לאחר שמשטרת ניו יורק פשטה אתמול בלילה (בין שלישי לרביעי) על קמפוס אוניברסיטת קולומביה ועצרה יותר מ-300 מוחים שהתבצרו בבניין "המילטון" ההיסטורי - ראש העיר ניו יורק אריק אדמס חזר על טענתו כי "תועמלנים חיצוניים" מעורבים בארגון מחאת הסטודנטים הפרו-פלסטינית בקמפוס.
דבריו, שזכו לכינוי "קונספירציית האוהלים", לוו בסרטונים שהוקרנו ברקע של אישה אפורת שיער, בלב ההמולה של אמש בין ים הכאפיות והסטודנטים במסכות. היא מתועדת שם מחלקת הוראות לסטודנטים המתבצרים ולאלה שמאגפים את הבניין. הם, בתורם, נראים כמי שמצייתים לה בקפדנות כשהיא מורה להם: "תתחילו לזוז, מצלמות לאחור, תניחו את זה כאן", ומנחה אותם לחסום את הדלתות של הבניין ההיסטורי בעזרת שולחנות וריהוט שסחבו מבפנים.
פיתיאן נותנת הנחיות למפגינים | תיעוד
(צילום: NYPD)

בשלב מסוים, כששני סטודנטים ניסו לחסום את המפגינים בגופם, האישה מורה לתעד אותם: "אנחנו מנסים לתעד אותם מתנהגים כמו נבלות" היא אומרת למצלמה. "הם מתנהגים כמו אידיוטים (Assholes). הם מנסים להרחיק את המפגינים מהבניין. זה מגוחך. זה רגע היסטורי. אנחנו מנסים לשים קץ לרצח עם בעזה".
ראש העיר אדמס הציג את האישה כליסה פיתיאן, בת 63, במקור מניו יורק וכיום תושבת טקסס. אבל האמת היא שאף אחד מהשוטרים בחדר לא היה צריך את ההיכרות עם מי שמעורבת בהפגנות אמריקניות במשך עשרות שנים. היא זוכה להגדרה "יועצת מחאה" מקצועית, נעצרה כבר למעלה מ-100 פעמים ומתגאה ביוזמה של מחאות כמו "Occupy Wall Street" (מחאת וול סטריט ההמונית בניו יורק מהעשור הקודם) והפגנות נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
המשטרה מעריכה כי לפחות מחצית מהמפגינים בקולומביה אינם קשורים לאוניברסיטה, והסרטונים של פיתיאן בפעולה מהווים מבחינתם הוכחה חותכת לכך שגורמים מקצועיים הושכרו למשימה ומנחים את תנועת המחאה.
לפי האתר שלה, פיתיאן היא אקטיביסטית שמתפרנסת מייעוץ והכשרת איגודים וקבוצות אקטיביסטיות אחרות "ביסודות ההפגנה והשיבוש" - שירות שעבורו היא גובה מעל ל-300 דולרים ליום. "כשאנשים שואלים אותי 'מה את עושה?', אני אומרת שאני יוצרת משבר, כי משבר הוא הקצה שבו שינוי אפשרי", אמרה פיתיאן בראיונות לתקשורת בעבר.
6 צפייה בגלריה
ליסה פיתיאן ברשתות החברתיות - מחגיגות היומולדת באיסטנבול באימונים לקראת המשט לעזה
ליסה פיתיאן ברשתות החברתיות - מחגיגות היומולדת באיסטנבול באימונים לקראת המשט לעזה
"אימנה את משתתפי המשט מטורקיה לעזה". פיתיאן באיסטנבול
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ליסה פיתיאן)
6 צפייה בגלריה
ראש עיריית ניויורק אריק אדמס
ראש עיריית ניויורק אריק אדמס
"תועמלנים חיצוניים מעורבים במחאה". ראש העיר ניו יורק אדמס
(צילום: SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
תיעוד פריצת כוחות המשטרה לקולומביה
(צילום: רויטרס)

