בשבועות האחרונים נאלץ צה"ל לפשוט שוב על מקומות ברצועת עזה שכבר טופלו וטוהרו בשבעת חודשי המלחמה הראשונים, ובצה"ל נשמעת ביקורת כי הסיבה לכך היא היעדר החלטה של הדרג המדיני על חלופה שלטונית לחמאס. אמש (שלישי) הביקורת הפכה פומבית, כשדובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשאל בהצהרה ממעבר כרם שלום על הנושא והשיב: "זו שאלה לדרג המדיני. אין ספק שחלופה לחמאס תייצר עליו לחץ, אבל זו שאלה לדרג המדיני".
הגרי ביקר אתמול עם הרמטכ"ל הרצי הלוי את הכוחות ברפיח, בימים שבהם המבצע שם עוד נותר מוגבל בלחץ אמריקני, ומתמקד כרגע בפאתיה המזרחיים של העיר. "במהלך יום הזיכרון ויום העצמאות חיסלנו 100 מחבלים בעזה", עדכן הגרי, "מאז תחילת הפעילות ברפיח הכוחות חיסלו כ-100 מחבלים, השמידו משגרים, איתרו כעשרה תוואי תת-קרקע ואיתרו אמצעי לחימה רבים ובהם גם טילים נגד טנקים, רקטות, מטענים ועוד".
הגרי במעבר כרם שלום, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
מסר מצה"ל - לדרג המדיני. הלוי ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הגרי הוסיף כי אחרי ביקורו במזרח רפיח, מסר המפקדים הבכירים היה ברור. "הם הביטו אל הרמטכ"ל ואמרו לו 'יש חטופים גם במרחב רפיח, אנחנו נחושים לעשות הכול, כל מה שיידרש כדי לייצר את התנאים שישובו אלינו הביתה במהרה'". במהלך יום הלחימה נפצעו 13 לוחמים, בהם ארבעה שפונו לבתי החולים במצב קשה. "אנו פועלים בנחישות, יסודיות ותחבולה תוך שמירה על ביטחון כוחותינו כמשימה מרכזית", אמר דובר צה"ל.
בצל המחלוקות על פעולת צה"ל ברפיח עם ארה"ב, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן יגיע לישראל. כך לפי גורמים אמריקנים. סאליבן יבקר גם בסעודיה, ברקע המגעים להסכם נורמליזציה עם ישראל עוד לפני הבחירות בארה"ב בשלהי 2024.
גורמים בישראל ובארה"ב היו אמורים לקיים דיונים נוספים סביב המבצע ברפיח, אך חלפו שבועות מבלי שנקבע תאריך חדש. "אנחנו מתכוונים להמשיך לנהל שיחות עם ממשלת ישראל", אמרה דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, בתדרוך לעיתונאים, "השיחות האלה נמשכות והן היו בונות", ציינה.
2 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
יגיע לישראל. סאליבן
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
תיעוד: מחבלים במתחם אונר"א
(צילום: דובר צה"ל)

דקות לפני הצהרתו של הגרי, צה"ל פרסם תיעוד חריג ממזרח רפיח, שנתפס במצלמת רחפן בשבת האחרונה. בתיעוד נראים מחבלים עומדים בסמוך לרכבי או"ם, ולאחר מכן גם פותחים באש לעבר אזרחים - וכל זה בתוך מתחם לוגיסטי של אונר"א.
"במהלך פעילות של כוחות חטיבת גבעתי תחת אוגדה 162, בסוף השבוע מזרחית לרפיח, זוהו מחבלים במתחם הלוגיסטי המרכזי של סוכנות אונר"א לצד רכבי או"ם", נמסר מצה"ל. "בתיעוד ניתן לראות כמה מחבלים בסמוך לרכבי או"ם ובאזור המתחם המחסנים הלוגיסטיים של הארגון, המהווים ציר מרכזי לחלוקת הסיוע מטעמו ברצועה - ומבצעים ירי במתחם של הארגון במזרח רפיח".
הצבא הוסיף כי "בעקבות האירוע החריג נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים העבירו לבכירים בקהילה הבינלאומית את הממצאים שבידי צה"ל, וקראו לאו"ם לבצע בירור דחוף של הנושא. בנוסף, בשיחה הזהירו נציגי מתפ"ש על הימצאות המחבלים במרחב, לצד חומרת הסכנה שיש בנוכחות המחבלים במתחם המרכזים הלוגיסטיים למען המשך השמירה על מתקני הארגון". בנוסף מסר הצבא כי "צה"ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי לטובת חלוקת הסיוע לתושבי הרצועה".
התיעוד שפרסם אמש צה"ל מגיע בצל ביקורת בינלאומית על תקרית שבה עובד ארגון הבריאות העולמי (WHO) - שפועל תחת האו"ם - נהרג בתקיפה אווירית ברפיח. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה אמש כי "ארה"ב מודאגת מכך מאוד. יש להגן על עובדים הומניטריים בעודם ממשיכים בעבודתם מצילת החיים. אנו מצטרפים לקריאות לחקירה מלאה של האירוע הזה".
לפי צה"ל, "חקירה ראשונית מצביעה על כך שרכב של האו"ם נפגע בשטח שהוכרז כאזור לחימה פעיל. לצבא לא נודע על מסלול הרכב. נסיבות התקרית נמצאות בבדיקה".
פורסם לראשונה: 21:11, 14.05.24