משרד החינוך השיק אתמול (יום רביעי) את תוכנית "סמסטר ראשון כבר בתיכון", המשלבת לימודים אקדמיים במסגרת כיתתית, ומאפשרת לכלל תלמידי התיכונים להמיר את בחינות הבגרות בקורסים אקדמיים, ולצבור נקודות זכות באקדמיה.
במשרד החינוך ציינו כי צבירת הנקודות תקצר עבור התלמידים את זמן הלימודים האקדמיים, תכין אותם ללימודים גבוהים, תשנה את התפיסה החינוכית בישראל ותהפוך את תלמידי התיכון המעוניינים בכך לסטודנטים לכל דבר ועניין כבר בזמן לימודיהם בתיכון. נכון להיום, רק חלק קטן מהתלמידים יכולים להתחיל בלימודים האקדמיים כבר בתיכון. כיצד תתבצע הלמידה בתוכנית ואיך יורכב ציון הבגרות? ynet עושה סדר:
פתיחת שנת הלימודים האקדמית באוקטובר 2022
(צילום: אורי דוידוביץ, אסף חן)

האם ההשתתפות בקורס כרוכה בתשלום?
התוכנית אינה כרוכה בתשלום, היא מתבצעת במימון משרד החינוך.
כיצד מתקיימת הלמידה בתוכנית?
הלמידה תכלול קורס דיגיטלי. התלמיד ילמד בקורס בזמן השיעורים בליווי המורה של תחום הדעת בכיתה, הלמידה ותהווה חלופה לבגרות באותו מקצוע.
האם נקודות הזכות האקדמיות תקפות רק ללימודים במוסד האקדמי שבו נלמד הקורס או גם בשאר המוסדות להשכלה גבוהה בארץ?
נקודות הזכות האקדמיות מוכרות במוסד האקדמי שבו נלמד הקורס. הכרה בנקודות אלה במוסדות האקדמיים האחרים תלויה במוסדות האקדמיים שבהם ילמדו בעתיד.
האם אפשרי שרק כיתה אחת מתוך השכבה להצטרף לתוכנית?
כן.
האם התוכנית מחייבת לימוד של כיתות שלמות או שניתן גם ללמד קבוצת תלמידים שאינה אורגנית?
התוכנית מיועדת לכיתות שלמות כחלק מההוראה לקראת בחינת הבגרות. היא לא מיועדת לקבוצת תלמידים מהכיתה או לתלמידים בודדים. אם יש צורך בהרכבת כיתה שאינה אורגנית זה יתאפשר רק אם יהיה לה מורה מוגדר ושעות הוראה מוגדרות.
האם יש צורך במחשב לכל תלמיד בזמן השיעור?
יש צורך במחשב לכל תלמיד ובפס רחב בשעות הלמידה של הקורס.
האם יהיו מועדי ב' או מנגנון לשיפור ציון?
כן.
איך אפשר להתמודד עם תלמידים שלא מצליחים להתמודד עם הקורס ונושרים ממנו?
כמו שמתמודדים עם תלמידים שנושרים באמצע הלימודים בתוכנית הרגילה לבגרות: מאפשרים שיעורי תגבור, סיוע פרטני, השתתפות במחצית השלישית - מעבר לבגרות רגילה ללא אקדמיזציה.
האם תלמיד יוכל להשתתף ביותר מקורס אחד?
בשנת הלימודים תשפ"ה, כל תלמיד יוכל להשתתף בקורס אחד בלבד (למעט במקרים פרטניים שבהם קיימת חפיפה במספר מועט של תלמידים, ניתן לקבל אישור מיוחד של מפקח כולל).
האם יש הגבלה על מספר התלמידים המשתתפים בקורסים?
בשלב הראשון של התוכנית כל בית ספר יוכל לרשום 30% מתלמידי השכבה לקורסים. אם יתאפשר, יוכל בית הספר להוסיף עוד 10% מתלמידי השכבה, לאחר מכן עוד 10% ולאחר מכן עוד 10%.
האם בית הספר יוכל לבחור מתוך כמה קורסים?
בכל תחום דעת יוצעו קורסים אפשריים ומנהל בית הספר יוכל לרשום את בית הספר לקורס המבוקש לקבוצת לימוד. בנוסף, כל בית ספר יוכל לבחור כמה קורסים לקבוצות לימוד שונות.
מי מחליט באיזה בית ספר תפעל התוכנית?
כל בתי הספר המעוניינים יוכלו להשתתף בתוכנית באישור מפקח כולל.
איך מורכב ציון הבגרות?
הציון של הקורס האקדמי הוא חלק מציון הבגרות הסופי. פרטים לגבי הרכב ציון הבגרות ופירוט לגבי כל מקצוע יינתנו על-ידי המפמ"רים (מפקחים מרכזים) במפגש החשיפה.
האם על המורים לכתוב/להתאים תכנים בקורס?
לא. מדובר בתכנים של הקורס האקדמי שפותח על-ידי המוסד האקדמי ועבר התאמות לתלמידי תיכון.
מהו החזון?
כל תלמידי מערכת החינוך יסיימו את השנה הראשונה שלהם לתואר הראשון בתיכון (שליש תואר) ובעתיד אף תואר מלא.
מהי מטרת התוכנית?
משרד החינוך יוצר רצף חינוכי מגן ועד תואר לכל תלמידי מערכת החינוך (ללא קשר להישגים מוקדמים) תוכנית חדשנית שמהווה גשר בין לימודי התיכון לאקדמיה.
מה היתרונות לתלמידים?
סבסוד שנה אקדמית שעלותה כ-12 אלף שקלים (צבירת 40 נקודות זכות), קיצור זמן ההשתלבות בעבודה, פריצת שערי האקדמיה בפני תלמידים בעלי תחושת מסוגלות נמוכה, מקפצה איכותית לשירות הצבאי ולשוק העבודה.
פורסם לראשונה: 22:25, 01.05.24