76 שנים למדינת ישראל: אלו שמות משיאי המשואות

מיוסף חדאד שפעל בחזית ההסברה ועד לאושרית חדד הפרמדיקית מאשדוד • מרמי דוידיאן אשר חילץ מאות אנשים בעוטף ועד לזמר חיים אוליאל, תושב ותיק של העיר שדרות • אלו משיאי המשואות לשנת תשפ"ד

טקס המשואות . צילום: אורן בן חקון

טקס הדלקת המשואות שייערך היום (שני) ייראה קצת אחרת. בצל פעילות צה"ל בצפון ובדרום ומתוך חשש למחאות, הטקס הוקלט ונערך מראש. המדליקים יתחלקו לקבוצות וישיאו יחד את אותה משואה.

אלה משיאי המשואות

מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-76 והמשואה החסרה לכבוד החטופים, צילום: אורן בן חקון, אתר הממשלה

משואת החטופים: כאות סולידריות עם החטופים בשבי חמאס, תבער משואה חסרה כאות לחסרים ביננו.

משואה לחטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

משואת כוחות הביטחון

סרן שביט בן משה: סרן שביט בן משה נלחם לאורך כל השבת השחורה בקיבוץ רעים ובקיבוץ חולית. בשדה הקרב הוא קיבל את הבשורה הקשה על נפילתו של אחיו, רס"ן אריאל בן משה מקריית ביאליק, אך הוא המשיך להילחם. בהמשך, הוא נפצע בקרב, עבר ניתוח ושיקום וחזר ללחימה.  

אריאל ז"ל (משמאל) ושביט, צילום: באדיבות המשפחה

ניצב אמיר כהן: ב-7 באוקטובר התעורר מפקד מחוז דרום במשטרה לצלילי האזעקות והרקטות ואז קיבל החלטה הרת גורל, שבדיעבד הצילה חיים רבים של תושבי הדרום. "אני מבין שזאת פעולת הסחה למשהו גדול יותר ואני מכריז על 'פרש פלשת', שזאת פקודה למחוז על חשד לחדירת מחבלים. משמעותה היא שכל השוטרים ולוחמי מג"ב במחוז מוקפצים למקומות מוגדרים מראש", אמר.

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, צילום: אורן בן חקון

נציג השב"כ - ע', שחיסל עשרות מחבלים וחילץ עשרות משפחות מקיבוץ כפר עזה תחת אש.

נציגת המוסד - ג', שעלתה בצעירותה מאיראן, התגייסה למוסד, וכיום פועלת כמומחית לגיוס יעדים במדינות היעד, ובייחוד באיראן. חלק מהסוכנים שאותם גייסה ג' השתתפו במבצעים אסטרטגיים של המוסד וביניהם מבצעים שהיו קשורים בפעילויות מול איראן מאז פרוץ המלחמה.

משואת כוחות ההצלה

אושרית חדד: פרמדיקית מד״א מתחנת אשדוד. תושבת נתיבות, בת 22. יצאה בבוקר 7 באוקטובר לטפל בפצועים, והקימה יחד עם צוותי מד"א בית חולים שדה בצומת תשובה, שם טיפלו בעשרות פצועים במשך שעות תוך סיכון חיים.

אושרית חדד, צילום: עמוד הפייסבוק של מד"א

ד"ר תמר שלזינגר: ד"ר שלזינגר ,מתנדבת באיחוד הצלה, ליוותה בטלפון במשך 12 שעות את מיכאל ועמליה עידן, שהוריהם רועי עידן ז"ל ורעייתו סמדר ז"ל נרצחו, ואחותם הקטנה אביגיל נחטפה לעזה.

ד"ר תמר שלזינגר, צילום: איחוד הצלה

נורית אירן כהן: תשיא משואה בערב יום העצמאות לכבוד מתנדבי ארגון זק"א, שהתגייסו למשימת איתור וזיהוי הגופות ב-7 באוקטובר.

נורית אירן כהן, צילום: זק"א

לוחם האש יואל דמרי: בבוקר שמחת תורה היה דמרי בחופשה בביתו שבאשקלון. כשהבין את חומרת המצב מיהר לצאת עם ציודו המבצעי בתחנת נתיבות. עקב חדירת המחבלים וירי הרקטות דמרי נסע בדרכים עוקפות, עד שהגיע אל התחנה בשעה 8:15, שם העביר תדריך מהיר לכבאים שבנקודה.

לוחם האש יואל דמרי, צילום: כבאות והצלה לישראל

משואת המחלצים

יוסף אלזיאדנה: נהג המיניבוס אלזיאדנה נסע לתוך התופת במסיבת הטבע ברעים, וחילץ כ-30 מבלים יהודים שברחו מהמחבלים.

יוסף אלזידאנה, צילום: ללא קרדיט

הרב שחר בוצחק: בבוקר שמחת תורה לקח הרב שחר את נשקו האישי ויצא במהירות כדי לסייע לחבריו. בדרך חבר לחייל בחופשה, נהוראי סעיד ז"ל, ולמאבטח שב"כ. באותה השעה כבר פלשו חוליות מחבלים לאופקים והשלושה נתקלו באחת מהן. בקרב היריות שהתפתח נהרג נהוראי, והרב בוצחק נפצע ברגלו. תוך שהוא ממשיך להילחם, הרב שחר שמר על קור רוחו, עדכן בטלפון את חברי קהילתו באופקים, את רבש"ץ מבטחים ואת בני משפחתו ואף ארגן בעצמו את פינויו לבית החולים.

הרב שחר בוצחק,

רמי דוידיאן: במשך ארבע יממות התרוצץ רמי דוידיאן בין נקודות ציון שנשלחו אליו כדי לחלץ מאות אנשים שהתחבאו ממחבלים בין העצים, בוואדיות ובפרדסים. באחת הפעמים אף התחזה לחמאסניק כדי להוציא מידיהם בחורה שכבר נחטפה.

רמי דוידיאן, צילום: לירון מולדובן

טלי נחום: בתוך המהומה והבלבול הכללי היא פעלה בתושייה רבה, זיהתה רכב שננטש והשתלטה עליו, כשהיא מחלצת איתה ניצולים רבים נוספים מהמסיבה. טלי הצליחה להציל 14 אנשים שחלקם נתלו על החלונות והגג בדרך למקום מבטחים.

טלי נחום, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

משואת כיתות הכוננות

ענבל ליברמן: ליברמן קיבלה בשבת את הידיעות על ההתקפות, ומאז פעלה באומץ לב מרשים והרואי כאשר הנחתה את כיתת הכוננות של קיבוץ ניר עם, הכינה תוכנית עבודה להגנה על הקיבוץ, יצרה מארבים למחבלים והעמידה גברים חמושים על הגדר של הקיבוץ.

ענבל ליברמן, צילום: ללא קרדיט

ברק שלום: שלום, תושב קיבוץ עלומים, עמד בבוקר 7 באוקטובר בראש כיתת כוננות מצומצמת של 12 מתנדבים. על אף הנחיתות המספרית והחוסר בתחמושת הצליחו ברק וחבריו, יחד עם עוד שלושה חיילים שהצטרפו ללחימה, להתארגן ולהתייצב כחיץ בין מרצחי חמאס לבין הבתים הראשונים בעלומים.

אביחי אליה: אליה, אב לחמישה העובד בפרקליטות המדינה, שמע בבוקר שמחת תורה על הקרבות העזים, לקח נשק וקפץ מבלי שנקרא, יחד עם תשעה מחבריו מחוות יאיר ויישובי השומרון, כדי להציל חיים.

הרב צאלח אליהו, צילום: באדיבות המשפחה

טל לויט: חקלאי, חבר כיתת הכוננות של מטולה, שביתו נפגע מפגיעה ישירה של טיל לבנוני, זמן קצר אחרי שיצא ממנו. יחד עם בני משפחתו וחבריו מכיתת הכוננות של המושבה, לויט ממשיך להילחם על הגנת המושבה. 

