סגור
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה  BYD Explorer No.1 בעיר יאנטאי סין
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה בסין (צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty)

ניתוח
מחירי הרכבים החשמליים יורדים - מה תהיה ההשפעה על שוק המשומשות?

יבואני הרכב חייבים לתמרץ מכירות של רכב חשמלי. לכן, לא תהיה זו הפתעה אם ההשקות הקרובות יהיו של מכוניות "במחיר חדירה לזמן מוגבל". עם זאת, הן לא יעברו בשקט מתחת לרדאר של שוק המכוניות המשומשות

בשבוע שעבר הודיעה חברת מאיר, יבואנית וולוו, כי החליטה להוזיל את וולוו 30EX, רכב הכביש שטח החשמלי. לפי היבואנית, מחירו של 30EX בגרסת הבסיס היה 190 אלף שקל ועכשיו הוא עומד על 180 אלף שקל. גם הגרסאות היותר בכירות של 30EX מוזלות. במנטאליות הוולוואית גרסת הבסיס היא גם הגרסה שמקבלת את הסוללה בעלת הקיבולת הנחותה ביותר, מה שכנראה יבטיח שמי שיבחר את הוולוו שעולה 180 אלף שקל לא יצליח להוציא הרבה יותר מ-300 קילומטרים של נסיעה בתרחיש אופטימאלי.
עם זאת, ההוזלה של יבואנית וולוו היא לא היחידה בתקופה זו. בטויוטה יש כעת מבצעי הנחות והוזלות והדגם המוזל ביותר של טויוטה הוא BZ4X שעליו ניתן לקבל הנחות שנעות בין 25 אלף שקל ל- 35 אלף שקל. גם ב- BYD יש כעת מבצעי מכירות, הגרסה החשמלית של קיה נירו נמכרת בהנחה של כמעט 40 אלף שקל. לא נופתע אם בשבועות הקרובים עוד יבואנים יכריזו על מבצעי מכירות, מה שהופך רכישה של מכונית חשמלית חדשה לסוג של הימור: האם היא תוזל במהלך השבועות הקרובים או לא.
אם נאמין לכותרות, שוק הרכב הישראלי צועד בצעדי ענק לחישמול. אבל אם נסתכל על נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב - זה לא הכי מדויק: המכונית הנמכרת בישראל היא אטו 3 של BYD אבל המכירות של יתר הדגמים החשמליים מדשדשות. נקודה בעייתית נוספת היא שבחודש מרץ המכירות של רוב המכוניות החשמליות הצטמצמו משמעותית. זה תהליך הגיוני: ליבואני הרכב היו מכוניות לשחרר ממכס אשתקד, הן נמכרו לציבור בינואר פברואר וכעת הן יותר יקרות, הציבור התעייף, חלק כבר מבינים את המשמעות של מחסור בתשתיות טעינה, בקיצור יבואני הרכב חייבים לתמרץ מכירות של רכב חשמלי.
עם זאת, רצוי לשים לב לירידות מחירים נקודתיות, שנועדו לדחוף דגם מסויים, מול ירידות מחירים "ליבתיות" (פורמליות) שמיועדות למצב דגם מחדש. לא צריך להיות גאון כדי להבין שוולוו 30 EX היא האחות הגנטית של זיקר X ושל סמארט החשמלית. לכל אחד מהמותגים האלה יש זהות מובחנת שנבנתה עבורו: זיקר X על שלל צליליה, אורותיה ומסכיה ממותגת כמכונית "פרמיום טק" והסמארט ממותגת כמרצדס חשמלית קטנה. וולוו 30EX ממותגת כמכונית ידידותית לסביבה בעלת עיצוב נקי בהשראת הטבע.
בעידן בו מה שחשוב לישראלים זה רכב שמצטלם יפה לסלפי ומספק מופעי אורות, קל להבין שמי שמתעניין באיכות ובטבע אינו נמצא בראש מנעד רוכשי הרכב החשמלי בישראל מבחינה כמותית. וכשהמחיר אינו מצדיק את האיכות, אין ברירה אלא "לרדת אל העם" ולהוריד מחיר באופן רשמי. לעומת זאת, במקרים של הוזלות מחיר נקודתיות באמצעות מבצעים, מדובר במצב שונה: כיום בישראל עדיין אין תודעה אמיתית ליתרונות של רכב חשמלי איכותי ביחס לרכב חשמלי שהוא פחות איכותי, כלומר השוק נמצא מבחינה תפיסתית עדיין בחיתוליו וללקוחות לא משנה האם החשמלית שלהם היא מתוצרת סין או מתוצרת יפן. המשמעות היא שבניגוד לשוק מכוניות הבנזין בו הלקוחות הפנימו את היתרונות המותגיים של רכבים מסוימים, בשוק הרכב החשמלי הלקוחות לא בררנים וזה משאיר דווקא את מי שיש לו מכונית חשמלית יותר איכותית בפוזיציה בעייתית, מה שמסביר לדוגמה את ההנחות היפות על טויוטה BZ4X החשמלית.
אגב, סביר להניח שלמצב הזה תהיה גם השפעה על הצגת דגמים חדשים בישראל בחודשים הקרובים: יבואני הרכב מבינים שכיום השוק בתהליך של מיצוי אבל יש להם דגמים חדשים להשיק וחלקם עולים מעל 200 אלף שקל. לא תהיה זו הפתעה אם ההשקות הקרובות יהיו של מכוניות "במחיר חדירה לזמן מוגבל" כלומר לרכב יש מחיר רשמי, אבל היבואן מבטיח אותו לרוכשים הראשונים במחיר נמוך יותר. זו דרך "לנפח" את מחיר הרכב באופן מלאכותי באופן שבסופו של דבר פוגע בלקוחות כי הוא מעלה את מחירי הביטוחים וגם את גובה שווי השימוש של הרכבים הללו, אבל הוא מאפשר ליבואן למכור את הרכב במחיר האמיתי שלו בשוק.
לכל ההנחות וההטבות האלה יש אפקט חשוב: הן לא יעברו בשקט מתחת לרדאר של שוק המכוניות המשומשות. כאשר רכבים חדשים מוזלים יש לכך סיבה וגם אם יבואני הרכב מנסים להסתיר את ההוזלות מאחורי מועדוני לקוחות ומבצעים נקודתיים, בסוף השינויים האלה מחלחלים למטה. אבל כאן יש בעיה: אם מישהו רוכש מכונית חשמלית חדשה, סביר להניח שהפרוטה מצויה בכיסו. אין לו בעיה להוסיף עמדת טעינה באלפי שקלים שלפעמים היבואן מספק לו. כי אחרי הכול אלפי שקלים הם סכום זניח ברכב שעולה 170 אלף שקל. אבל מה קורה כשמדובר בחשמלית משומשת שמחירה בכל מקרה נשחק? כאן כבר יש בעיה: מי שרוכש מכונית חשמלית משומשת ששווה 130 אלף שקל צריך כבר לקחת בחשבון שלא מדובר בשיא הטכנולוגיה. הקמת עמדת טעינה כבר תופסת חלק נאה ממחיר הרכב. נושא התחזוקה הופך להיות יותר רלוונטי אחרי שלוש שנים ומחירי הביטוח לפתע מתגלים כגורם מעיק. לכן ייתכן שבשלב הנוכחי המהלכים של יבואני הרכב שמטבע הדברים מועדים להיטיב עם מי שהפרוטה בכיסם יפגעו בטווח הארוך דווקא בשוק המשומשות החשמליות והאפקט יורגש כבר בקרוב.