סגור
נשיא טורקיה ארדואן בפגישתו עם ראש הלשכה המדינית של חמאס עיסמאיל הניה, היום
נשיא טורקיה ארדואן בפגישתו עם ראש הלשכה המדינית של חמאס עיסמאיל הניה, לפני מספר ימים (צילום: Murat Cetinmuhurdar/Turkish Presidential Press Office/ REUTERS)

פעולת תגמול: כך מציע משרד החוץ להגיב לחרם הטורקי

שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע על מספר צעדי תגובה להחלטה הטורקית, בהם הצהרה כי ישראל תפעל לצמצם את הקשרים הכלכליים בין טורקיה לפלסטינים. ישראל שולטת במעברים ולכן יכולה למנוע כניסת סחורות טורקיות לרשות הפלסטינית ולעזה, אך כלל לא בטוח שתצא נשכרת מצעד כזה

שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע היום (ו') על מספר צעדי תגובה להחלטת טורקיה להטיל חרם על מסחר עם ישראל. בין הצעדים, הצהרה כי ישראל תפעל לצמצם את הקשרים הכלכליים בין טורקיה לפלסטינים (לפי משרד החוץ טורקיה היא המדינה שמייצאת הכי הרבה סחורות לרשות הפלסטינית, וחלקה בסך הייבוא הפלסטיני עומד על כ-18%).
צעדים נוספים כוללים פנייה לפורומים בינלאומיים על מנת לבחון אפשרות להטלת סנקציות על טורקיה על בסיס הטענה כי טורקיה הפרה דיני סחר בינלאומיים. בנוסף, נטען כי המדינה תסייע ליבואנים ויצואנים שנפגעו מהצעד הטורקי.
ישראל יכולה להצר את צעדי טורקיה בכל הקשור לסחר עם הפלסטינים באמצעות מניעת כניסת סחורות טורקיות לתחומי הרשות הפלסטינית ועזה, וזאת מפני שישראל שולטת בכלל המעברים בהן הסחורות עוברות.
עם זאת, מדובר בצעד שיש לו משמעויות פוליטיות וכלכליות נרחבות המצריכות גם את ברכת משרד הביטחון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), המל"ל, השב"כ ועוד. מיותר לציין כי פגיעה בכלכלת הרשות הפלסטינית לא תפצה על הפגיעה הכלכלית שתחווה ישראל מהחרם הטורקי, ותהווה עונש שעלול בסופו של דבר לפגוע עוד יותר בישראל.
לא רק זה, אלא שגופים אחרים בממשלה מעוניינים להימנע מהסלמה נוספת ביחסים עם טורקיה מתוך חשש שזו עלולה לנקוט צעדים כלכליים חמורים יותר כנגד ישראל שכרגע עוד לא הופעלו.
1 צפייה בגלריה
שר הכלכלה ניר ברקת ישיבת הממשלה 7.1.24
שר הכלכלה ניר ברקת ישיבת הממשלה 7.1.24
שר הכלכלה ברקת. הגיש תלונה נגד טורקיה ל-OECD אף שהפורום המתאים יותר לדון בנושא הוא ארגון הסחר העולמי (WTO)
(צילום: יריב כץ)
מוקדם יותר היום פרסם שר הכלכלה ניר ברקת שנמצא בכנס ה-OECD בפריז הודעה שלפיה הוא פנה למזכ"ל ה-OECD מתיאס קורמן והגיש תלונה רשמית נגד טורקיה לאור החלטתה להפסיק את הסחר עם ישראל. לטענת גורמים בממשלה, המזכ"ל הסכים עם ברקת כי מדובר בהפרה ברורה של הסכמי הסחר – אך ההערכה היא שה-OECD עצמו יימנע מנקיטת צעדים כלשהם כלפי טורקיה וכי הפורום המתאים לטענות מסוג זה הוא דווקא ארגון הסחר העולמי (WTO).
ארגון הסחר העולמי הוא גוף רלוונטי יותר מה-OECD לעניין זה משום שיש לו מנגנון לניהול סכסוכים, הפועל כמעין בית משפט פנימי. לעומת זאת, ל-OECD אין יכולת אמיתית להתערב בנושא - לכל היתר הוא יכול להוציא הודעות גינוי כנגד טורקיה. צעד שיכול לנקוט הארגון, באופן תיאורטי, הוא הוצאת טורקיה משורותיו, אך מאוד לא סביר שצעד כזה אכן יתרחש.

מי מוביל את "האירוע"? למשרד הכלכלה ומשרד החוץ תשובות שונות

משרד הכלכלה ומשרד החוץ פועלים בשיתוף פעולה חלקי בכל הקשור לאירוע חרם הסחורות הטורקי. בכל אחד מהמשרדים הקימו פורום בינמשרדי שחברים בו גם חברי המשרד השני – אך שני הפורומים כוללים חברים שונים וכל משרד טוען כי הוא זה שמוביל את האירוע. ב"צוות טורקיה" של משרד החוץ חברים גם אנשי משרד הכלכלה ורשות המיסים, ובפורום שמוביל משרד הכלכלה חברים גם אנשי האוצר, התחבורה, האנרגיה והמל"ל.