חבר כיתת הכוננות טל לויט, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

משואת חזית ההסברה

יוסף חדאד: בן למשפחה ערבית נוצרית מחיפה, התנדב לשירות קרבי בצה"ל, שירת כמפקד ונפצע קשה במהלך מלחמת לבנון השנייה. מאז פרוץ המלחמה בשמחת תורה, החל חדאד במסע הסברה נרחב ברשתות החברתיות כשהוא חושף את פשעי חמאס. תכניו אפשרו למיליונים רבים להיחשף לפניה האמיתיות של החברה הישראלית. חדאד ממשיך באומץ במאבקו להשמעת קולה של ישראל, למרות איומים רבים על חייו.

יוסף חדאד, צילום: אנצ'ו גוש-ג'יני

אלה קינן: בלוגרית טיולים ומשפיענית רשת, שהסבה עם פרוץ המלחמה את כל פעילותה ברשתות החברתיות לטובת המאבק ההסברתי. קינן יצרה וקידמה את ההאשטג HamasIsISIS# שתפס תאוצה בכל העולם. גולת הכותרת של פעילותה היא ניהולה של רשת עולמית, בת עשרות אלפי מתנדבים, אשר תפקידם להגיב באופן מיידי לאירועים ולחולל באמצעותם תהודה למסרים ולתכנים שמייצגים את הסיפור הישראלי.

אלה קינן, טבעה את המשוואה שלפיה "חמאס זה דאעש", צילום: ללא קרדיט

נת'ניאל בוזוליץ': שחקן טלוויזיה ומשפיען אוסטרלי, תומך נלהב של מדינת ישראל. עמוד האינסטגרם הפופולרי שלו מנגיש למיליוני עוקבים את סיפורה של ישראל ואת נקודת המבט הישראלית. במהלך ביקורו בארץ, פרסם בעמוד האינסטגרם שלו פוסטים רבים בנושא הטרור הפלשתיני וטבח שמחת תורה ברשתות החברתיות.

השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' בהפגנה לשחרור החטופים בת"א, צילום: גדעון מרקוביץ'

משואת המגן

בועז לוי: ממובילי פרויקט החץ ותפיסת ההגנה השכבתית. הוא כיהן כמהנדס הראשי וראש תוכנית חץ במל"מ והוביל למבצעיות חץ 2 והמצאת חץ 3. הוא כיהן כמנהל מפעל ההגנה האווירית וכראש חטיבת הטילים והחלל, וכיום הוא מנכ"ל התעשייה האווירית לישראל.

מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי בוועידת המחר של "ישראל היום", צילום: גדעון מרקוביץ

תא"ל (במיל') פיני יונגמן: שירת במערך ההגנה האווירית. הוא ממייסדי מערכות כיפת ברזל וקלע דוד וממובילי התוכנית. כיום הוא ראש חטיבה במערכות ההגנה האווירית ברפאל.

פיני יונגמן, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אל"מ (במיל') שאול לוי: ממייסדי מערך השליטה והבקרה של מערך החץ בחברת אלביט. הוא הקדיש את חייו המקצועיים לפיתוח מערכת ההגנה ומהווה אורים ותומים בתחום ההגנה האווירית.

אל"מ (במיל') שאול לוי,

משואת התקווה

אורי מגידיש: נחטפה ממוצב נחל עוז. היא שרדה 23 ימים בשבי בעזה, עד שחולצה במבצע נועז של צה"ל ושב"כ. אחרי תקופת התאוששות קצרה, אורי בחרה לשוב ולהמשיך את שירותה הצבאי, היא ממשיכה להילחם למען אחיותיה ואחיה שבשבי, ומספרת את סיפורה ואת סיפורם לעולם כולו.

החיילת אורי מגידיש ונשיא המדינה, צילום: אבי קנר

ורדה פומרנץ: אל"מ (מיל') פומרנץ הייתה קצינת הנפגעים בפועל של חטיבת גולני בקרבות מלחמת יום הכיפורים. מאז היא משרתת במערך הנפגעים של צה"ל ואף עמדה בראשו. ורדה טיפלה במסגרת תפקידיה בצה"ל במשפחות החללים, הנעדרים והשבויים וביצעה זאת במסירות גדולה כמשימת חייה. במבצע צוק איתן נפל בקרב בנה דניאל ז"ל, לוחם גולני. עם פרוץ המלחמה התנדבה לשרת בצוות הממונה על החטופים והנעדרים ועמדה בקשר עם משפחות הנעדרים והחטופים, תוך טיפול ותמיכה בהם מאז ועד עתה.

אל"ם (במיל') ורדה פומרנץ, צילום: אורן בן חקון

סגן אלוף ליאת נפש: קצינת נפגעים במילואים. מערך הנפגעים של צה"ל מלווה את משפחות החטופים, החללים והפצועים בגוף ובנפש בכל היבט, והוא חלק מהמאמץ הלאומי להשבת החטופים, לליווי הפצועים, לכבוד החללים ולדאגה לבני המשפחות. ליאת עצמה היא יתומת צה"ל, בתו של רב סמל ראשון ראובן נפש, שנפל בעת מילוי תפקידו כקצין נפגעים.

ליאת נפש, צילום: דובר צה"ל

משואת הרפואה והשיקום

ענת בן דור: ענת, נשואה לפצוע מלחמה, מטפלת בפצועי מלחמה בשיקום אורתופדי כבר עשור. היא מובילה את השיקום האורתופדי בשיבא ומטפלת בעצמה בפצועים הקשים ביותר, קושרת איתם קשר מיוחד ומסייעת להם למצוא בתוכם את הכוחות להתמודד עם קשיי השיקום.

ענת בן דור, צילום: שיבא תל השומר

גאיה צוברי: שירתה בקרבות בעזה כפרמדיקית במילואים בגדוד שריון. באחד הקרבות יצאה גאיה מנגמ"ש הרפואה כדי לטפל בפצועים ונפגעה מירי. היא מוגדרת כלוחמת הפצועה קשה ביותר במלחמה. בימים אלה היא משתקמת מפציעתה בבית החולים שיבא.

גאיה צוברי, צילום: אריק סולטן

ד"ר דן שוורצפוקס: מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע. קלט בבוקר שמחת תורה יותר מ-750 פצועים וממשיך ללוות רבים מהם עד היום.

נשיא צ'אד עם ד"ר דן שוורצפוקס וד"ר אגנטה גולן, צילום: דודו גרינשפן

ד"ר דקלה מצליח: רופאה מבית החולים ברזילי באשקלון וקצינה בדרגת סרן במילואים. בשמחת תורה טיפלה בעשרות מפצועי הטבח בחדרי ההלם ובחדרי הניתוח. אחרי שלושה שבועות עזבה את עמיתיה בבית החולים לתקופה של חצי שנה, וטיפלה תחת אש בחבריה לנשק בגבול הצפון, בלב חאן יונס ובג'נין.

ד"ר דקלה מצליח, צילום: דוברות ברזילי

הרב יוסף ערבליך: בעמותה שהקים, "למענכם", פעילים כ-160 מומחים בכל תחום רפואי, לרבות מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ופרופסורים בעלי שם, אשר מתנדבים על בסיס זמן פנוי לטיפול בתיקים רפואיים מורכבים, ובהם פצועי צה"ל רבים.

"נתן מענה לצרכי השעה": הרב יוסי ערבליך, צילום: ללא

משואת הניצחון והרוח

איריס חיים: אמו של יותם חיים, שנחטף לעזה בשמחת תורה ונהרג בשוגג מירי חיילי צה"ל ברצועה עקב טעות בזיהוי. מיד אחרי האסון שלחה איריס מסר מוקלט לחיילים שירו בשוגג בבנה, שבו הזדהתה עם כאבם, חיזקה אותם בלחימה וחיבקה אותם. מאז היא פועלת בכל דרך לחזק את רוח העם ולקרוא לאחדות.

"פעלה בחמלה". איריס חיים, אמא של יותם שנחטף ונהרג בשוגג על ידי כוח צה"ל, צילום: אריק סולטן

עזרא יכין: בן 95 מירושלים. היה לוחם בלח"י והשתתף בקרבות מלחמת העצמאות ובהם ניסיון הפריצה לעיר העתיקה, שבמהלכו נפצע קשה. יותר מ-50 שנה שהוא מנחיל את מורשת הקרב של צה"ל באמצעות ספרים, הרצאות ואינספור מפגשים עם חיילים. עם פרוץ המלחמה התגייס שוב למילואים, והיה למילואימניק המבוגר בתולדות המדינה.

רס"ר עזרא יכין בן ה-95, צילום: דוברות הדסה

רביב כנר: הזמר האהוב הוא לוחם במילואים ביחידת אגוז, שמתמודד עם הלם קרב בעקבות שירותו הצבאי. התגייס עם פרוץ המלחמה למילואים ושירת בגבול הצפון ובעזה. רביב מייצג את האמנים הרבים שמשרתים במילואים כלוחמים וכתומכי לחימה ונותנים השראה לכולנו, ואת אלפי המתמודדים בכל יום עם מחירה הנפשי של המלחמה.

רביב כנר, צילום: משה בן שמחון

עברי לידר: מהאמנים המשפיעים במוזיקה הישראלית. התגייס מיד עם פרוץ המלחמה לחזק את הציבור הישראלי. יחד עם צוות הנגנים שלו יצא בכל יום להופעות בכל רחבי הארץ. לידר מייצג את אמני ישראל הרבים והצוותים הטכניים שהתגייסו להופיע ולרומם את הרוח באלפי הופעות בפני לוחמים בקו האש ובשטחי הכינוס, ליד מיטות הפצועים, במלונות התושבים המפונים, בבתי הקברות, ולהבדיל בשמחות שנערכו בצל המלחמה.

עברי לידר, צילום: קוקו

חיים אוליאל: בן שדרות, יוצר מוסיקה בעיר הדרומית כבר שנים רבות. יחד עם בני עירו הוא מתמודד כבר שנים עם אתגרי החיים בעיר תחת האיום התמידי מעזה. בשמחת תורה הוא פונה מהעיר ולאחרונה שב אליה, מתוך החלטה נחושה להתמודד ולצמוח גם מתוך השבר הגדול. הוא מייצג את יוצרי התרבות ביישובי הנגב המערבי, שממשיכים ליצור למרות הכל.

"הפקירו אותנו". חיים אוליאל, צילום: שני אפרת

משואת הנתינה

בת שבע דדון: הקימה יחד עם חברותיה במועצה האזורית שדות נגב את ''החמ"ל הקהילתי''. באמצעות מיזם זה, כ-80 מתנדבות מכל הגילים הגיעו מדי יום והכינו כ-2,000 מנות שחולקו באמצעות מתנדבים לכוחות הביטחון בכל הארץ ואף לתוך רצועת עזה. הן גייסו תרומות רבות מעסקים אזוריים ותושבים לצורך מימון ההוצאות, הקימו מערך שינוע אדיר שהגיע לאסוף ולחלק את המנות.

בת שבע דדון, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מרים כהן: אם לתשעה ממושב טפחות שבצפון. מתנדבת בולטת בפרויקט "טעימא", בשיתוף חיל הלוגיסטיקה של צה"ל שבו היא מגיעה פעמיים בשבוע למוצבים של צה"ל ומבשלת ללוחמים אוכל טריפולטאי ביתי אותנטי. מאז שהתחילה הלחימה בצפון והגישה למוצבים לא הייתה אפשרית כהן הקימה בביתה "חמ"ל בישולים", שם היא מבשלת כמויות גדולות של אוכל ושולחת אותו ברכבים פרטיים למאות לוחמים בגזרה הצפונית.

