"עבורי, בית הקברות הוא הבית", משתפת בכאב אושרית טרי, אימו של סמל אפיק טרי ז"ל שנפל ברצועת עזה בחודש מרץ האחרון. לקול מטחי הכבוד, וההכנות האחרונות לטקס הזיכרון בבית העלמין ברחובות שאליו צפוי להגיע היום (שני) השר יצחק גולדקנופף, מביעה אושרית את דעתה באשר למתח סביב יום הזיכרון השנה: "לא משנה לי מי יגיע לפה, אני אכבד אותו".
אושרית, שפוקדת את בית הקברות בכל יום מאז נפילת בנה, מוסיפה: "זה יום הזיכרון, לא צריך פרובוקציות, צריך שקט ואחדות. אם שרי ממשלה מגיעים לכבד אותנו, לא צריך לפגוע בהם. לא משנה מי השר שיגיע, לא אגיד לו מילה. לא אגרש את מי שמגיע לבית שלי". לצידה יושב ומהנהן בהסכמה אורן גהלי, בן דוד של אושרית, שבנו סרן ירין גהלי ז"ל קבור לצד בנה.
4 צפייה בגלריה
משפחות בבית העלמין ברחובות
משפחות בבית העלמין ברחובות
בבית העלמין הצבאי ברחובות, היום
(צילום: קובי קואנקס)
לעומתם, ולנוכח ההגעה הצפויה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבית העלמין באשדוד, משפחת נחום החליטה להגיע שלשום לחלקה הצבאית בבית העלמין ולקיים טקס פרטי: "אחי נפל במלחמת יום הכיפורים בקרב השריון על עמק הבכא, בראשות תא"ל קהלני", משתף אפי, אחיו של סגן עמוס נחום ז"ל.
"מאז שאחי נפל, אנחנו 50 שנה מגיעים לטקס יום הזיכרון הממלכתי בבית העלמין באשדוד. השנה בפעם ה–51 החלטנו לעשות את הטקס יום לפני. החלטנו להקדים את הטקס הפרטי שלנו לזכר אחי נחום, שהוא ארץ ישראל היפה, בשונה מהשר איתמר בן גביר, השר שלא עשה צבא ולא יכול להספיד את לוחמי צה"ל", אפי מוסיף. "השר בן גביר מסמל את ההפך הגמור מאח שלי, שנפל על הגנת המדינה".
גם בית העלמין הצבאי קריית שאול היה מלא שלשום. רבים הגיעו ללווייתו של סמל איתי לבני ז"ל, לוחם הנח"ל שנפל במהלך סוף השבוע, אך חלקם גם בני משפחות הפוקדים את בית הקברות. ליד אחת החלקות ישב נער בן 18, גיא, ופרט על הגיטרה שלו. הוא הגיע לבקר את סבא שלו, עמירם מלינרסקי, שנפל במלחמת יום הכיפורים: "נסעתי באזור והייתי עם הגיטרה באוטו. הייתי קרוב, והחלטתי שזה זמן טוב לבקר לפני שכולם באים מחר. הטקס הגדול הוא פחות אותנטי. ברור שזה מרגש, אבל יש פה המון אנשים שאני לא מכיר וכל מיני אנשים שמדברים מילים שלא אומרות המון, אז אני מגיע גם וגם".
4 צפייה בגלריה
הכנות לטקסי יום הזיכרון 2024
הכנות לטקסי יום הזיכרון 2024
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
משפחות בבית העלמין ברחובות
משפחות בבית העלמין ברחובות
(צילום: קובי קואנקס)
בחלקה הצמודה, גם היא של חללי כיפור, נמצאת רינה פרוכטנבאום שאחיה יעקב, נפל בסיני יממה לפני צליחת התעלה. "אני כבר 50 שנה חיה עם השכול, ואיכשהו בכל שנה הטקס ויום הזיכרון עצמו עדיין מאוד מציפים", מסבירה רינה.
"ועדיין, למרות כל הרגשות, הגעגועים, מבחינה מסוימת אני שמחה שאח שלי, וגם ההורים שלי, לא פה לראות את כל מה שקורה. זה כאילו הוא וכל מי שנהרג בכיפור כשהפתיעו אותנו, כביכול זה היה לשווא, כי לא למדו את הלקח. זה מה שהכי קשה לי".
פורסם לראשונה: 22:27, 12.05.24