פיתיאן נרתמת למען זכויות עובדים, קידום שלום וסוגיות סביבתיות, ולא אחת גם למטרות פרו-פלסטיניות: לפי פוסט בעמוד האינסגרם שלה היא חגגה את יום הולדתה לפני קצת פחות חודש באיסטנבול, שם "אימנה את המשתתפים במשט הבא לעזה", שכונה "משט המרמרה 2". ברזומה שלה, היא כותבת כי כיהנה בוועדה המארגנת של "משט החירות" לעזה ב-2011 ואמרה אז כי "הכיבוש הישראלי מלא השנאה הזה נגד פלסטין לא רק גורם נזק ומוות לפלסטינים, הוא פוגע במים, באדמה ובנשמה של הישראלים. הגל העולמי למען הצדק לא ייפסק עד שפלסטין תהיה חופשית".
פיתיאן החלה את דרכה כפעילה חברתית עוד בימי התיכון, כשהקימה עיתון מחתרתי בשם "ההוגה החופשי". היא התחילה לארגן הפגנות שהתמקדו בנושא גזענות בוושינגטון הבירה בשנות ה-80, עד שלקחה תפקיד מפתח במחאת Occupy (כיבוש וול סטריט), תנועת צדק חברתי שמחתה נגד המוסדות הפיננסיים הגדולים בארה"ב. היא נחשבה שם לדמות נערצת ובזמן שחבריה לתנועה השתלטו על הפארקים של ניו יורק ולוס אנג'לס, היא חילקה עצות לפעילים צעירים יותר על טקטיקות מחאה - החל מלבוש מגן נגד גז מדמיע ועד אסטרטגיות ארוכות טווח.
אחד הפעילים בתנועה תיאר אותה כמי שמלמדת ילדים שרוצים להיות רעים - כיצד להיות חכמים לגבי זה. "כשיש איזה קונפליקט, או שדברים לא מתנהלים כמו שאנחנו רוצים, או שלאנשים אין תוכנית ארוכת-טווח טובה, תמיד שומעים אנשים אומרים - 'לעזאזל, איפה ליסה פיתיאן?'".
6 צפייה בגלריה
ההרס שגרמו מפגינים פרו-פלסטינים באולם המילטון
ההרס שגרמו מפגינים פרו-פלסטינים באולם המילטון
ההרס בהיכל "המילטון"
(צילום: Ben Chang/Columbia University/Handout via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
ההרס שגרמו מפגינים פרו-פלסטינים באולם המילטון
ההרס שגרמו מפגינים פרו-פלסטינים באולם המילטון
(צילום: Ben Chang/Columbia University/Handout via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
מפגין פרו-פלסטיני על גג בניין המילטון
מפגין פרו-פלסטיני על גג בניין המילטון
מפגין פרו-פלסטיני על גג בניין "המילטון"
(צילום: EPA/STEPHANI SPINDEL)
6 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
המשטרה פורצת לאוניברסיטה דרך החלונות

פיתיאן עצמה הכחישה את טענות ראש העיר אדמס והמשטרה: "הו המחבלת, התועמלנית המקצועית - שמעתי את זה כל כך הרבה פעמים בחיי. הם אוהבים לשנוא אותי", הגיבה לדברים. "אני לא מארגנת את ההפגנות האלה. למעשה זה די אבסורד. הגעתי לשמור על דברים בטוחים ככל האפשר. אני יודעת שעם הסרטונים האלה קשה לאנשים מסוימים להאמין לזה, אבל זאת האמת".
לדבריה, היא הגיעה לקולומביה ביום שני אחר הצהריים כדי להעביר אימון לכ-30 סטודנטים פעילים שהתמקד בבטיחות ובלוגיסטיקה הכללית של מחאה. היא אמרה שהיא "הוזמנה באופן לא רשמי על ידי גורם שלא זכרה את שמו", ושלא קיבלה תשלום על כך. "לעזור למחאות זאת משימת חיי. אם אני יכולה לקבל תשלום על כך, אשמח. אם זה ארגון שמביא אותי להכשיר צוות, כמובן שאני רוצה לקבל שכר. אבל אם אתה מדבר על צעירים ברחוב, אני אפילו לא רוצה לקחת מהם תרומה".
היא התייחסה לכך שבחלק מהסרטונים היא נראית מגדפת את המתנגדים למחאה ואמרה כי ניסתה להרחיק אותם מהמקום כי היה ברור שלא יצליחו לעצור את המצב, אלא רק יחמירו אותו. "זה היה יותר ניסיון לשמור על רוגע ולבקש מהם בצורה רציונלית 'בבקשה, אל תהיו כאן'" - למרות שהודתה כי בשלב מסוים איבדה כלפיהם סבלנות. "זהו רגע היסטורי, אתם לא מבינים?" היא נשמעה נוזפת בהם.