סגור

מחלוקת בין משרדי האוצר והאנרגיה על הלאמת רישיון חלוקת הגז הטבעי

עיקר המחלוקת בין הצדדים הוא גובה הפיצוי שתידרש המדינה לתת לחברת חלוקת הגז באזור ירושלים, הראשונה ממנה שר האנרגיה ירצה להלאים את הרישיון. מנהל רשות הגז הטבעי לאוצר: "לא ניתן להתחיל בתהליך הואיל וטרם הושג סיכום מול אגף התקציבים"

מחלוקת בין משרד האנרגיה למשרד האוצר על הפיצוי שיקבלו חברות חלוקת הגז הטבעי עלול להוביל לעיכוב נוסף בהלאמת הרישיונות ובהמשך הכישלון של המדינה לחבר מפעלים לגז טבעי - שנמשך כבר יותר מעשור.
שר האנרגיה אלי כהן מנסה לשים סוף למודל הכלכלי הבעייתי שבחרה המדינה הכולל שיש מונופולים אזוריים פרטיים ברחבי הארץ, על ידי העברת הרישיונות לחברה הממשלתית נתג"ז (נתיבי גז לישראל). מנגד, במשרד האוצר לא בטוחים שלנתג"ז יש יתרון על פני החברות הפרטיות או הבטחה שיעשו את העבודה בצורה טובה יותר. עיקר המחלוקת בין הצדדים הוא הפיצוי שתידרש המדינה להעניק לחברת חלוקת הגז באזור ירושלים, הראשונה ממנה שר האנרגיה ירצה להלאים את הרישיון במהלך שמקווים במשרד האנרגיה להשלים בחודשים הקרובים.
במכתב פנימי ששלח מנהל רשות הגז הטבעי משה גראזי להנהלת המשרד שהגיע לידי כלכליסט, האשים גראזי שללא הסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר לסכום הפיצוי שתקבל חברת רתם גז טבעי, האחראית על חלוקת הגז באזור ירושלים, לא יהיה ניתן לקדם את הלאמת הרישיון. לדבריו: "תהליך ביטול הרישיון אורך זמן, לכל הפחות כשלושה חודשים. ואולם בשלב זה לא ניתן להתחיל בתהליך הואיל וטרם הושג סיכום מול אגף התקציבים במשרד האוצר בנוגע למהלך והעמדת סכום הפיצויים שישולם לחברת רתם. בהיעדר סיכום תקציבי כאמור, החשב הכללי אינו מוכן לקדם הודעה משותפת בדבר ביטול הרישיון".
שינוע הגז טבעי בישראל מהמאגרים שבחופי הים מחולק לשתי רשתות: הולכה וחלוקה. את רשת ההולכה (גז טבעי בלחץ גבוה לצרכני גז גדולים כגון תחנות כוח) מקימה ומפעילה החברה הממשלתית נתג"ז. רשת החלוקה, כלומר הולכת גז טבעי בלחץ נמוך לצרכנים בינוניים כמו מפעלי תעשייה תוך חיבור לרשת ההולכה של נתג"ז, אמורה להיבנות על ידי 6 חברות פרטיות ברחבי הארץ, כשכל אחת היא מונופול באזור אחר בארץ. עם זאת, הניסיון לחבר את המפעלים ולקדם את רשת החלוקה של הגז הטבעי נכשלה. נכון למרץ 2023, חוברו רק כ-150 מפעלים וצרכנים בינוניים לרשת החלוקה – מתוך כ-450 לקוחות פוטנציאליים, ולאחר שמ-2010 מנסה המדינה לעודד את חברות החלוקה לחבר מפעלים לגז טבעי.
לחיבור המפעלים לגז טבעי כמה יתרונות משמעותיים – שכן אלו יוזילו את עלויות האנרגיה של המפעלים ויאפשרו להם לעבור לשימוש בגז טבעי במקום דלקים מזהמים עוד יותר כמו סולר ומזוט. כמו כן, פיתוח תשתית חלוקת גז טבעי תפחית מהעומס על רשת החשמל העמוסה בישראל. על פי דוח של מבקר המדינה הכישלון בפיתוח רשת חלוקת הגז הטבעי בישראל יעלה למשק בשנים 2025-2020 בין 0.8 ל-1.9 מיליארד שקל.
הכישלון של החברות הפרטיות לחבר את המפעלים לגז טבעי, הוביל את ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות דוד ביטן לאשר לפני כשנה לחברת נתג"ז הממשלתית להקים גם תשתית חלוקה. עם זאת, בשביל שנתג"ז תוכל להתחיל בהקמת התשתית, יש צורך בהלאמת הרישיון של החברות הפרטיות – שכיום נותן להן מונופול אזורי.
על פי המכתב ששלח גראזי התהליך של הלאמת הרישיון אמור לקחת כשלושה חודשים לפחות ודורש את הסכמת החשב הכללי במשרד האוצר. "ביטול הרישיון הקיים מטעמי נוחות מאפשר למדינה, באמצעות מנהל רשות הגז הטבעי והחשב הכללי במשרד האוצר, לבטל את רישיון החלוקה עם חברת רתם בכל עת ממועד מתן הרישיון לפי רצונה בהתאם למנגנון הקבוע ברישיון. בהתאם לכך, נדרשת הודעה משותפת של מנהל הרשות והחשב הכללי בדבר ביטול הרישיון ומועד סיום הרישיון (לא פחות מ-90 יום ממועד ההודעה)". עם זאת, מציין גראזי, ללא הסכמת אגף התקציבים באוצר על גובה הפיצוי שיקבלו ברתם, לא תצא הודעה מטעם החשב הכללי. בכך, פרויקט הלאמת הרישיונות עלול להתעכב.
הלאמת רשיונות החלוקה, אותה מקדם שר האנרגיה אמורה לשים סוף לכישלון המתמשך ולהשקעה של מאות מיליוני שקלים של המדינה בניסיון לעודד את חברות החלוקה לקדם פרישה של תשתיות גז טבעי. על פי כהן, במודל שבחרה המדינה אין תחרות בין החברות השונות לאספקת תשתית הגז הטבעי – מה שמוביל לעיכובים בהקמת התשתית ולעלויות נוספות למדינה. בדומה לתחומי תשתית אחרים, כמו למשל רשת החשמל המנוהלת על ידי חברת החשמל ("מונופול טבעי"), אים צורך ביותר מרשת אחת – ובכך אין תחרות בשוק. לכן מקדם כהן בחודשים האחרונים את הלאמת הרישיונות – ובחר להתחיל מחברת החלוקה בירושלים.
עם זאת, ההליך ההלאמה אינו פשוט. על פי המכתב ששלח גראזי, לאחר ההודעה המשותפת עם החשב הכללי "מנהל הרשות והחשב הכללי יבחרו שלושה משרדי רו"ח, מתוך חמשת המשרדים הגדולים, מתוכם תבחר חב' רתם משרד אחד לביצוע הערכת שווי השוק של הפרויקט, במונחים ריאליים, על בסיס הערך הנוכחי הנקי של תזרים המזומנים החופשי מפעילות הצפוי מהפרויקט, כמפורט ברישיון". כמו כן, במשרד האוצר כלל לא בטוחים שלנתג"ז יש יתרון כלשהו על פני החברות הפרטיות ברשת החלוקה – וגם אם כן, טוענים שאין סיבה לשלם פיצוי לחברות הפרטיות לאחר שלא עמדו בתנאי הרישיון שלהן.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: " משרד האנרגיה לא העביר תכנית עבודה מסודרת בנוגע לנטילת רישיון ומתן רישיון חלוקת גז לנתג"ז. יודגש כי עלות נטילת הרישיון ופריסת רשת הגז כאמור אינה מבוטלת כלל .נציין כי במסגרת חוק ההסדרים האחרון קידם משרד האוצר את אפשרות לתת רישיון חלוקה לחברת נתג"ז. משרד האוצר רואה ערך משמעותי בפריסת רשת הגז על פי שיקולים של כדאיות כלכלית בצורה היעילה ביותר".