"כשמחבל ענה לטלפון של בננו הלוחם וצעק 'אללה אכבר' – הבנו שחרב עלינו עולמנו"

אלרואי בן שטרית ז"ל נהרג בקרב על מוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר, כשהוא וחבריו, כולם לוחמי בלון תצפית, נלחמו מול עשרות מחבלי חמאס – עד טיפת הדם האחרונה • מאז, אביו ומשפחתו פועלים להנצחתו – כולל בפרסום מתכון המנה האהובה עליו ביותר, של קובה סלק: " הוא היה נסיך של ממש, היהלום שבכתר, אבל לקובה כבר אין את אותו הטעם"

אלרואי בן שטרית ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

יותר משבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, והפצע העצום שנחרט בלבבותיהם של בני משפחות ההרוגים והנרצחים נותר מדמם. הערב (ראשון) אותן משפחות יציינו לראשונה בעצמן את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, כשהכאב ממשיך ללוות אותן מאז אותו יום נורא שבו איבדו את יקיריהן.

אחד מאותם רבים שנהרגו באותו יום הוא סמ"ר שמעון אלרואי בן שטרית ז"ל, שנפל בקרב על מוצב נחל עוז. אחת מהדרכים שמשפחתו של אלרואי, כפי שהעדיפה לקרוא לו, בחרה להנציח אותו, היא באמצעות פרסום מתכון של המאכל האהוב עליו ביותר – קובה סלק, שאמו וסבתו נוהגות להכין – דרך עמותת "מתכון עם זיכרון", המשתפת מתכונים שחללי צה"ל אהבו תוך שהיא מנציחה את סיפורם.

מחבלים שחדרו לשדרות, ב-7 באוקטובר

"הוא מאוד אהב את המטבח ומאוד אהב לבשל, בעיקר לאפות ולהכין פיצות. היינו מכינים את המתכון לקובה סלק בדרך כלל בימי שישי, כשהוא היה חוזר לחופשה מהצבא. אבל מאז שהוא נהרג, בכל פעם שאנחנו מכינים את הקובה, אנחנו מזכירים את אלרואי ובוכים", סיפר ל"ישראל היום" רפי, אביו של אלרואי. "למרות הכל, אנחנו ממשיכים. אי אפשר לוותר, זו מסורת. הטעם הוא לא אותו הטעם, אבל אי אפשר שלא להיזכר בו".

לדבריו של רפי, אלרואי היה הילד הצעיר ביותר שלו, שנולד אחרי שלוש בנות. "הוא היה ילד חם, יפה תואר, חכם, טוב לב וערכי מאוד שהיה קשור מאוד למשפחתו, במיוחד לאחיינים שלו, אותם הוא פינק המון וקנה להם הרבה מתנות", סיפר על בנו. "היו לו המון חברים כי הוא היה מאותם אנשים שהיה ממגנט אליו אנשים אחרים. כשחבריו באו לנחם אותו אחרי שנהרג, הם סיפרו לנו שתמיד כולם רצו לשבת איתו, עד כמה היה לו חוש הומור מיוחד ואינטליגנציה גדולה, גם ברמה הרגשית".

קובה סלק לזכר אלרואי בן שטרית ז"ל, צילום: באדיבות "עמותת מתכון עם זיכרון"

"נפלו מות גיבורים"

בן שטרית היה לוחם איסוף בגדוד 414 שבחיל הגנת הגבולות, אשר סיים את הטירונות שלו בהצטיינות. בהמשך, הוא סיים קורס לוחמי בלון תצפית, והוצב במוצב פגה הסמוך לקיבוץ בארי. כחודשיים לפני 7 באוקטובר, לאחר שהוחלט לבטל את עמדת בלון התצפית במקום, הוא הועבר למוצב נחל עוז.

"בשעה 06:29, הוא וחבריו התעוררו מהאזעקות של מתקפת הרקטות והמרגמות, ובזמן שרצו למיגונית הסמוכה הם זיהו שמחבלים חודרים מוצב", תיאר רפי את המאורעות שבהן נפל בנו. "בדיעבד, גילינו כי אחד מחבריו של אלרואי התקשר אליו כדי לשאול לשלומו, והוא כתב לו שכ-20 מחבלים על טוסטוסים נכנסו אל המוצב – רק בהמשך גילינו כי המספר עמד בכלל על כ-200 מחבלי נוח'בה של חמאס".

