סגור
פועלי בניין אתר בנייה
אתר בנייה. נתניהו לא יכול להגיד שלא ידע על הבעיות בענף (צילום: שאול גולן)

פרשנות
המשבר בענף הבנייה: המחיר היקר של "פוליטיקה לפני הכל"

אין מי שמקבל החלטות, אין גורם אחד שמכריע בין מחלוקות, שמוכן לשאת באחריות ולוודא שהחלטותיו מבוצעות. כאן בדיוק אמור להיכנס ראש הממשלה. אלא שעד עתה הוא נעדר מהאירוע, וכהרגלו מתעלם מהבעיה ומצפה שהיא תתפוגג, ואם לא – אז שהכישלון יירשם על שמו של שר אחר

המשבר שעובר ענף הבנייה הוא עוד ביטוי לחוסר התפקוד של הממשלה ושל המגזר הציבורי. העובדה שהענף אינו מנוהל ולכן המדינה לא מצליחה לפתור את האתגרים הרבים בו אינה חדשה. נחשפנו אליה כבר במחאת האוהלים בקיץ 2011. אלא שהמלחמה וההרכב הפוליטי של הממשלה הציבו לענף אתגרים שלא נראו מעולם, והם אלה שמבליטים את חוסר האונים. הבעיה היא שאין מי שיקבל החלטות, אין גורם אחד שמכריע בין מחלוקות, שמוכן לשאת באחריות ולוודא שהחלטותיו מבוצעות. לכן האשמה רובצת קודם כל על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הקושי בהבאת עובדים זרים ממחיש את העובדה שהענף זקוק באופן נואש למבוגר אחראי. על מדיניות העסקת העובדים הזרים משפיעים כיום משרד הפנים ורשות האוכלוסין, משרד האוצר, משרד השיכון, משרד המשפטים, משרד הרווחה ומשרד העבודה. ובסוגיית העובדים הפלסטינים מעורב עד צוואר גם משרד הביטחון. כל אחד מהמשרדים האלה פועל כדי לקדם את תחום האחריות שלו, עובדה שכמעט תמיד יוצרת מחלוקות. כאן בדיוק אמור להיכנס ראש הממשלה. אלא שעד עתה הוא נעדר מהאירוע, וכהרגלו מתעלם מהבעיה ומצפה שהיא תתפוגג, ואם לא – אז שהכישלון יירשם על שמו של שר אחר.
אבל נתניהו לא יכול להגיד שהוא לא ידע. הבעיה של הענף מלווה אותנו שנים, ואף על פי כן מעולם לא ניסה לפתור דבר. היחיד שניסה לגעת בבעיות העומק של הענף היה משה כחלון כשר אוצר כאשר הקים את מטה הדיור וריכז תחתיו את מרבית הגופים שמשפיעים על הענף. אלא שמבחירות לבחירות הירושה הזו של כחלון פורקה לרסיסים. יש מטה במשרד השיכון, ומטה אחר במשרד הפנים. כי דרעי וגולדקנופף דרשו וקיבלו.
הקשיים שחווה הענף מועצמים בגלל שיקולים פוליטיים ואידיאולוגיים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. כמו בתחומים אחרים, גם כאן סדר העדיפויות שלו מכתיב מדיניות, גם אם היא מזיקה ולא הגיונית. עבורו, המלחמה היא הזדמנות להרחיק מישראל ערבים, ובהם גם עובדי בניין. אבל ההחלטה לקטוע את כניסתם בבת אחת היא הרסנית. אם רוצים לצמצם את כניסתם של פלסטינים צריך לעשות זאת בהדרגה ובהתאם לקצב שבו השוק מאמץ פתרונות חליפיים. את הנזק שיצרו סמוטריץ' ונתניהו נרגיש בעוד שנה ויותר משום שהיום בונים את הפרויקטים שיצאו לדרך לפני שנים. את מי יאשים אז נתניהו כאשר מחירי הדירות ינסקו?