חברת נמלי ישראל (חנ"י) החליטה לתת "מתנה" למפלגה הקומוניסטית הסינית ומתכוונת לאפשר לנמל הסיני המוחזק על ידי החברה הממשלתית הסינית SIPG לקבל היתר הפעלה על שני רציפים נוספים בנמל המפרץ בחיפה. מדובר בשני רציפים שניתנו לסינים באופן זמני בשלהי מגיפת הקורונה בשל התור הנקודתי שנוצר בנמלים. ההיתר הזמני הסתיים ממש בימים אלה, וכרגע אין תור בנמלים או צידוק כלכלי או תפעולי לפתיחת שני הרציפים הללו מעבר למועד שנקבע.

עמדה זו של חנ"י מפתיעה שכן ניתן היה לצפות שכזו הקלה רגולטורית תינתן לידידות של ישראל ולא למפלגה סינית שתפסה עמדות ניציות כלפי ישראל מאז ה-7 באוקטובר אשר הזיקו מאוד לישראל בניהול המלחמה נגד חמאס. כך למשל, שגריר סין באו"ם אמר לפני כשבועיים על פעולת החיסול המיוחסת לישראל של בכיר משמרות המהפכה, מוחמד רזא זהדי, שמדובר במתקפה "בעלת אופי מרושע ביותר אשר הפרה את הריבונות של סוריה ואיראן". לעומת זאת, אין בנמצא הודעת גינוי כלשהי כלפי איראן לאחר המתקפה שלה על ישראל במסגרתה נורו 60 טון של חומר נפץ לעבר ישראל. בימים אלה ממש נשקלות לפי פרסומים בעולם נקיטת עיצומים סיניים על מסחר עם ישראל בדומה לעיצומים עליהם הכריזה טורקיה.
המדיניות הביטחונית של ישראל בהקשר לסינים דווקא הוקשחה במכרז אחר שמנהלת אותה חנ"י להקמת נמל תזקיקים בחיפה. במהלך חודש פברואר ועדת מכרזים בחנ"י הוציאה מכתב לחברה הסינית צ'יינה הארבור שהיא אינה יכולה להשתתף במכרז מ"טעמים של בטחון לאומי". מדובר על פי פרסומים בהמלצה של המועצה הלאומית לביטחון לאומי שלא לאפשר לחברה הסינית להתמודד בשל היותה ברשימה השחורה של ארה"ב. חנ"י לא פירטה מעבר לכך וצ'יינה הארבור עתרה לבית המשפט המחוזי נגד פסילתה במכרז.
המדיניות הביטחונית של ישראל בהקשר לסינים דווקא הוקשחה במכרז אחר שמנהלת אותה חנ"י להקמת נמל תזקיקים בחיפה. במהלך חודש פברואר ועדת מכרזים בחנ"י הוציאה מכתב לחברה הסינית צ'יינה הארבור שהיא אינה יכולה להשתתף במכרז מ"טעמים של בטחון לאומי"
ההליכים המשפטיים מתנהלים ודיון בבית המשפט בנושא אמור להתקיים ב-1 למאי אבל לא ברור כיצד חנ"י ביד אחת לא מאפשרת לחברה סינית אחת לגשת למכרז להקמת נמל תזקיקים בחיפה ובאותה נשימה נותנת ידה למסירה במתנה של שני רציפים נוספים לחברה סינית ממשלתית ובכך, גם למשנתה, להעמיק עוד יותר את הבעיה הביטחונית הקיימת באחזקה של סינים בנכסים אסטרטגיים במדינת ישראל.
1 צפייה בגלריה
נמל מפרץ חיפה
נמל מפרץ חיפה
נמל מפרץ חיפה. הסינים קיבלו הרחבת פעילות בתקופת הקורונה
(צילום: אלעד גרשגורן)
הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, אומר בתגובה לאירוע ש"מדובר בחוכא ואטלולא. ביד אחת, חנ"י פועלת נכון במקרה של הקמת נמל התזקיקים בחיפה ומצמצמת את הסיכון בכך שהיא לא מאפשרת לחברה סינית להשתתף במכרז וביד השניה היא מעמיקה את הבעיה עם מתן רישיון הפעלה לשני רציפים נוספים. אם היו שואלים לדעתי, בוודאי שהייתי ממליץ לא לאפשר לחברה הסינית להעמיק את אחיזתה בנמל הסיני בחיפה. כעת נשאלת השאלה, האם הייתה התייעצות כלשהי עם המל"ל וגורמי הבטחון הרלוונטים. האם גורמי הבטחון השמיעו את דעתם בנוגע לכוונתם לאפשר לחברה הממשלתית הסינית להפעיל את הרציפים הללו לאחר שהיתר ההפעלה הזמני הסתיים. אינני יודע אבל ללא ספק, מערכת הבטחון צריכה להתערב ולהשמיע את דעתה גם בהקשר לכך".
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "חברת נמלי ישראל פועלת בהתאם להמלצות הגורמים הביטחוניים. ההתייחסות הגורפת לחברות הסיניות אינה רלוונטית, חברת SIPG המפעילה את נמל המפרץ ואת רציפים 7-8 מבקשת להמשיך לקבל הרשאה להפעלת רציפים 7-8 עם תום היתר שניתן להם על ידי השרים. אין מדובר בהקמת רציפים ומתן ההרשאה אם ינתן יהיה לאחר אישור השרים".