במסגרת תיאום הציפיות לקראת תמרון אפשרי ברפיח, אם יקרה, כדאי כבר עכשיו להדגיש כי הוא יהיה שונה בתכלית ממה שראינו עד כה ברצועת עזה. זאת בגלל מגבלות האמריקנים, שלא מוכנים לסבול אפשרות של פגיעות בחפים מפשע, בנוסף לדרישות לסיוע ההומניטרי לפני, תוך כדי ואחרי. המצרים, מצידם, דורשים תיאום ביטחוני הדוק.
פגז טועה אחד שיהרוג אזרחים ללא כוונה, יוביל לעצירת המבצע. ולכן המשימה שמוטלת על אוגדות 98 ו-162 שונה מאוד מזו שהורגלו לה ברצועה, והפעלת האש תהיה זהירה ביותר. האמריקנים כבר הבהירו כי לא יספגו פגיעות באזרחים וזו משימה על גבול הבלתי אפשרית באזור עם מעל למיליון אזרחים.
3 צפייה בגלריה
yk13902181
yk13902181
קרוב ל-200 אלף פלסטינים עזבו את רפיח בשבועות האחרונים
(צילום: HATEM KHALED, רויטרס)

חשש מפריצת המונים

שני מהלכים מתקיימים במקביל: התיאום מול המצרים ומול האמריקנים. המצרים חוששים מאוד מפריצה של המונים במעבר ואף לאורך הגבול. גורמים ישראלים העריכו כי ברגע שחמאס יילחץ מפעולה צבאית, הוא עשוי לדחוף את האזרחים ברפיח לגבול כדי שיופעל לחץ על המצרים שיוביל לעצירת הפעולה הישראלית.
לכן הצבא המצרי בהיערכות מיוחדת. מבחינתו זה תרחיש בלהות, וגם הוא מפיק לקחים מפריצה המונית כמו ב-7 באוקטובר. החשש הזה גם גרם למצרים להפעיל לחץ כבד יותר על חמאס להגיע לעסקה ולנסות ולבלום פעולה ישראלית.
היום צפוי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לבקר בישראל ולסייר בנמל אשדוד ובמעבר כרם שלום, כדי לבחון מקרוב את העברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. בימי שגרה זה משפט די מטורף – מזכיר המעצמה החזקה בעולם, אדם קצת עסוק, טס לקצה השני של העולם כדי להסתכל על משאיות קמח שנכנסות לרצועת עזה. אבל זה בעצם כל הסיפור – בממשל ביידן רוצים שאנחנו ניתן עוד קצת כדי לאפשר את המבצע ברפיח, אם בכלל.
לצד היוזמה האמריקנית לנורמליזציה עם סעודיה וברית ביטחון אזורית, בלינקן רוצה לוודא שבצה"ל עושים הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים בעת כניסה לרפיח וכן בהמשכיות המאמץ ההומניטרי ברצועה, גם בעת תמרון בדרומה. היום, למשל, יציגו לו בדיוק היכן אזורי פינוי האוכלוסייה, כמה בתי חולים ומרפאות יטפלו בפצועים ואיזה מזון יקבלו המפונים מרפיח בשטחי הכינוס.
לכולם בצה"ל ברור שייכנסו כוחות לרפיח. לא ניתן יהיה להשלים את מטרות המלחמה מבלי לעבור דרך המעוז האחרון של חמאס בעזה. לתוכנית הפעולה יש מדרגות שונות עם יכולות עצירה ושינוי משימה בהתאם ללחץ שיופעל על ישראל.

מינימום משברי לגיטימציה

כדי להשלים את המהלך הזה עם מינימום משברי לגיטימציה בינלאומיים ומקסימום הישגים צבאיים – במתפ"ש ובצה"ל עבדו בשבועות האחרונים על תוכנית הומניטרית-אזרחית יוצאת דופן בהיקפה.
איך עושים את זה? תחילה הורחב המאמץ ההומניטרי לרצועת עזה. כלומר, ישראל הגדילה את מספר המשאיות שנכנסות היום לרצועה (400-350 ביום), מהלך שהציף את הרצועה בסיוע. קצת קשה לטעון לרעב ברצועה כש-100 משאיות עולות בכל יום לצפונה והשווקים מלאים במזון.
לצד זה, הוקמו בתי חולים שדה במרחב ההומניטרי שצה"ל הגדיר באזור המוואסי וכן באזור מחנות המרכז, נפתחו ותוקנו צינורות המים לרצועת עזה בדרום, במרכז ובצפון הרצועה. הדובדבן שבקצפת הוא המזח הצף הזמני של צבא ארצות-הברית המוקם בימים אלו בחופי עזה, שיפעל לקלוט סיוע הומניטרי דרך הים, במקביל לנמל אשדוד שנפתח בהנחיית הקבינט הישראלי להכנסת סיוע נוסף דרך ישראל.
התמרון ברפיח יהיה מאתגר, תמרון הומניטרי. ללא קשר לאתגר הבינלאומי נוכח היעדר לגיטימציה להמשך המלחמה בעזה – בפרט בתוך אזור צפוף שמכיל למעלה ממיליון בני אדם. בצבא מעריכים שכבר קרוב ל-200 אלף פלסטינים מתוך 1.4 מיליון עזבו את רפיח בשבועות האחרונים, בעיקר לחאן יונס ומחנות המרכז, ונערכים באינטנסיביות לפינוי המיליון הנותרים, גם אם לא כולם יעזבו לנוכח קריאות הצבא לנוע צפונה.
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED/AFP)
3 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED/AFP)
בצה"ל מבינים שרף הלגיטימציה הבינלאומית להמשך המלחמה פחת משמעותית מזה שלו זכינו באוקטובר. ולצורך זה נדרש להגביר את המאמץ ההומניטרי, גם אם זה לא מצטלם טוב לעין הישראלית.
בעוד שפה יש מי שמלין על כל משאית מזון שנכנסת לרצועה – בבית הלבן עוקבים בדקדקנות אחר כל שק אורז וקמח שחוצה את הגבול דרך המעברים. במצבה הנוכחי של ישראל, שנלחמת למעלה מחצי שנה במספר זירות במקביל, בעוד הפתרון הצבאי או המדיני לבעיית הצפון רחוק ממימוש – מבינים בצבא, כמו גם בקבינט המלחמה, שאין לנו פריווילגיה לסרב לדרישה האמריקנית למחוות הומניטריות לרצועת עזה בתמורה להמשך התמיכה והסיוע מצד הבית הלבן.
אם הפעולה אכן תצא לדרך, אם לא תיעצר על-ידי האמריקנים וגם אם ארבעת גדודי חמאס במקום יוכרעו – לא מדובר בניצחון המוחלט. הדבר הכי חשוב ברפיח הוא חסימת ציר ההברחות. זה יכול לקרות רק בתיאום מלא עם המצרים, כי צה"ל לא יישאר אם יוחלט לבנות מכשול תת-קרקעי בצד המצרי ולהיות חשוף לפגיעה.
צה"ל יכול לבצע עבודות חישוף, אבל הן לא מספיקות להשמדה מוחלטת של מנהרות ההברחה. כזכור, הברחות בוצעו גם דרך המעבר עצמו, ולכן ישראל זקוקה לשיתוף פעולה מצרי.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.05.24