14 שנה אחרי תקרית המרמרה שבה נהרגו 9 פעילים טורקים ונפצעו 10 חיילי צה"ל, צפוי שבוע הבא לצאת לדרך משט מרמרה 2 שישוט לחופי עזה. המשט כולל סיוע הומניטרי לתושבי עזה והוא מורכב משלוש ספינות שעליהן 1,200 איש מ-30 מדינות. בין היתר יהיו עליו גם חברי פרלמנט פרו-פלסטינים מספרד, מנורבגיה ומקנדה.

לקראת יציאת המשט מתקיימים בימים אלה מגעים בין ישראל לבין גורמים טורקיים במטרה להגיע להסכמות שהסיוע ההומניטרי ייכנס לעזה דרך מצרים וזאת בתנאי ששאר הספינות לא ינסו לפרוץ את המצור על עזה. המטרה היא להימנע מסצנות של השתלטות אלימה על הספינות בלב ים.
מאחורי המשט עומד גם הפעם הארגון האיסלאמי Ihh וכל הנושא נמצא בטיפול של המל"ל ומערכת הביטחון. ישראל גם נערכת לאפשרות שהמגעים ייכשלו, ושייטת 13 החלה באימונים ייעודים לקראת סיכול הגעת המשט.
מבחינת הטורקים, המשט צפוי לצאת לדרכו בתיאום מלא עם שלטונות טורקיה, כשהנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, מעודד את המהלך, וגם ראש המודיעין הטורקי מעורב בסידורי ההפלגה, במטרה למנוע פגיעות בנוסעים. לקראת המשט כינסו אנשי הארגון מסיבת עיתונאים שבה פירטו כי המשט יכלול ספינה לובית שתצא מנמל מוסראטה; ספינה לבנונית שתצא מצידון; ועוד ספינה טורקית "מאחד מנמלי טורקיה". התוכנית היא שהספינות יפליגו לנמל אל-עריש המצרי וימשיכו ממנו לרפיח.
2 צפייה בגלריה
ההשתלטות על המרמרה
ההשתלטות על המרמרה
ההשתלטות על המרמרה. התקרית יצרה משבר עצום עם טורקיה
(צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, נפגש בצהריים (יום שבת) במשך שעתיים וחצי עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במעונו באיסטנבול. בפגישה, שהתקיימה על רקע הדיווחים שלפיהם ההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את דוחא - אחרי הודעת קטאר על "בחינה מחדש" של תפקידה כמתווכת - השתתפו בכירי חמאס נוספים, ובהם חאלד משעל.
2 צפייה בגלריה
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן והנייה. ראשי חמאס עשויים לעזוב את קטאר
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/Turkish Presidential Press Office/ REUTERS)
לפי לשכת ארדואן, נשיא טורקיה ומנהיג חמאס שוחחו על המאמצים להגעה להפסקת אש ולהעברת סיוע הומניטרי לעזה. ארדואן גם קרא ל"אחדות" בין הפלסטינים, והבטיח להנייה כי "ישראל תשלם יום אחד את המחיר על העוול שהיא גורמת לפלסטינים". נשיא טורקיה אמר שארצו "תמשיך במאמצים הדיפלומטיים להפנות את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית לעוול שנעשה לפלסטינים", והזכיר גם את מגבלות היצוא לישראל.