כמה אלפי בני אדם התאספו היום (שישי) מחוף הבונים ועד ראשון לציון, ויצרו שרשראות אנושיות כמפגן תמיכה למען החטופים שנמצאים בשבי חמאס כבר 196 ימים. אמו של החטוף עומר שם טוב, שלי, שיזמה את האירוע, אמרה: "עוצמה זה לבוא ולעמוד מאחורינו בשקט, ללא סיסמאות, ואז כל העם יבוא - ולא תהיה התנגדות מאחד הצדדים. זה מה שאני מבקשת. זה מה שמייצג את היותנו כתף לכתף בדיוק כמו השבויים והחיילים שלנו שנמצאים שם. אם נעמוד ביחד בשקט - זאת עוצמה".

המשתתפים בשרשרת האנושית בחוף ראשון לציון, שנפרסה לאורך כקילומטר, לבשו בגדים צהובים והחזיקו דגלי ישראל. המצילים במקום כרזו להם "לפתוח את הידיים ולמתוח את השרשרת למען החטופים". סבתו של שם טוב, שרה אשכנזי, אמרה: "אני שמחה שאנשים תומכים בנו. כתף אל כתף, בלי פוליטיקה - רק להחזיר את החטופים. החלום שלנו שעומר יחזור הביתה ויישב איתנו בליל הסדר".
אשכנזי הוסיפה: "הופתעתי מהכמות הגדולה של האנשים, כל הכבוד לכל מי שהגיע להזדהות איתנו. חג חירות שמח".
5 צפייה בגלריה
 שרשרת אנושית למען החטופים בחוף בראשל''צ
 שרשרת אנושית למען החטופים בחוף בראשל''צ
שרשרת אנושית למען החטופים בחוף בראשל''צ. "כתף לכתף - בדיוק כמו השבויים והחיילים שלנו"
(צילום: מאיר תורג'מן )
5 צפייה בגלריה
  שרשרת אנושית למען החטופים בחוף הקשתות בקיסריה
  שרשרת אנושית למען החטופים בחוף הקשתות בקיסריה
חוף הקשתות בקיסריה. "עברו כמעט 200 ימים, חייבים להחזיר אותם"
( צילום: נטע ארז צילומים)
5 צפייה בגלריה
שרשרת אנושית אורך חופי ישראל בקריאה משותפת להחזרת החטופים מלחמת חרבות ברזל הפגנה
שרשרת אנושית אורך חופי ישראל בקריאה משותפת להחזרת החטופים מלחמת חרבות ברזל הפגנה
השרשרת בחוף הרצליה
(צילום: יאיר שגיא )
חנה, אמם של החטופים אלי ויוסי שרעבי, הגיעה לחוף בראשון לציון ואמרה: "משתדלים לעשות הכול למען החטופים. קשה לי מאוד, עוד יומיים פסח ובשבילי זה לא חג. זה לא יהיה ליל סדר כמו כל שנה עם המשפחה - בלי אלי ויוסי. לא תהיה שמחת חג בלי הילדים שלי". יוסי נהרג בשבי וגופתו עדיין מוחזקת ברצועה.
במקביל, מאות אנשים בבגדים צהובים התאספו גם בחוף הקשתות בקיסריה במטרה ללחוץ על ההנהגה להשיב את החטופים במהרה לחיק משפחותיהם. הם רשמו על החול את הכיתוב "Bring them home", וזעקו: "עברו כמעט 200 ימים, חייבים להחזיר אותם אלינו כבר במהרה. ערב פסח, חג החירות, וכולנו מתפללים לשובם במהרה".
5 צפייה בגלריה
יוסי שרעבי בשבי חמאס
יוסי שרעבי בשבי חמאס
יוסי שרעבי, שנהרג בשבי, בתיעוד שפרסם חמאס
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס הוקרת שלושת החטופים שנפלו בקרב ברצועת עזה
יצחק הרצוג בטקס הוקרת שלושת החטופים שנפלו בקרב ברצועת עזה
נשיא המדינה יצחק הרצוג. "בליל הסדר השנה - כולנו נשאיר כסא ריק לצד השולחן"
(צילום: לע"מ)
לקראת חג הפסח, נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא להשאיר כיסא ריק בשולחן ערב החג. לדבריו, "אין ספק שהשנה ליל הסדר לא יהיה דומה לשום ליל סדר אחר. השנה כשישאלו הילדים 'מה נשתנה?' נרגיש כולנו היטב כמה הרבה השתנה. משפחות החטופים נושאות איתן כל העת את הכאב ואת החוסר, ומרגישות אותו אפילו ביתר שאת לקראת חג הפסח. עבורן יש כיסא ריק שמלווה כל רגע ביממה.
"אנחנו חייבים לוודא שהם אף פעם לא יהיו לבד", הוסיף. "בליל הסדר השנה אני פונה ומבקש מכולנו להשאיר כיסא ריק לצד שולחן הסדר. להציב לנגד עינינו את החטופים, הנופלים והנרצחים. כולנו נאמץ אל ליבנו את המשפחות השכולות, את משפחות החטופים ואת הפצועים ומשפחותיהם".
נכון לעכשיו נראה שעסקה לשחרור החטופים מתרחקת. השבוע חשפו גורמים מדיניים בכירים את התשובה שקיבלו המתווכות מחמאס - שמסכים לשחרר פחות ממחצית ממספר החטופים שעליו דובר עד כה, פחות מ-20 חטופים - בששת השבועות הראשונים של העסקה. המהלך ייעשה בתמורה להפסקת הלחימה, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ומתן חופש תנועה מלא של פלסטינים לכל אורך רצועת עזה.
הגורמים המדיניים הבכירים אמרו ל-ynet כי "ישראל הייתה מוכנה לשלם מחירים כבדים מאוד כדי להחזיר את החטופים, אך ארגון הטרור סיפק שלל תירוצים 'מופרכים ומגוחכים' ולא הסכים לאף סעיף".