הקרב במתחם המיגונית היה גדול, כשעל פי בן שטרית הצליחו אלרואי וארבעת חבריו (סמ"ר אמיר איל ז"ל, סמ"ר נטע בר עם ז"ל, סמל שמעון לוגסי ז"ל וסמ"ר דניאל שפרבר ז"ל) לחסל 10-8 מחבלים, אך הם היו בנחיתות מספרית לעומתם – ובסופו של דבר הם נהרגו. "הם נלחמו עד טיפת הדם האחרונה שלהם, הם נפלו מות גיבורים כדי שתושבי קיבוץ נחל עוז יוכלו לחיות", אמר. "לפי התחקיר שצה"ל ביצע, אלרואי היה האחרון שנשאר מהחמישה, וירה לעבר המחבלים תוך שהוא מטפל בפצועים ומדווח על שקורה, עד שנהרג".

אלרואי בן שטרית ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

הספקתם לדבר איתו באותו בוקר?
"לצערנו לא, הוא לא התקשר ולא שלח הודעות. בסביבות 08:45 התקשרי אליו והוא לא ענה, והופתעתי כי זה לא מתאים לו. ב-9:30 בערך דודה שלו התקשר אליו, ובצד השני ענה מחבל שצעק 'אללה אכבר" – ובאותו רגע הבנו שחרב עלינו עולמנו. ובכל זאת, מבחינתנו הוא היה נעדר, כי גם אף אחד מהצבא לא דיבר עם אף אחד מהורי הבלונאים, עד שקיבלנו את הבשורה המרה".

כ-6,000 אנשים מרחבי ישראל הגיעו להלווייתו של בן שטרית ז"ל, ומאז שנפל, בני משפחתו פועלים כדי להנציח את אלרואי ז"ל בשלל דרכים. "אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות ואירועים להנצחה. כאמור, הוא מאוד אהב לאכול ולבשל, אז שיפצנו כיתה בבית הספר שבו למד, שכעת נקרא 'המטבח של אלרואי'. אפילו מקיימים שם סדנאות מטבח. זו אחת מהדרכים הרבות שבה אנו מנסים להנציח אותו", הוסיף לספר רפי.

"הוא לא היה מבשל ביומיום, אבל כן היה עושה זאת בכישרון רב, זה ממש היה אצלו כמו סוג של אמנות. הוא היה בחור חכם ועמוק, היועץ הפוליטי האישי שלי (רפי בן שטרית היה ראש עיריית בית שאן, ע"א), התייעצתי איתו המון. הוא היה בחור טוב עם ראש כל הכתפיים, נסיך של ממש, היהלום שבכתר. קשה להספיק הרבה ב-20 שנים בלבד, אבל היו לו חיים טובים, אותם הוא מאוד אהב".

קובה סלק לזכר אלרואי בן שטרית ז"ל, צילום: קובה סלק לזכר אלרואי בן שטרית ז"ל

רכיבים להכנת הקובה סלק האהוב על אלרואי בן שטרית ז"ל:

לבצק

  • 1 ק"ג סולת מנופה
  • 2 כפות מלח
  • רבע כוס שמן
  • 3 כוסות מים

למילוי:

  • חצי ק"ג בשר טחון
  • בצל קצוץ
  • מעט מלח ופלפל
  • בצל גדול קצוץ
  • 2 גבעולי סלרי עם העלים

למרק:

  • 3 סלקים חתוכים לקוביות
  • רסק עגבניות קטן
  • 2 גבעולי סלרי קצוצים עם העלים
  • מלח ופלפל
  • פפריקה מתוקה
  • מעט סוכר
  • 2 כפיות מלח לימון

הוראות הכנה:

להכנת הקובות:

  1. מטגנים את חומרי המילוי יחד במחבת גדולה או סיר.

2. מכינים את הבצק ונותנים לו לנוח חצי שעה.

3. ממלאים את הקובות - קורצים עיגולים, ממלאים אותם וסוגרים.

להכנת המרק:

  1. מטגנים בצל וסלרי. מוסיפים רסק עגבניות, 2 מהסלקים ותבלינים.
  2. לאחר מכן מוסיפים ליטר וחצי מים. כשהמים רותחים, מוסיפים בעדינות את הקובות ומנמיכים את הלהבה.
  3. כרבע שעה לפני סוף הבישול, מוסיפים את הסלק האחרון לתוך הסיר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר