סערה בבריכה: מה עורר את זעמו של נשיא תוניסיה?

קייס סעיד החליט לפטר בכירים בהתאחדות השחייה הלאומית אחרי שהסתירו את סמל המדינה באחת התחרויות • הסיבה: סנקציות של הסוכנות העולמית למאבק בסמים בספורט

נשיא תוניסיה, קייס סעיד. צילום: רויטרס

מה קורה בתוניסיה? השבוע הנשיא התוניסאי קייס סעיד זעם על איגוד השחיינים המקומי בעקבות הסתרה של דגל המדינה בתחרות והחליט לפטר שורה של בכירים.

בתחילת מאי אישרה הסוכנות העולמית למאבק בסמים בספורט כי תוניסיה הפרה את הקוד העולמי והטילה עליה סנקציות. בארגון הבינלאומי הסבירו כי המשמעות היא שתוניסיה לא תוכל לארח תחרויות אזוריות או יבשתיות או עולמיות. כמו כן, המדינה לא תוכל להניף את הדגל שלה במשחקים האולימפיים עד לקבלת תחום השיפוט של הסוכנות למלחמה בסמים.

על פי ההודעה, תוניסיה לא הצליחה ליישם את הקוד של 2021 במשחקים. כמה ימים לאחר מכן השלטון בתוניסיה דווקא עדכן את השינויים בחוק שדרשה הסוכנות, אך זו לא הודיעה על הסרת הסנקציות. מבחינת תוניסיה מדובר בבעיה קשה, שכן המדינה מתכננת לשלוח כ־80 ספורטאים לאולימפיאדה שתתקיים הקיץ בצרפת.

טוניסיה מסובכת לקראת האולימפידה בפריז, צילום: אי.אף.פי

באולימפיאדה הקודמת בטוקיו 2020 הנבחרת חזרה עם מדליית זהב לאחד השחיינים שלה איוב אל-חפנאווי ומדליית כסף לשחקן הטאקוונדו ח'ליל אל-ג'נדובי.

אלא שביום שישי האחרון הסיפור הסתבך וקיבל תפנית פוליטית: באחת התחרויות הבינלאומיות הוסתר דגל תוניסיה בהתאם לסנקציות שכאמור, לא הוסרו. ברשתות החברתיות הופצו תמונות של הדגל התוניסאי, שהוסתר על ידי בד אדום במהלך אליפות המאסטר בשחייה. בהתאם לכך, הגולשים הביעו תרעומת על "ההשפלה הלאומית".

הנשיא התוניסאי קייס סעיד לא נותר חייב. בעקבות הסתרת סמל תוניסיה, הוא החליט לפזר את משרד התאחדות השחייה לאלתר ולפטר שורה של בכירים - ביניהם מנכ"ל הסוכנות המקומית למאבק בסמים בספורט. כבר באותו ערב, סעיד הגיע לביקור בבריכת השחייה והפיץ סרטון וידאו זועם שלו, שבו הוא דאג להנפת הדגל ולהשמעת ההמנון. "אין מקום לסובלנות כלפי דבר כזה. תוניס נמצאת לפני הוועדה האולימפית ולפני כל וועדה אחרת", הוא אמר מאוחר יותר, בישיבה שערך עם ראש הממשלה אחמד אל-חשני.

הסיבה לחגיגה התקשורתית היתה די שקופה. סעיד עומד להתמודד שוב בבחירות לנשיאות שיתקיימו השנה במדינה. הסערה שחולל על הדגל מעידה על הקמפיין שהוא הולך להוביל: תוניסיה נגד העולם. כך, למשל, באזכרה לנשיא תוניסיה המנוח אל-חביב בורקיה אמר סעיד לפני חודש כי "תוניסיה מנהלת מלחמת הישרדות נגד אלו שרצו להפיל את המדינה אחרי 14 ינואר 2011 (האביב הערבי - ש"ק) ולפוצץ אותה מבפנים. אבל התוניסאים והתוניסאיות הוכיחו שהם מודעים לקונספירציה נגדם".

מאז שנבחר סעיד הספיק לפזר את הפרלמנט, להורות על מעצר של שופטים ולרכז את מרבית הסמכויות השלטוניות בידיו. במקביל, הוא מורה לעצור מתנגדי שלטון ועיתונאים שמבקרים אותו. יתר על כן, סעיד רמז כבר כי ימנע מפוליטיקאים שונים להתמודד לבחירות. למרות זאת, הוא עדיין רואה חשיבות באהדה של חלק ניכר לפחות מהתוניסאים.

אז האינטרס של סעיד די ברור, לנבחרת האולימפית של תוניסיה זה כבר פחות יעזור בפריז 2024.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר