רה"מ נתניהו: "זה או קיום ישראל - או כיליון, טבח ושעבוד, אך המחיר כבד מאוד"

ב-11:00 נשמעה צפירת זיכרון בת שתי דקות ומיד אחריה החל הטקס הממלכתי בהיכל הזיכרון במעמד ראשי המדינה • בשעה 13:00 נערך בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה • נתניהו: "הכאב נמצא בכל מקום אבל כך גם האור"

בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בהר הרצל. צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל החל הבוקר (שני) בשעה 11:02 בהיכל הזיכרון בהר הרצל, לאחר צפירת דומייה בת שתי דקות.

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

הטקס בהר הרצל התקיים במקביל לטקסי זיכרון בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, ומשתתפים בו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והרמטכ"ל רא''ל הרצי הלוי.

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

אירועי יום הזיכרון 2024 לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה נפתחו אמש (ראשון) בשעה 20:00, בצפירה בת דקה. השנה זוכרים אזרחי ישראל את 25,040 הנופלים, מתוכם 760 חללים שנוספו אשתקד, 711 חללים מפרוץ המלחמה. לפי נתוני הביטוח הלאומי 5,100 אזרחים ואזרחיות נרצחו בפעולות טרור, 834 מתוכם השנה במלחמת חרבות ברזל.

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

ראש הממשלה נתניהו: "מכובדיי כולם ובראשם אחי ואחיותי למשפחת השכול, משפחה שמונה יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, בדואים, צרקסים, משפחתי שלי, אני מתגעגעת אליך כמו פרח שצמא למים".

"כך אמרה אלמנתו של תומר גרינברג, תומר היה מפקד גדוד 13 של גולני, הוא לחם בקרב ברצועת עזה, הוסיף לדבריה הרב משה גרנות, שבנו נפל בגבול הצפון, הנר כבה הכאב שורף אבל האור נשאר והוא ילך ויגדל. הכאב נמצא בכל מקום, אבל כך גם האור".

"בימי השבעה, סרן רותם לוי שנפל בקרב, סיפר אחד מחייליו במהלך הלחימה לא הצלחתי להדליק את מקל התאורה אמרתי לרותם די כמה אפשר הכל פה חשוך ורותם ענה לי בקור רוח באמצע הלחימה, הסתכל לאחור אתה רואה את קיבוץ ניר עוז? זה האור שלנו בשביל זה אנחנו נלחמים כל מי שלחם על הגנת המדינה, כל מי שחצה את הגבול לשטח אוייב, מכיר את האור הזה. אור הבית שמסמל את הדבקות במטרה, זה האור של 25 אלף חללי מערכות ישראל בתחילת המלחמה הנוכחית".

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

"כשהחל הטבח הנורא התגלו אין ספור סיפורי גבורה שייזכרו לדורות ביחידות צה"ל, בכיתות הכוננות, במשטרת ישראל, בשירות הביטחון הכללי, כוחות הכבאות וההצלה ואזרחים מהשורה  כולם נחלצו בעוז רוחם להגן על הבית של כולנו. המדינה עומדת בזכותם אבל בו בזמן הצער נורא וקורע לבבות".

"משפחות יקרות, יקירינו שנפלו במערכה ובכל מערכות ישרא,ל מערכות התקומה, הם מייצגים ערכי נצח אהבת האדם והעם אהבת המדינה, נכונות הקרבה אמונה בצדקת הדרך המלחמה. בדיוק על כך, זה או אנחנו ישראל, או הם מפלצות החמאס. או קיום חירות ביטחון ושגשוג, או טבח אונס ושיעבוד".

"אנחנו נחושים לנצח במאבק זה, נממש את יעדי הניצחון ובמרכזם השבת כל חטופינו הביתה. ניצחון שיבטיח את קיומנו ועתידנו, אבל המחיר שאנחנו משלמים, המחיר ששילמו הדורות שלפנינו, המחיר הזה כבד מאוד.  אם שאיבדה את הבן יקיר לה, אב שקובר את בנו, את ביתו, אח ואחות שנגדע אבן מגופם, ילדים שהיתמתו באחת, נשים שאהוב ליבם לעולם לא יחזור, הפצע נשאר כמו בכל שנה".

בנימין נתניהו בטקס האזכרה לחללי צה"ל בהר הרצל, צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90

"חרב דוד בידינו ואנחנו משיבים מלחמה לאויבינו"

"נפגשתי בשבוע שעבר עם תמי שלח, ראש ארגון יתומות ויתומי צה"ל, הנה הגיע תורו של אחד הילדים, ילד קטן לדבר, אבל הוא לא דיבר, הוא פרץ בבכי מר ועזב את החדר, ואחיו גם הוא ילד קטן, יצא מייד אחריו כדי לחבק אותו. כולנו שתקנו, דמענו יחד איתם. החור, הגעגוע, התחושה שהשמש כבתה, הם אף פעם אינם נעלמים, גם לאחר עשרות שנים. הדמעות חונקות את הגרון כך במישור האישי".

"בייעוד שלמענו נפלו גיבורנו, הבטחת קיומה של מדינת ישראל, הבטחת נצח ישראל, עם כל הכאב והצער, שינינו את גורל עמנו עם הקמת מדינתנו. במשך דורות ארוכים כלל לא יכולנו להתנגד לבקשי נפשנו, אבל היום חרב דוד בידינו ואנחנו משיבים מלחמה לאוייבנו".

"מלחמת העצמאות שלנו נמשכת בימים אלה"

"אחדות העם והחיבוק של העם הם מקור כוחנו, לצד הפנמת המשמעות של רגע היסטורי זה. מלחמת העצמאות שלנו נמשכת בימים אלה. סמל עילאי צעיר זכרונו לברכה, לוחם יחידת הקומנדו שנפל בקרב, הדגיש מחוייבות זו בכל נימי נפשו. עילאי רשם ביומנו, 'אני מגן בגופי על עם ישראל, על מדינת ישראל ולמרות הקשיים והכאבים כל זה קטן, לעומת הזכות לחיות כל יום מחדש'".

"תמשיכו בלוחמה מול האוייבים שלנו ואל תקשיבו לאף אחד שמנסה למנוע מאיתנו לשמור על העם שלנו אנחנו, אנחנו עם חזק. אל תירא אבי יעקב, אנחנו מחזיקים אותו יחד עם חיילנו ומפקידנו במערכה גורלית זאת יחד".

"יחד ננצח. אני מאחל רפואה מלאה לפצועי המערכה שממשיכים במשא השיקום זהו הקרב שאחרי הקרב. כשאני מבקש את הפצועים הקשים בבתי החולים אני נפעם עד עומק נשמתי מתעצומות הנפש שהם מגלים. תמשיכו עד הסוף עד הניצחון. זהו יצוג נאמן ומזוקק של רוחם של גיבורנו שנפלו אמונה בצדקת הדרך, דבקות בניצחון. יחד נזכור את נופלינו יחדנילחם ובעזרת השם יחד ננצח. יהי זכרם של חללי מערכות ישראל, נצור עימנו לדורי דורות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר