דוח המזון העולמי של האו"ם על סכנת הרעב בעולם קבע כי 577 אלף בני אדם מתקרבים לחרפת רעב ברצועת עזה. בנוסף נטען כי לעומת נתוני שנת 2022, חל גידול של 24 מיליון איש בעולם שסובלים ממחסור חמור במזון בשל הידרדרות חמורה בביטחון התזונתי, במיוחד ברצועת עזה ובסודן.
התחזית בדוח היא שאם המצב לא ישתפר עד חודש יולי יעלה מספר העומדים בפני רעב בעזה ל-1.1 מיליון איש. יש לציין כי ישראל הציגה בתקופה האחרונה נתונים שלפיהם מזון דווקא נכנס לרצועת עזה - אך האו"ם נכשל בלחלק אותו.
תור לאוכל מבושל ברפיח

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי הדוח הוא כישלון לאנושות וכי הקונפליקטים ב-12 החודשים האחרונים גרמו להחרפת המצב בעולם. הוא ציין במפורש את המלחמה בעזה ככזו שגרמה למספר גדול של אנשים שעומדים בפני רעב. הוא קרא לנקיטת צעדים מיידים באספקת שרשרת המזון בהתאם לביקוש וצרכים בעולם.
על פי הדוח, יותר קרוב ל-282 מיליון איש, ב-59 מדינות ואזורים, סבלו מרעב בדרגה כלשהי בשנת 2023. מקסימו טוררו, כלכלן ראשי בסוכנות האו"ם למזון וחקלאות, אמר כי 705 אלף איש ב-5 מדינות נמצאים בשלב 5 - הדרגה הגבוהה ביותר של רעב - המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המדידה ב-2016.
1 צפייה בגלריה
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
(צילום: Ibraheem Abu Mustafa, רויטרס)
בשבועות האחרונים הגבירה ישראל את קצב כניסת משאיות הסיוע לרצועה, ובמקביל מתבצעות הצנחות של מזון וציוד מהאוויר על ידי גורמים שונים, בהם ירדן. ישראל ספגה ביקורת מהעולם על כך שאינה מאפשרת מעבר מספק של סיוע הומניטרי לרצועה וחברות מועצת הביטחון של האו"ם פרסמו הודעה משותפת שבה דרשו מישראל להסיר "מיד" כל מחסום בפני הזרמת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. חברות המועצה - בהן ארה"ב - ציינו אמנם לטובה את הצעדים האחרונים שנקטה ישראל, בהם פתיחת מעבר חדש בצפון הרצועה והזרמת סיוע מנמל אשדוד, אך הדגישו כי יש לעשות "יותר" ו"ליישם בצורה מלאה, מיידית ומתמשכת" את ההחלטות המדוברות.
מנגד, בישראל הציגו תיעודים לפיהם קצב משאיות הסיוע הוגבר וכי האשמה על כך שהמזון אינו מגיע בצורה מספקת לתושבי הרצועה מוטל על אנשי האו"ם אשר אינם עומדים בקצב ולא מחלקים כראוי ובמהירות את האספקה לתוך הרצועה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, אמר בהקשר זה כי "הרחבנו את שעות הפעילות והוספנו את אמצעי הבידוק. הפערים הלוגיסטיים לאיסוף והפצת הסיוע מוכיחים כי ישראל אינה מהווה צוואר בקבוק בכל הקשור למתן הסיוע ההומניטרי. על האו"ם לבצע את המלאכה עליה הוא אמון ולעשות אותה כנדרש. היעדר היכולות של האו"ם פוגע למעשה במאמץ ההומניטרי שמובילה ישראל".