רוברט פ' קנדי ג'וניור, שרץ בימים אלה לנשיאות ארה"ב כמועמד עצמאי ומדורג בסקרים במקום השלישי, הצהיר כי בעיות נוירולוגיות וקוגניטיביות משמעותיות שמהן סבל בשנת 2010 נגרמו מכך ש"תולעת נכנסה למוח שלי, אכלה חלק ממנו ואז מתה". כך דיווח הערב (יום ד') ה"ניו יורק טיימס".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
ארה"ב המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
קנדי ג'וניור. אכל יותר מדי טונה, וסבל מהרעלת כספית
(צילום: JOSH EDELSON / AFP JOSH EDELSON / AFP)
לפי העיתון, דבריו של קנדי ג'וניור מופיעים בתצהיר שנכלל בתיק הגירושים שלו מאשתו השנייה, מרי ריצ'רדסון קנדי, בשנת 2012. המסמך הגיע לידי ה"טיימס", ונכתב בו כי שנתיים לפני מסירת התצהיר חווה קנדי "אובדן זיכרון וערפול מנטלי חמור כל כך" עד שחבר שלו החל לדאוג שהוא סובל מגידול במוח. נוירולוגים שבדקו את קנדי ג'וניור קבעו תחילה על סמך סריקות כי הוא אכן סובל מגידול כזה, ממש כמו הדוד שלו טד קנדי שמת שנה לפני כן, בגיל 77, מסרטן המוח, אבל בבירור נוסף שנערך עלתה האפשרות שמדובר בפרזיט שחדר למוחו, והאפשרות הזו התאמתה בסופו של דבר.
לצד העובדה שאכן התגלתה תולעת במוחו של קנדי ג'וניור, קשה לקבוע שהיא זו שגרמה לתופעות שמהן סבל. באותה התקופה התגלתה בגופו גם הרעלת כספית, כנראה בעקבות צריכה מופרזת של דגי טונה, והיא עשויה להיות הסיבה לפגיעה בזיכרון. מומחים שהתראיינו ל-CNN ול"גרדיאן" הסבירו כי אובדן זיכרון הוא תופעה המתאימה יותר למקרים של הרעלת כספית, ואילו תולעים במוח צפויות לגרום יותר לפרכוסים, מה גם שהן אינן אוכלות את רקמת המוח, אלא ניזונות מחומרים אחרים בגוף.
4 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב 2024 רוברט קנדי ג'וניור ו ניקול שנהאן
בחירות ארה"ב 2024 רוברט קנדי ג'וניור ו ניקול שנהאן
מאיזו מפלגה יגזול יותר קולות? קנדי ג'וניור וסגניתו במרוץ ניקול שנהאן
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER, Justin Sullivan/Getty Images)
המסמך שבו הצהיר קנדי על הבעיות שלו נוסח בהליך הגירושים כדי לבסס את טענתו שכוח ההשתכרות שלו נפגע בגלל הבעיות שמהן הוא סובל: "יש לי בעיות קוגניטיביות, זה ברור. אני סובל מאובדן זיכרון לטווח קצר, ויש לי אובדן זיכרון לטווח ארוך שפוגע בי", כתב בו. כך או כך, בריאיון עדכני שהעניק קנדי ל"טיימס" הוא אומר שמאז הוא החלים לחלוטין, וכי נפטר מכל הבעיות שתוארו. הוא ציין כי התולעת המתה לא הצריכה הליך רפואי נוסף כלשהו. במטה של קנדי ג'וניור טוענים כי הפרזיט שהתגלה במוחו חדר אליו כנראה במהלך אחד מביקוריו הרבים באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה.
לאורך קמפיין הבחירות שלו מנסה קנדי בן ה-70 להציג את עצמו כמועמד תוסס וחיוני, וכשדוברת מטעמו של קנדי נשאלה היום אם מצבו הרפואי עלול לפגוע בכשירותו לכהן כנשיא היא השיבה: "זאת שאלה אדירה בהתחשב בתחרות". תשובתה היא עקיצה לשני המועמדים המובילים, הנשיא בן ה-81 ג'ו ביידן ויריבו בן ה-77 דונלד טראמפ, ששניהם נתפסו בשנה האחרונה שוב ושוב בפליטות פה מוזרות שהעלו תהיות בנוגע למצבם הקוגניטיבי. לצד הבעיות שתוארו בתצהיר של קנדי ג'וניור, ידוע כי במהלך השנים הוא סבל גם מבעיות בלבו ומבעיה נוירולוגית הפוגעת בקול שלו.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב תומכי המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
ארה"ב תומכי המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
המטה טוען: הפרזיט כנראה נכנס לגוף באחד המסעות לאסיה, אפריקה או דרום אמריקה. תומכי קנדי ג'וניור
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
קנדי ג'וניור הוא נצר לשושלת המפורסמת ומוכת האסונות של משפחת קנדי: אביו הוא הסנאטור רוברט פ' קנדי שנרצח ב-1968 על-ידי מתנקש פלסטיני בזמן שהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, ודודו הוא הנשיא לשעבר ג'ון פ' קנדי, שנרצח חמש שנים לפני כן בעודו מכהן. קנדי ג'וניור נודע כפעיל נגד חיסונים ונחסם בעבר על-ידי אינסטגרם משום שפרסם מידע כוזב על מגפת הקורונה, ואשתקד הואשם באנטישמיות אחרי שטען כי "ביהודים הקורונה פגעה פחות". מנגד, רק לפני חודשיים הביע תמיכה נחרצת בישראל במלחמתה נגד חמאס.
עד לשנה שעברה היה קנדי הבן איש המפלגה הדמוקרטית ואף התכוון להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים מול הנשיא ביידן, אך לבסוף שינה את הגדרתו לעצמאי, וכעת הוא מתמודד בבחירות לבדו, בלי גב מפלגתי. תומכיו עורכים אירועי גיוס כספים נוצצים למענו, ורושמים אותו כמועמד במדינות ארה"ב השונות. בסקרים הוא זוכה לתמיכה של כ-10% מהבוחרים, נתון ההופך אותו למועמד העצמאי הפופולרי ביותר מאז רוס פרו, שהקולות שגרף ב-1992 מנעו מהנשיא הרפובליקני ג'ורג' בוש האב להיבחר לכהונה שנייה – והעניקו את הניצחון לביל קלינטון הדמוקרטי.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. שניהם נתפסו במעידות קוגניטיביות
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
החשש מהקולות שיגרוף קנדי מקנן הן במפלגה הדמוקרטית והן במפלגה הרפובליקנית. בקרב הדמוקרטים חוששים שמצביעים רבים מהשמאל יתמסרו לרגשות נוסטלגיים כלפי שושלת קנדי, ועל רקע אכזבתם מביידן יתנו למועמד העצמאי את קולם. הרפובליקנים מצדם מודאגים מהאפשרות שהמסר האנטי-ממסדי של קנדי ג'וניור והעמדות שלו בעניין חיסוני הקורונה יגזלו מצביעים מטראמפ, ועל כן גם הם שולחים לעברו מתקפות הולכות וגוברות. בין השאר הם מציגים את קנדי כאיש שמאל רדיקלי, שמקדם אג'נדות סביבתיות קיצוניות ורוצה לאסור סדיקה הידראולית.