מסמך חסוי של ועדת החוץ והביטחון קובע באופן חד משמעי כי עיכוב רכישת שתי הטייסות החדשות לחיל האוויר מהווה פגיעה ממשית בביטחון המדינה. את המסקנות שלח בתחילת השבוע יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לשרי הביטחון והאוצר בשם כל חברי הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון (ועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים).
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
חלוקים לגבי היקף תקציב הביטחון. סמוטריץ' וגלנט
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
הנושא הגיע לדיון חסוי בוועדה המשותפת בעקבות ביקורת של שר הביטחון יואב גלנט, שלפיה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מונע את המשך ההצטיידות הצבאית של חיל האוויר בשתי טייסות חדשות. סמוטריץ' טען כי אינו מוכן להיות "חותמת גומי" ושאחרי 7 באוקטובר הוא דורש לבחון כל הוצאה חריגה של מערכת הביטחון. חילוקי הדעות נחשפו גם במהלך ישיבת הממשלה האחרונה, שבה הטיח גלנט בסמוטריץ' כי הוא פועל מתוך "אג'נדה פוליטית", כלשונו. סמוטריץ' הכחיש את הדברים.
במסמך החסוי של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת נכתב כי מסקנות חברי הוועדה התקבלו פה אחד. "העיכובים ברכש הטייסות פוגעים בבניין הכוח של צה"ל ובהיערכותו לאתגרי הביטחון המתפתחים", נכתב בדוח החסוי. גורם פוליטי בכיר שנחשף לתוכנו של המסמך המלא טען כי חברי הוועדה הטיחו באופן עקיף ביקורת בשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמעכב את עסקת הטייסות, מבלי להזכיר את שמו.
גורם המעורה בפרטים אמר כי "אי אפשר להמשיך ולעכב את נושא ההצטיידות של צה"ל. ההתנהלות בסיפור הזה מזכירה רפובליקת בננות ולא מדינה מתוקנת. כבר לפני כשלושה חודשים החליטו להקים ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא ואת המחלוקות בעניין, אבל מאז הוועדה לא קמה".
ועדת החוץ והביטחון של הכנסת מסרה: "הוועדה לא מתייחסת לתוכן דיונים חסויים".
אתמול, פורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ברקע חילוקי הדעות בין השרים הבכירים גלנט וסמוטריץ' לגבי היקף תקציב הביטחון, ודרישתו של שר האוצר לקבל תשובות והסברים לדרישות מערכת הביטחון, נדחה ברגע האחרון דיון דרמטי על תקציב הביטחון לשנת 2024. גורם ביטחוני בכיר ציין כי "העובדה שלא מכנסים את הדיון ומחליטים על תקציב, ובין היתר על רכישת שתי טייסות חדשות לצה"ל - היא פגיעה ממשית בביטחון המדינה".