גורם בכיר במגעים לעסקת חטופים סימן אמש (שבת) את ראש הממשלה בנימין נתניהו כמי שמעכב עסקה - והאשים אותו בכניעה לשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. לדברי הבכיר, שמעורה בפרטי המו"מ, נתניהו נמצא כעת במיעוט בפורום המצומצם - וגם מול ראשי מערכת הביטחון, בכל הנוגע לעסקה.
"גם כשהוא מקבל את תנאי העסקה בפורומים מצומצמים, ההתנגדות של סמוטריץ' ובן גביר גורמת לו להגיד משהו אחר בקבינט המדיני-ביטחוני הרחב", טען הבכיר, שהוסיף כי נתניהו "מעקר מתוכן את ההחלטות וממוסס אפשרות לסגירת עסקה". עד כה לא התייחס ראש הממשלה לאותות החיים שהתקבלו משלושת החטופים עמרי מירן, קית' סיגל והירש גולדברג-פולין בימים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
מעכב עסקה? נתניהו
(צילום: JACK GUEZ / AFP / EPA)
כחלק מההצעה המצרית, מתקיים כעת שיח על השלב השני בה - שכולל הפסקת לחימה לשנה. ישראל לא הסכימה לכך, ומדובר באתגר גדול בדרך לעסקה.
להערכת בכירים בישראל, הסרטונים שמפרסם ארגון הטרור בימים האחרונים נועדו להפעיל לחץ על ירושלים במטרה לסגור עסקה שתביא לסיום המלחמה. לטענתם, "זו הסיבה שבסרטונים פונים (החטופים) לציבור שילחץ על מקבלי ההחלטות כאן". בזמן שחמאס עדיין "בוחן" את הצעת ישראל שהועברה לארגון הטרור דרך המתווכות, בישראל אומרים שאין עדיין אינדיקציה מה תהיה תשובת ארגון הטרור.
"למרות ההתלהבות ומאמצי מצרים שנראים משמעותיים, נצטרך להתאזר בסבלנות", אמרו. "היו שיחות טובות במהלך היומיים האחרונים. אנחנו מקווים שאנחנו על המסילה בדרך לעסקה, חמאס צריך להחזיר תשובה וגם הוא בלחץ מהכניסה הצפויה לרפיח". באל-ערבייה הסעודי דווח כי חמאס העביר את ההצעה למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שבוחן אותה. "אנחנו מחכים לתשובה תוך ימים", אמרו גורמים בארגון הטרור.
דני מירן, אביו של עמרי מירן, בכיכר החטופים
(צילום: satview)

2 צפייה בגלריה
קית' סיגל, הירש גולדברג-פולין, ועמרי מירן בסרטונים משבי חמאס
קית' סיגל, הירש גולדברג-פולין, ועמרי מירן בסרטונים משבי חמאס
קית' סיגל, הירש גולדברג-פולין ועמרי מירן בסרטונים משבי חמאס
בהמשך להאשמות הבכיר במו"מ לעסקה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר שוב כי יתמוך בעסקה, יספק "רשת ביטחון" לנתניהו - וקרא לו "להעיף", כלשונו, את בן גביר וסמוטריץ' מממשלתו. "נתניהו, יש לך רוב בעם ישראל לעסקה, יש לך רוב בכנסת לעסקה ואם צריך תעיף את בן גביר וסמוטריץ מהממשלה ואתן לך 24 אצבעות של יש עתיד לרוב בממשלה. חייבים להחזיר אותם הביתה", אמר.
הסרטון מהשבי שפורסם עורר סערת רגשות בקרב משפחות החטופים שהגיעו לעצרת השבועית בכיכר החטופים. דני מירן, אביו של עמרי שהופיע בסרטון שפרסם אמש חמאס, פנה בדמעות על הבמה למקבלי ההחלטות ואמר להם: "גלו מנהיגות. אשרו עסקה בכל מחיר". הוא סיפר כי אינו מתגלח, כי תיאר לעצמו שגם בנו לא מתגלח בשבי: "כפי שחשבתי הוא עם זקן, כי אין לו איך להתגלח. אמרתי לכל עם ישראל - אני גם מגדל את הזקן וביום שיגיע נתגלח ביחד".
אות החיים מעמרי מירן וקית' סגל, שפורסם הערב

בפנייתו קרא האב גם לבן גביר וסמוטריץ': "שחררו את החבל עם מנהלי המו"מ וחג החירות הזה אשרו כל עסקה והחזירו את החטופים בזרוע נטויה. פעם אחת, רק פעם אחת, גלו מנהיגות. פעם אחת. לאחר שראיתי את הסרטון הזה ובכיתי שעה שלמה מהתרגשות אני משוכנע שחמאס בשל לעסקה".
מוקדם יותר אתמול פורסם סרטון נוסף של חמאס - הפעם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן. סיגל (64), מרפא בעיסוק, נחטף מביתו בכפר עזה יחד עם בת זוגו, אביבה אדריאן סיגל, ששוחררה מהשבי אחרי 51 ימים ברצועת עזה. מירן (46) נחטף מביתו בנחל עוז לעיני משפחתו. הסרטון ותמלול הדברים התפרסמו לבקשת המשפחות.
משפחתו של החטוף קית' סיגל פרסמה סרטון בתגובה, שם אמרה אחת מבנותיו כי "לראות את אבא שלי היום רק מדגיש לכולנו עד כמה אנחנו חייבים עסקה כמה שיותר מהר שתחזיר את כולם הביתה. אני דורשת מהמנהיגים לראות את הסרטון הזה ולראות את אבא שלהם זועק לעזרה". בתו השנייה הוסיפה: "אם ראיתם את הסרטון ראיתם שאבא שלי יודע שכולנו מגיעים לעצרת כל שבוע ונלחמים עליו ועל כל החטופים. לא נפסיק להילחם יחד". בת זוגו שחזרה מהשבי, אביבה סיגל, אמרה: "קית' אני אוהבת אותך. אנחנו נילחם, נילחם עד שתחזור".
פורסם לראשונה: 22:21, 27.04.24