חן ארבלמרינברג: ממייסדות "פורום נשות המילואימניקים", שנוסד במהלך המלחמה על ידי נשות מילואימניקים למען נשות מילואימניקים ומונה כבר יותר מ-6,000 נשים שתומכות זו בזו בהתמודדות עם הדאגה, הבדידות והעומס הכפול בהעדרו של בן הזוג. הפורום פעיל בעשרות תחומים - מסיוע אישי ומיצוי זכויות לנשות אנשי מילואים ועד לקידום חקיקה ומתן מענה לאתגרים הרבים שעימם מתמודדות משפחות אנשי המילואים.

בסמה הנו: בת הכפר הדרוזי ג'וליס בצפון, מסעדנית ואלמנת צה"ל. בעלה, מרסל ח'יר, נפצע קשה בפעילות מבצעית בשומרון במהלך שירות מילואים בשנת 2003. הוא היה מאושפז במשך 13 שנים, עד שנפטר בגיל 45. בנה של הנו משרת במילואים כלוחם שריון בעזה.

שיר גולדשטיין: הקימה עם פרוץ המלחמה את חמ"ל המתנדבים של ארגון המתנדבים הלאומי בחירום "לב אחד" בתל אביב ובגוש דן. במשך שלושה חודשים הפעיל החמ"ל כ-1,000 מתנדבים ביום, זאת בנוסף לאלפי המתנדבים שפעלו במסגרת החמ"לים האחרים של ארגון לב אחד ברחבי הארץ - במלונות המפונים, בפעילויות לנוער ולמבוגרים, ובמתן מענה לאינספור צרכים שעלו מן השטח. בהמשך לפעילות החמ"ל הקימו שיר וחבריה את מרכז הנוער "קומו" - מרכז לנוער מפונה בת"א, שנותן מענה לעשרות בני נוער מפונים מהדרום והצפון.

צילית יעקבסון: מייסדת ויושבת ראש ארגון בת מלך, עוסקת כבר שנים בסיוע לנשים הסובלות מהתעללות על ידי בעליהן. עם פרוץ המלחמה הפכו צילית ובן זוגה מאיר את חברת התרופות שבבעלותם לחמ"ל סיוע לוגיסטי לחיילי צה"ל ותושבי הדרום. זאת בשעה ששני בניהם הגדולים מגויסים למילואים בצפון ובדרום. חמ"ל הסיוע של מאיר וצילית, שפעל בתיאום עם מערך הלוגיסטיקה של צה"ל, רכש והעביר לשטח ציוד חיוני בהיקף של מיליוני דולרים.

משואת התפוצות

הרב דיוויד מאייר: מנכ"ל PaJeS (Partnerships for Jewish Schools), יותר משלושה עשורים הוא פועל בתחום החינוך ומקדם חדשנות ויזמות בעולמות החינוך היהודי. הוא מרצה בפני קהלים רבים ברחבי העולם ופעיל בתחום המאבק באנטישמיות בבריטניה ארץ הולדתו ובעולם כולו, באמצעות פעילות ציבורית והקמת תכניות חינוכיות בתחום. מאז שמחת תורה הגביר הרב מאייר את פעילותו במאבק באנטישמיות המתגברת, מתוך תובנה שהחינוך הוא אחד הכלים המרכזיים להיאבק בגזענות באנטישמיות.

דברה סילברסטין: חברת מועצת העיר היהודייה היחידה של שיקגו, העיר השלישית בגודלה בארצות הברית. היא נעזרת במעמדה הייחודי בכדי לתמוך ציבורית בישראל ולהעלות את המורל והגאווה היהודית בשיקגו. בהובלתה של סלברסטין שיקגו הייתה העיר הגדולה הראשונה שגינתה את חמאס אחרי הטבח בשמחת תורה והביעה תמיכה בישראל ובזכותה להגן על עצמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר