למרות המלחמה באוקראינה: נציגים ממוסקבה הוזמנו לאירועי 80 שנה לפלישה לנורמנדי

אף שוולדימיר פוטין עצמו לא יגיע לאירוע, בלונדון כינו את ההזמנה "מטרידה" • דיפלומטי אירופי: פריז תפסה את כולם בהפתעה גמורה • בכיר בוושינגטון ניסה למצוא היבט חיובי: "אולי יזכיר לרוסים שפעם הם נלחמו בנאצים ממשים, לא אלה שהם המציאו באוקראינה"

מטוסים היסטוריים של חיל האוויר המלכותי באירועי 70 שנה לפלישה (ארכיון). צילום: GettyImages

קצת פחות משלושה שבועות לפני ציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי, צרפת, המאחרת את החגיגות, מעוררת אי נחת גדול במערב. הסיבה: פריז החליטה להזמין נציגים מרוסיה – למרות הפלישה הרוסית לאוקראינה, ועל אף שפריז עצמה היא בעלת ברית של קייב.

רישי סונאק פותח את אירועי 80 שנה לפלישה לנורמנדי | רויטרס

בכירים מבריטניה, מארה"ב ומשתי מדינות נוספות, שהיו בעלות ברית במלחמה נגד הנאצים, אמרו כי המהלך מטריד ומעורר שאלות לגבי הפרוטוקול הדיפלומטי. שני בכירים בוושינגטון אמרו ל"פוליטיקו" כי ארה"ב אינה מרוצה מההזמנה. "זו זכותה של צרפת, שמארגנת את אירוע ההנצחה", אמר אחד מהם. "אולי הדבר יזכיר לרוסים שפעם הם באמת נלחמו בנאצים ממשיים, לא באלה שהם המציאו באוקראינה".

מקרון. לאחרונה מוביל דווקא קו ניצי כלפי רוסיה, צילום: אי.אף.פי

דיפלומט ממדינה אירופית אמר כי ההזמנה של הרוסים, גם אם לא ברור מי יהיו הנציגים בפועל, "תפסה את כולם בהפתעה גמורה". "בפריז שמרו את הדיונים בחדרי חדרים", הוסיף.

נציג רשמי של הממשלה בלונדון היה חריף יותר. לדבריו, הזמנת הרוסים היא מהלך "מטריד", והוא מצטרף לאירוח בעל בריתו של הקרמלין, נשיא סין שי ג'ינפינג, החודש בפריז, וכן נוכחות של שגריר צרפת ברוסיה, פייר לוי, בטקס ההשבעה של פוטין. "נראה שהנשיא מקרון רואה את עצמו נישא מעל כולם", אמר.

פוטין עצמו לא הוזמן לצרפת, אבל בטקס צפויים להשתתף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מלך בריטניה צ'ארלס השלישי, וקנצלר גרמניה, אולף שולץ.

ארמון האליזה לא הגיב לבקשת התגובה של "פוליטיקו". הגוף המארגן את אירועי ההנצחה, מיסיון ליברסיון, מסר מצדו: "בניגוד לקרמלין, צרפת איננה עוסקת בשכתוב פוליטי של ההיסטוריה. באופן היסטורי, צרפת תמיד הזמינה מדינות שחייליהן השתתפו בנחיתה על חופי נורמנדי. בעבר נמסרו הזמנות גם לפדרציה הרוסית".

חיילי חי"ר אמריקנים פורקים מהנחתות לעבר אחד החופים בנורמנדי, 6 ביוני 1944, צילום: אי.פי

תזכורת: עם תחילת מבצע "ברברוסה" ביוני 1941, הפכה בריה"מ לבעלת ברית של בריטניה וארה"ב במאבק נגד הרייך השלישי. ב-6 ביוני, היום הראשון של הפלישה לנורמנדי ("מבצע אוברלורד"), נחתו בחופי צרפת 156 אלף חיילים של בעלות הברית המערביות. הצלחת הפלישה בתום כמעט חודש של קרבות הייתה מפתח למיטוט החזית המערבית של גרמניה הנאצית והאיצה את קריסתה במלחמה. 47 שנה מאוחר יותר, עם פירוק בריה"מ, הפכה רוסיה ליורשת הלגלית שלה.

70 שנה לפלישה, 2014: פוטין עובר מאחורי נשיא ארה"ב דאז אובאמה והמלכה אליזבת, צילום: רויטרס

ולדימיר פוטין השתתף בציון 60 שנה לפלישה לנורמנדי, ואף באירועי 70 שנה, שנערכו חודשים בודדים לאחר "סיפוח" חצי האי קרים האוקראיני לרוסיה.

דרך אגב, ההחלטה הצרפתית להזמין נציגים רוסים מפתיעה גם משום שהנשיא מקרון מוביל בחודשיים האחרונים קו ניצי במיוחד נגד מוסקבה בתוך האיחוד האירופי, ואף לא שלל שיגור של כוחות צרפתיים לאוקראינה, אם תהיה פריצה של החזית בידי הרוסים וקייב תבקש עזרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר