם גורמים רבים מתוך הציבור החרדי ובכלל, כדי להמשיך וללמוד את מגוון ההיבטים הקשורים בנושא ולקדם אותו באופן מוצלח".
פורסם לראשונה: 23:26, 01.05.24