השר לזכויות חברתיות בממשלת ספרד פבלו בוסטינדוי, שחבר במפלגת השמאל הקיצוני סומאר, שיגר מכתבים לחברות ספרדיות שפועלות בישראל וקרא להן לנקוט צעדים כדי להבטיח שפעילותן "לא תתרום לרצח או הפרת זכויות אדם בפלסטין". בפוסט שכתב ברשת X הוסיף: "אף שחקן כלכלי לא צריך לתרום להפרת זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית".
השר הספרדי הורה לחברות להעריך מחדש את פעילותן ולהגביר את השקיפות סביב העסקים שלהן בישראל. הוא הוסיף כי "החברות חייבות ליידע את הממשלה על הסיכונים של הפרת זכויות אדם בפלסטין", בין אם ברצועת עזה ובין אם בגדה המערבית.
שר החוץ של ספרד חוזה מנואל אלברס מיהר להסתייג מהדברים ואמר שלא ידע על המכתב, ושישראל היא מדינה ידידה של ספרד. מקורות במשרד החוץ במדריד אמרו כי הם לא מבינים מדוע בוסטינדוי דיבר בשם הממשלה.
שגרירות ישראל במדריד פרסמה הודעה לתקשורת שבה יצאה נגד השימוש במונח רצח עם, מבלי להזכיר את שמו של בוסטינדוי. עוד מסרה השגרירות כי "השימוש במונח 'רצח עם' והאשמות שווא שהפיצו כמה שרים מהווים עידוד לחמאס ולמי שקורא להשמדת ישראל, והשימוש במונח 'רצח עם' הוא הסתה ברור לשנאה ולאנטישמיות".
מפלגתו של בוסטינדוי מתארת בקביעות את המתקפה של ישראל ברצועת עזה כרצח עם, ורוצה להשעות את היחסים הכלכליים עם ירושלים.
שרים נוספים בממשלה אמרו ששמעו על המכתבים בתקשורת. שר הכלכלה קרלוס קוארפו אמר כי היוזמה של בוסטינדוי באה בהפתעה, וכי חברות ספרדיות מודעות לחלוטין להתחייבויותיהן במסגרת חוקית יציבה המנחה את פעילותן בארץ ובחו"ל.