"ניו יורק טיימס" דיווח בצהריים (יום שבת) כי בתקיפה שלדבריו ישראל ביצעה באיראן בלילה שעבר נעשה שימוש בטיל אחד לפחות, ששוגר ממטוס קרב הרחק מגבולות איראן או ישראל, ושאותו מערכות ההגנה האוויריות של משטר האייתוללות לא יכלו לזהות. בתקיפה, כך מדוח העיתון, נעשה גם שימוש בכטב"מים ששוגרו משטח איראן.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
נתניהו, חמינאי ומטוס קרב ישראלי
(צילום: אלכס קולומוסיקי, JACK GUEZ / AFP, AFP / HO / KHAMENEI.IR)
פיצוצים בשמי אספהאן בליל התקיפה

גורמים מערביים שצוטטו בדיווח, עליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, אמרו כי השימוש בכלי הנשק הללו מעביר מסר ברור למשטר האיראני - ולפיו מדובר רק ב"טעימה" למה שהוא עלול לספוג במקרה של עימות רחב היקף, ובכך להרתיע את טהרן אחרי המתקפה חסרת התקדים שלה על ישראל לפני כשבוע. כפי שפרסם פרשננו רון בן ישי, אם הסוללה אכן נוטרלה, ואם ישראל היא זו שאכן תקפה כפי שייחסו לה גורמים בעולם, בכך היא הרגה למעשה שתי ציפורים במכה אחת: גם הוכיחה לאיראנים שביכולתה לחשוף את המתקנים הרגישים שלהם למהלומת אש אווירית וטילית, וגם רמזה לרוסים שלא לסייע לתוכנית הגרעין של איראן בתמורה לכטב"מים שטהרן מספקת למוסקבה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.
שני גורמים איראניים ושני גורמים מערביים אישרו בפני ה"טיימס" את הדיווחים הבוקר כי בתקיפה המדויקת בבסיס צבאי באספהאן הייתה פגיעה בסוללת S-300 - מערכת הגנה אווירית מתוצרת רוסית - שהייתה אחראית על זיהוי והשמדת איומים אוויריים סמוך לאתר הגרעין בנתנז. כפי שפרסם פרשננו רון בן ישי, צילומי לוויין שהתפרסמו הבוקר מחזקים את הדיווחים הללו, והם מעידים על נזק למכ"ם מתקדם שהינו מרכיב חיוני בסוללה שהוצבה בבסיס חיל האוויר האיראני "שקארי 8".
3 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום הלוויין שהעיד על פגיעה בסוללת S-300
(צילום: umbra)
ב"טיימס" מדגישים כי לא ברור עדיין מה היה אותו נשק שפגע באתר. הגורמים המערביים והאיראניים אמרו כי בתקיפה היה כאמור שימוש גם בכטב"מים ששוגרו מתוך איראן, וגם בטיל אחד לפחות ששוגר ממטוס קרב.
איראן עצמה מתעקשת באופן רשמי כי בתקיפה היה שימוש רק בכטב"מים ששוגרו מתוך שטחה, והיא המעיטה בחשיבות המתקפה. לטענתה הכטב"מים יורטו בהצלחה. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אף תיאר בריאיון לרשת NBC את הכטב"מים כ"צעצועים", והדגיש כי אין עדיין הוכחה שישראל עומדת מאחורי התקיפה - אמירה שממנה מפרשים בעולם שאיראן מבקשת "להכיל" את האירוע ולהימנע מהסלמה.
לדברי הגורמים המערביים, הטיל בתקיפה שוגר ממטוס קרב ששהה הרחק מהמרחב האווירי של ישראל או איראן, והוא כלל "טכנולוגיה שאפשרה לו לחמוק ממערכות ההגנה של איראן". הגורמים הדגישו כי גם הטיל וגם מטוס הקרב לא שהו במרחב האווירי של ירדן, ולדבריהם מדובר ב"מחווה" שמטרתה למנוע מהממלכה ההאשמית להיגרר לעימות - אחרי שזו סייעה ביירוט הכטב"מים האיראניים במתקפה לפני שבוע.
3 צפייה בגלריה
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
( צילום: shutterstock)
הגורמים המערביים הוסיפו כי התקיפה אתמול לפנות בוקר הייתה "מחושבת", ונועדה להעביר כאמור לטהרן מסר בנוגע ליכולותיה של ישראל: היא יכולה לחדור את מערכות ההגנה של איראן ולשתק אותן, תוך שימוש במספר מועט מאוד של חימושים, ביחס למאות הכטב"מים והטילים שאיראן שיגרה בבת אחת בניסיון לחדור את מערכות ההגנה הישראליות - מתקפה שלא הצליחה, כשלפי צה"ל 99% מהשיגורים האיראניים יורטו.